Är spekulant på ett souteränghus utanför Göteborg. Storlek 100 + 100 kvm.
Ca 25 år gammalt byggt av "Svenska stenhus". Stomme av lättbetong (ca 35cm) och
tegelfasad utanför det. Treglasfönster, de flesta ej öppningsbara. 25-30 cm isolering på
vinden. Gynnsamt läge i brant sluttning med skyddande berg bakom och sol hela dagen på framsidan.

Uppvärmning med Direktverkande el (elradiatorer).

En murad braskamin i gillestugan finns också. Säljaren (2vuxna och 3 barn) hävdar att elförbrukningen ligger på ca 15.000kWh totalt (alltså elvärme och hushållsel) och han kan även bekräfta det med elräkningar. Säger också att han har normal innetemp och bara eldar mysvärme lite då och då.

Låter det inte lite? Bara hushållselen brukar väl vara 6-7000 kWh.....
 
Kolla så att inte värmen går på innan mätaren... Låter heltokigt men det är vanligare än man tror...
Vi bor i ett hus från 1904.. Inte världens bästa isolering på vinden men det finns lite, direktel, en stooor täljstenskamin, har på ett år eldat upp ca 10 kubik ved och gjort av med 38 000 Kwh.. ca 8 000 Kwh i hushållsel.. Om huset hade vart ordentligt isolerat kanske man hade kunnat komma ner till 30 000 Kwh... Men då är mitt hus 70 kvm mindre än de du tittat på..
 
Jag gör av med strax över 7000 kWh på hushållsel. Två vuxna, två döttrar.
 
Pär A skrev:
Säljaren (2vuxna och 3 barn) hävdar att elförbrukningen ligger på ca 15.000kWh totalt (alltså elvärme och hushållsel) och han kan även bekräfta det med elräkningar. Säger också att han har normal innetemp och bara eldar mysvärme lite då och då.

Låter det inte lite? Bara hushållselen brukar väl vara 6-7000 kWh.....
enklast blir ju att titta på elräkningen ;)
gaia
 
Fick se elräkningarna igår. De senaste 5-åren har förbrukningen legat mellan 12.500kwh - 15.000kWh.
 
Pär A skrev:
Fick se elräkningarna igår. De senaste 5-åren har förbrukningen legat mellan 12.500kwh - 15.000kWh.
Fråga honom vad han anser vara "normal innetemperatur"

Vi använder ca 20 000 kWh om året i norra Dalarna, ca 170 kvm stort dåligt isolerat hus med 2 braskaminer och ca 18 grader! Har förstått att 21-22 grader ger en helt annan elräkning ;)
 
Bra råd Morsan... Jag har läst att man kan räkna med att elförbrukningen ökar ca 5 % för varje grad man höjer innetempen..
 
Köper vi huset ska jag sätta 21grader inne och sen återkomma till denna tråden med "riktiga" värden.

 
Pär A skrev:
Köper vi huset ska jag sätta 21grader inne och sen återkomma till denna tråden med "riktiga" värden.
Jag hoppas att värdena kommer att stämma ... Står huset på "solsidan" i skyddat lägge , med få fönster åt norr och stora fönster mot syd, svart tak osv så kan ju det hela  fungera som en stor solvärmemagasin i dom tunga väggarna :).
gaia
 
galento
Hej,det kan kanske stämma,på de tre år vi bott i vårat hus har vi gjort ända på 12.000 kwh per år,då är all elförbrukning inräknad inkl.motor/kupe värmare till 2 bilar och 10-15 grader i garage.Tilläggas skall att vedspisen används en hel del som komplement till direktelen.Vi har soligt läge hela dagen,93 m2,2 pers,alla fönster treglas,byggt -84,fördelar vedvärmen i huset (enplans)med kanalfläkt och detta funkar kanon  :)Har skrivit av elmätaren sista i varje månad sen vi flyttade in så vi har ganska bra koll på förbrukningen men tycker inte att vi snålar på komforten heller.
 
Pär A skrev:
Låter det inte lite? Bara hushållselen brukar väl vara 6-7000 kWh.....
Vi har haft mellan 3300-3500 kWh/år hushållsel..
Har ny kyl o frys o bara lågeneriglampor både i fönster/tak o utebelysning motorvärmare på timer..

Fråga hur många m3 ved han eldar upp/år..
Varje m3 innehåller 1000-1400 kWh
 
Köpte huset förra veckan så nästa år har jag facit...
 
Låter inte orimligt. Vi har 130 kvm, sparsamt isolerat gammalt hus och eldar i murspisen varje dag under den kalla perioden (bor i norra V Götaland). Årsförbrukning ca 12 000.
 
150000KW/h är lite, men inte omöjligt, finns värmeväxling i frånluften, kan det faktiskt stämma.  Min bror har ett hus som har frånluftsvärmeväxling och elvärme, han eldar aldrig i braskaminen och har varmt i huset på ca 18000 KW/h.

Använder man mycket varmvatten, så påverkar det mycket.

Själv har jag en hushållsel på 3000 kw/h men tar varmvatten från ved.


 
Ska det vara noga stavas alltså kilowattimme kWh, eller kanske ska jag säga förkortas, inte stavas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.