Jag har en ljudlimpa med analoga ingångar. Jag kan få ljud på 2 sätt :

1) kabel från 3,5mm hörlursutång på TV, sen direkt in i limpan. Funkar perfekt. Fylligt fint ljud.
2) optisk ut från TV, sen via en omvandlare så att jag kan få analog ut till limpan. Ljudet blir burkigt och dåligt, och på något vis "mono" - som natt och dag i skillnad.

Är det omvandlaren som suger? (troligen inte). Är det någon inställning på TVn för den aktuella porten som måste justeras?
 
TRJBerg
Dracula Dracula skrev:
Jag har en ljudlimpa med analoga ingångar. Jag kan få ljud på 2 sätt :

1) kabel från 3,5mm hörlursutång på TV, sen direkt in i limpan. Funkar perfekt. Fylligt fint ljud.
2) optisk ut från TV, sen via en omvandlare så att jag kan få analog ut till limpan. Ljudet blir burkigt och dåligt, och på något vis "mono" - som natt och dag i skillnad.

Är det omvandlaren som suger? (troligen inte). Är det någon inställning på TVn för den aktuella porten som måste justeras?
Jag skulle chansa på att det är omvandlaren.
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 3 till
  • Laddar…
S
Optisk ljudöverföring är väl iofs alltid sämre än analog, men det ska inte vara sådär stor skillnad. Buktigt ljud kan det ofta bli om man har fel ljudbild inställd, alltså 5.1, 7.2, 2.0 eller vad du nu har.
 
Det borde i tv:n gå att välja om den ska skicka stereo (2.0) eller surround via optiska utgången. Prova ändra till stereo om den är ställd i surround och lyssna om det blir bättre.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
tommib
Varför skulle optisk överföring vara sämre? Signalen kom sannolikt i digital form till TVn så ljudkvaliteten beror endast på prestandan på ADCn i resp apparat så länge man inte strular med dålig analog överföring.

Men ja, jag gissar på fel inställningar där ljudlimpan inte klarar 5.1 eller vad det nu kan vara som kommer från TVn.
 
  • Gilla
moonsire och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Men ja, jag gissar på fel inställningar där ljudlimpan inte klarar 5.1 eller vad det nu kan vara som kommer från TVn.
....eller att omvandlaren gör en dålig nedmixning av flerkanal ner till stereo. Säkerställ i tevens inställningar att teven skickar ut ljudet i stereo/2.0.
 
  • Gilla
Dracula och 2 till
  • Laddar…
Vad för DAC (omvandlare) använder du?
 
Gissar att den optiska kabeln ger 5.1 till ljudlimpan medan 3.5 kontakten bara ger 2.0 stereo. Om sändningen enbart är 2.0, men limpan tror att den får 5.1 blir ljudet burkigt.
Hade liknande problem med en äldre limpa och Viasat där Viasat växlade mellan 2.0 och 5.1. Lösningen var att ställa limpan i stereo 2.0 läge och växla till 5.1 vid behov. Körde den optiska utgången på digitalboxen direkt till limpan.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, troligen ljudformat som spökar. Men, om du har analogt ljud ut från TVn och det är det som limpan vill hav, varför strular du med omvandlare?

Enda anledningen att använda en extern DAC är om du tror att den har betydligt bättre kvalitet än den som sitter i TVn (tveksamt - framförallt med tanke på att du lyssnar på en sounbar), eller om du har problem med långa kablar eller inducerat brus på den analoga kabeln.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S
tommib tommib skrev:
Varför skulle optisk överföring vara sämre? Signalen kom sannolikt i digital form till TVn så ljudkvaliteten beror endast på prestandan på ADCn i resp apparat så länge man inte strular med dålig analog överföring.

Men ja, jag gissar på fel inställningar där ljudlimpan inte klarar 5.1 eller vad det nu kan vara som kommer från TVn.
det har du rätt i… stenålderstänk från min sida :D
 
Missade att ts kör via en separat dac. Är säkert som någon skrev att tv:n skickar 5.1 ljud till dac:en vilken troligtvis är avsedd för 2 kanals stereo. Inte säkert att tv:n har optionen att välja 2 eller multikanals ljud på optoutgången. Nyare utrustning kopplas bäst med HDMI.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Vad för DAC (omvandlare) använder du?
En kinesisk liten tennsticksask i storlek - dessa är vanligt förekommande, men såklart inga hi-fi grejer. Men, med tanke på att 3,5mm hörlursportens analoga presterar väl bra så.... men jag vet inte.
 
H hapazard skrev:
Som sagt, troligen ljudformat som spökar. Men, om du har analogt ljud ut från TVn och det är det som limpan vill hav, varför strular du med omvandlare?

Enda anledningen att använda en extern DAC är om du tror att den har betydligt bättre kvalitet än den som sitter i TVn (tveksamt - framförallt med tanke på att du lyssnar på en sounbar), eller om du har problem med långa kablar eller inducerat brus på den analoga kabeln.
Jag köpte en ny TV, samsung QN90A, och den har inga analoga ljudutgångar därför vill jag få optisk ut att fungera. Jag har inte pillar så mycket på inställningarna, men ändrade till "optisk ut" - dock kan jag inte se, ännu, något val för om det ska vara 2,0 eller 5,1. Min gamla 2.1 soundbar har inte heller någon omkopplingsfunktion mellan stereo/hembio.

Stöter på ett annat vanligt problem, att det inte går att styra den "optiska" volymen ut från TVn. TV´n styr alltså inte den optiska signalen. Inte heller går det att programera samsungs fjärr till min Soundbar. Lösningen blir nog att programera en annan fjärr till soundbaren - men vill inte ha ytterligare en fjärr i min soffa. Ska googla mer, kanske finns en lösning på detta.
 
Unikt namn
Vad har du för ljudlimpa?
Den stöder inte HDMI-arc (ljud genom hdmi kabel) möjligtvis?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad har du för ljudlimpa?
Den stöder inte HDMI-arc (ljud genom hdmi kabel) möjligtvis?
harmand kardon sb16, gammal. rca-in och coaxial-in. Ej blåtand, inget annat heller. Ingen fjärr heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.