Gör ett spår i bulthuvet med dremel el dyl så kan du hålla emot med skruvmejsel.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ta tag i bulten, under blocknyckeln, med en rörtång.
 
  • Gilla
Niss1 och 5 till
  • Laddar…
A
Lämna in till mekanisk verkstad om du inte kan lösa det på egen hand.
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
Byt till en ny bult sexkanthuvud eller skruvskallen..
 
  • Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Kapa bort och sätt dit ny?
 
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Om det finns plats: dra på två muttrar till och spänn dessa hårt mot varandra utan att den inre befintliga muttern ligger emot. Det gör inget om den yttre av dessa tre muttrar inte är helt pådragen.
Bulten är nu fastlåst axiellt i de två yttre muttrarna. Använd en fast nyckel eller skiftnyckel på den inre muttern för att dra fast denna i chassiet. samtidigt som du håller emot den yttersta muttern med en annan nyckel eller hylsa. Lossa till sist den yttre och den näst yttre muttern från varandra och skruva av dem.
Klart.
 
  • Gilla
LoweW och 8 till
  • Laddar…
Vad är problemet, om det är att vattnet rinner ut prova med silikon
 
Skumpe Skumpe skrev:
Hur spänner jag muttern?
Jag har ingen svets.
Obs tråden handlar inte om att köpa ny skottkärra (Obs).
Använd andra änden av ringnyckeln i stället, den är lägre.
Nyp tag i det som sticker ut ovanför muttern med inre delarna på en polygrip. Skruva åt.

Men först smörjer Du med olja.

Går Du helt bet, så plocka bort skruv och mutter med hjälp av t ex en rondell och montera ny skruv med låsmutter.
 
Skumpe
yoloboi skrev:
Lämna in till mekanisk verkstad om du inte kan lösa det på egen hand.
Jag valde detta. Tack!
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Skumpe
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om det finns plats: dra på två muttrar till och spänn dessa hårt mot varandra utan att den inre befintliga muttern ligger emot. Det gör inget om den yttre av dessa tre muttrar inte är helt pådragen.
Bulten är nu fastlåst axiellt i de två yttre muttrarna. Använd en fast nyckel eller skiftnyckel på den inre muttern för att dra fast denna i chassiet. samtidigt som du håller emot den yttersta muttern med en annan nyckel eller hylsa. Lossa till sist den yttre och den näst yttre muttern från varandra och skruva av dem.
Klart.
Hittade fixaren! Snyggt!

Jag fick bort den med Dremel och ett spår i huvet innan jag återkom men ditt sätt är mycket elegantare.
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
A
Skumpe Skumpe skrev:
Jag valde detta. Tack!
Glad att kunna hjälpa!
 
  • Gilla
Skumpe
  • Laddar…
Fixa en svets och svetsa på en mutter på skallen.
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Skumpe
raveper raveper skrev:
Fixa en svets och svetsa på en mutter på skallen.
Klockren lösning! Jag läste först trådstarten sen fixade jag det direkt!
 
  • Haha
  • Wow
LoweW och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Jag gjorde precis detsamma idag, hade köpt nya skruvar, muttrar och brickor till ett begagnatköp. Det var bara att hålla i kanten på vagnsbulten med en polygrip och dra åt med spärrskaft på baksidan. När den bitit lite så slutade skruven att snurra. Bara att dra åt ordentligt från baksidan sen.
 
  • Wow
raveper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.