Jag har en koridor med 5 dörrar varav 2st till våtrum. I våtrummer har jag spacklat upp rejält med fall ända från korridorsidan på dörrhålet (för att få tätskiktet upp på tröskeln) med resultatet att 2 dörrar sitter högre än dom andra 3. När man kommer in genom entre dörren har man korridoren rakt framför sig så det kommer att synas. Hur kan man bäst gå tillväga för att minska "skadan"?

I dag är endast våtrumsdörrkarmarna monterade så det finns möjlighet att höjja alla till samma höjd. Men då blir det ju ett jätte hål under varje dörr.

Min plan idag är att försöka få foderlisterna över dörrarna på samma höjd genom att använda högre lister på dom lägre dörrarna. Kommer det att bli den bästa lösningen? Har någon nått bättre tips att komma med?

Dom högre dörrarna är ca. 4-5cm högre än dom andra....
 
Du kanske kan kapa av våtrumsdörrarna så att överkanente ligger jäms med dom andra ?

Att sätta höga trösklar känns som ett irritationsmomment - iaf jag bruakr alltid slå tårna i då och då - ajjj

/K
 
Brukar man inte se till att de höga badrumsgolvet är innanför dörren?
Vet många som har badrumsgolv som är högre än golvet utanför och då har jag för mig att dörren går utanför badrumsgolvet.
 
Ahlesten skrev:
Brukar man inte se till att de höga badrumsgolvet är innanför dörren?
Vet många som har badrumsgolv som är högre än golvet utanför och då har jag för mig att dörren går utanför badrumsgolvet.
Skall inte badrumsgolvet vara lägre så man har något att vika upp tätskicktet på nedanför dörren... så har jag gjort ialla fall...
 
Hmm, så kanske det är men inte lägre utan att det är en högre tröskel.

Men jag vet om att jag varit i ett par lgh där golvet varit högre och dörren gått just utanför.
 
i detta fallet skall man göra badrumsgolvet som du gjort, alltså spackla fallet.
men, man spacklar ej ända ut i dörrposten utan jäms med.
så monterar du karmen emot å har då tröskel som uppvik mot med gummi m.m.
alt:2
då lägger man spacklet halva in å monterar karmen men jackar ut för spackelkanten, allt e beroende på hur mycket som e flytspacklat.
tröskel på men i framkant får du då sala upp tröskeln med en ekbit så den kan vila på!

mvh
snickar estwing
 
Som sagt, det enklaste alternativet är nog att helt enkelt kapa våtrumsdörrarna i nederkant. Du ska absolut inte trixa med det övre karmmåttet, det ska normalt vara 2100 överallt.

En bättre men krångligare lösning är ju som redan påpekats att låta våtrumsdörrarna gå utåt istället. Då döljs ju det högre våtrumsgolvet.
 
zno skrev:
Som sagt, det enklaste alternativet är nog att helt enkelt kapa våtrumsdörrarna i nederkant. Du ska absolut inte trixa med det övre karmmåttet, det ska normalt vara 2100 överallt.

En bättre men krångligare lösning är ju som redan påpekats att låta våtrumsdörrarna gå utåt istället. Då döljs ju det högre våtrumsgolvet.
alla badrumsdörrar skall gå utåt. annars slår dörrbladet i tröskelns uppviks kant!
att kapa dörrbladet å karm tycker jag ej då du kommer lägga märke till skillnaden direkt, speciellt om du har mönstrat dörrblad.
slät dörr kan jag kanske gå med på men isf måste du kapa dörren upptill annars hamnar beslaget längre ner än dom andra å det ser GRISEN ut!

du har juh ett alt 3 me glömde skriva i mitt förra inlägg.

i ditt fall skiljer det 3 cm vad jag förstått?
sätt karmen på flytspacklet, tröskel på klinker emot.
fodret på utsidan brukar man sätta i mitten på karmen alltså 15 mm på.
men sänk ner det till bara nåra millimeter, sen höjer du dom andra överstyckena 1 cm då har du ljugit bort det mesta å detta lägger man ej märke till!
hoppas du förstår?
hör av dig igen annars

mvh
snickar estwing
 
Redigerat:
Aha.... Man lär sig vartefter. Synd bara jag monterat karmen och tätskiktet redan. En del hade ju gått att dölja genom att vända dörren utåt men spackel höjden är ändå högre än tröskeln så att helt trolla bort det skulle inte ha gått i alla fall. Men som läget är nu så finns det inte nån möjlighet att ändra dörrkarmen.. Enda chansen är att trixa med foderlisterna som jag ser det. Men det kanske bara blir fult det med...?
 
Du kanske kan trixa lite med dörr fodren? Dvs ha liknande foder till alla dörrar men ha olika bredd på fodret?
 
Kurtivan skrev:
Du kanske kan trixa lite med dörr fodren? Dvs ha liknande foder till alla dörrar men ha olika bredd på fodret?
kommer ej se bra ut med olika storlekar sen kan man ej ha olika om man har typ allmoge lister m.m.
nä jö då som jag sa me att flytta upp resp ner överstycket så kan du iaf k9omma hyffsat nära!
mvh
snickar estwing
 
Vi ska ha släta lister... ?
 
tycker ej du skall ha olika storlekar...
flytta upp resp ner överstycket bara!

mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
tycker ej du skall ha olika storlekar...
flytta upp resp ner överstycket bara!

mvh
snickar estwing
Jag är inte riktigt med på hur du menar. Borde jag kapa dörren (spegeldörrar) i våtutrymmet för att kunna flytta ner överstycket eller menar du att jag höjer dom andra dörrarna lite extra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.