Fairlane
P pennybridge skrev:
En ränta på 10% borde vara ganska vettig nivå framöver.
Vad ser du i spåkulan om vi sätter en ränta på 10%?
Blomstrande svensk ekonomi, företag som går som tåget, lagom inflationen (2%?) och en starkt svensk valuta?
Eller en djup lågkonjunktur?
 
  • Gilla
Orvar777 och 3 till
  • Laddar…
M
G OMathson skrev:
Och svenska kronan är nu 11,51 mot en Euro, kanske räntan bör höjas? Jag anser att kronan bör ligga på ca 9kr mot en Euro.
Då får du se till att producera bättre och ge fan i att rösta på politiker som kastar ut pengar på dumheter som att stänga fungerande kraftverk, importera oanställningsbara personer, ökade regleringar, meningslös grön omställning samtidigt som infrastrukturen förfaller och kriminaliteten breder ut sig, listan är lång...
 
  • Gilla
  • Haha
SuperMarius83 och 5 till
  • Laddar…
G
M mnils skrev:
Då får du se till att producera bättre och ge fan i att rösta på politiker som kastar ut pengar på dumheter som att stänga fungerande kraftverk, importera oanställningsbara personer, ökade regleringar, meningslös grön omställning samtidigt som infrastrukturen förfaller och kriminaliteten breder ut sig, listan är lång...
Jag har ju gjort det, antingen du med men det fattades några till.
 
  • Haha
SuperMarius83
  • Laddar…
M
P pennybridge skrev:
En ränta på 10% borde vara ganska vettig nivå framöver.
Och jag tycker att de där stora chokladkakorna skall kosta 1kr.

Ingen av oss kommer få som vi vill, däremot så hade det nog varit bra att släppa planhushållning och låta räntan sättas marknadsmässigt utifrån vad de som lånar vill betala och vilken avkastning de som lånar ut önskar. Att ha en marxistisk myndighet som sätter priset på pengar funkar lika uselt som att reglera priset på andra varor.
 
  • Haha
lop3r
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
En ränta på 10% borde vara ganska vettig nivå framöver.
Det skulle kasta in Sverige i en fastighetskris, öka arbetslösheten enormt, slänga ut en hel del företag och sätta in oss i en lång och djup lågkonjuktur
Räntor på uppåt 10% är inte normala i dagens omvärld. även om så låga räntor som enstaka % eller 0-ränta inte heller är hållbart, så skulle en räntenivå på 10% inte funka heller i dagens samhälle, utan massa andra åtgärder, och definitivt inte om den kommer relativt snabbt (säga på kortare sikt än typ en 10 års period)

Att såpass höga räntor "funkade" på 70 talet (och 90 talet under en kortare period) var ju pga andra ekonomiska modeller och kompensationer (som tex ränteavdrag på uppåt 80%).
Inflationen var inte heller låg då utan väldigt hög periodvis...

Vi lever också idag med problem på bomarknaden pga politiken under 70-00 talet: där utbudet av bostäder inte motsvara efterfrågan på många ställen (särskilt storstäderna), med en dysfuntionell hyresmarknad som följd

Det finns väl inget självandamål med att "slåss i ränteligan" med länder som Turkiet, Ungern, Brasilien eller Island (som har en lite speciell situation sedan bankkraschen) ?


Pest, the eastern part of Budapest comprising about two-thirds of the capital city’s territory, saw the biggest y-o-y price fall of 35.62% in Q1 2023. It was followed by the Northern Great Plain (-21.02%), Southern Great Plain (-11.8%), Northern Hungary (-10.56%), and Southern Transdanubia (-10.53%). A more moderate decline was seen in Central Transdanubia (-5.17%).

...

With plummeting demand, it is not surprising that residential construction activity is also falling. In H1 2023, housing completions in Hungary fell sharply by 19% y-o-y to 7,353 units while housing permits dropped 38.6% y-o-y to 10,880 units over the same period, according to figures from KSH.

The overall economy is now suffering, with its real GDP declining by 2.4% y-o-y in Q2 2023, following a 0.9% drop in the previous quarter, amidst weaker external demand, higher commodity prices, and tighter financing conditions. It was the steepest decline seen since Q4 2020. On a seasonally adjusted quarterly basis, GDP dropped by 0.3% in Q2 2023, at par with the previous quarter.


https://www.globalpropertyguide.com/europe/hungary/price-history
https://www.finansportalen.se/styrrantor/

https://www.privataaffarer.se/alla-nyheter/nyheter/sa-har-bomarknaden-forandrats-pa-30-ar-74330/
https://www.ekonomifakta.se/Artiklar/2023/mars/kan-vi-jamfora-rantenivaer-over-tid/
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G
Fairlane Fairlane skrev:
Jo, men jag är inte övertygad om att vägen dit är att höja räntan och då deflation. Hög ränta i sig är ingen garanti för en stark valuta.
Inte jag heller men sannolikheten att kronan ökar i värde med sänkt ränta är rätt stor. Svårt att rätta till historiska problem, Ingves borde slagit näven i bordet för flera år sedan när hushållens lån ökade drastiskt.
 
Fairlane
G OMathson skrev:
Inte jag heller men sannolikheten att kronan ökar i värde med sänkt ränta är rätt stor.
Då är det väl.märkligt att förespråka höjd ränta om man vill ha en starkare valuta?

Jag är lite osäker på om det finns en tydlig koppling mellan räntenivå och valutakurs.
G OMathson skrev:
Svårt att rätta till historiska problem, Ingves borde slagit näven i bordet för flera år sedan när hushållens lån ökade drastiskt.
Ingves varnade flera gånger och kanske slog han näven i bordet hemma, men han han hade ett uppdrag att följa, dvs hålla inflationen runt 2%. Man måste ändå förhålla sig till vilket mandat han har. Han kan reglera räntan, inte påverka amortering, ränteavdrag, bostadsbyggande etc.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
G
Fairlane Fairlane skrev:
Då är det väl.märkligt att förespråka höjd ränta om man vill ha en starkare valuta?

Jag är lite osäker på om det finns en tydlig koppling mellan räntenivå och valutakurs.

Ingves varnade flera gånger och kanske slog han näven i bordet hemma, men han han hade ett uppdrag att följa, dvs hålla inflationen runt 2%. Man måste ändå förhålla sig till vilket mandat han har. Han kan reglera räntan, inte påverka amortering, ränteavdrag, bostadsbyggande etc.
Så Ingves är helt fri från skuld? Det tycker inte jag, han hade mycket större mandat än du och jag och kunde säkert mer sätt till att Sverige inte hamnat där vi är.
Nja, jag kanske inte förespråkar höjd ränta men inte sänkt nu i alla fall och inte nästa gång heller, klart svensk ränta påverkar kronan men inte rakt av, det är väldigt komplext.
 
Fairlane
G OMathson skrev:
Så Ingves är helt fri från skuld? Det tycker inte jag, han hade mycket större mandat än du och jag och kunde säkert mer sätt till att Sverige inte hamnat där vi är.
Vilka andra instrument har han att spela med, förut räntan? Klart han och övriga i riksbanksledningen kunde höjt räntan tidigare eller inte sänkt så mycket innan, men då hade de ju agerat i strid med det uppdrag de har och hade.

Givetvis har han och gruppen runt ikring mer möjligheter än du och jag, men utöver räntan och varningar som inte lyssnas på, vad ska de göra?
G OMathson skrev:
Nja, jag kanske inte förespråkar höjd ränta men inte sänkt nu i alla fall och inte nästa gång heller, klart svensk ränta påverkar kronan men inte rakt av, det är väldigt komplext.
Enig om att det är mycket komplext.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Vad ser du i spåkulan om vi sätter en ränta på 10%?
Blomstrande svensk ekonomi, företag som går som tåget, lagom inflationen (2%?) och en starkt svensk valuta?
Eller en djup lågkonjunktur?
Jag vill tro att det åtminstone får människor att sluta tro de är direktörer och sätter sig och sina familjer i boenden de egentligen inte har råd med.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det skulle kasta in Sverige i en fastighetskris, öka arbetslösheten enormt, slänga ut en hel del företag och sätta in oss i en lång och djup lågkonjuktur
Räntor på uppåt 10% är inte normala i dagens omvärld. även om så låga räntor som enstaka % eller 0-ränta inte heller är hållbart, så skulle en räntenivå på 10% inte funka heller i dagens samhälle, utan massa andra åtgärder, och definitivt inte om den kommer relativt snabbt (säga på kortare sikt än typ en 10 års period)

Att såpass höga räntor "funkade" på 70 talet (och 90 talet under en kortare period) var ju pga andra ekonomiska modeller och kompensationer (som tex ränteavdrag på uppåt 80%).
Inflationen var inte heller låg då utan väldigt hög periodvis...

Vi lever också idag med problem på bomarknaden pga politiken under 70-00 talet: där utbudet av bostäder inte motsvara efterfrågan på många ställen (särskilt storstäderna), med en dysfuntionell hyresmarknad som följd

Det finns väl inget självandamål med att "slåss i ränteligan" med länder som Turkiet, Ungern, Brasilien eller Island (som har en lite speciell situation sedan bankkraschen) ?






[länk]
[länk]

[länk]
[länk]
Ja, du har så klart rätt. Det är inte direkt önskvärt med så höga räntor i dag.
 
G
Fairlane Fairlane skrev:
Vilka andra instrument har han att spela med, förut räntan? Klart han och övriga i riksbanksledningen kunde höjt räntan tidigare eller inte sänkt så mycket innan, men då hade de ju agerat i strid med det uppdrag de har och hade.

Givetvis har han och gruppen runt ikring mer möjligheter än du och jag, men utöver räntan och varningar som inte lyssnas på, vad ska de göra?

Enig om att det är mycket komplext.
Han gjorde endast det "som står i sin arbetsbeskrivning" och kunde gjort mer, gör du inte mer? Kanske påverkat Magdalena med flera mer, finansinspektionen, inte sänkt så mycket så fort, sagt andra saker i media. Men vi släpper det nu. Svenska hushåll har för mycket lån och det är en sak som påverkar kronan negativt. Det sa jag redan för minst tio år sedan, varför bromsas inte detta pyramidspel? Jo det är som att kissa i byxorna, mer pengar som omsätts och det kan beskattas, men sen går det åt pipan.
 
G OMathson skrev:
Och svenska kronan är nu 11,51 mot en Euro, kanske räntan bör höjas? Jag anser att kronan bör ligga på ca 9kr mot en Euro.m
G OMathson skrev:
Och svenska kronan är nu 11,51 mot en Euro, kanske räntan bör höjas? Jag anser att kronan bör ligga på ca 9kr mot en Euro.
Vad baserar du den värderingen på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.