Hej,

Vi ska byta tak och har börjat ta in offerter. Nedan offert fick vi från en takfirma med 20+ år i branschen, fina recensioner enligt kundundersökning. Som synes nedan byts inte råsponten ut men läkt, papp, pannor, hängrännor & stuprör samt vissa plåtdetaljer. Företaget var här och gjorde en ordentlig besiktning på vind och på taket. Han som var här kändes proffsig, var trevlig och hade vettiga svar på alla frågor.

Vårat hus står lättillgängligt på plan mark, "sadeltak t-form" 27 graders lutning på ca 140kvm. Inga konstiga vinklar, endast litet utstick vid entrén på 1,5m.

Frågeställningar:

1. Är denna offert vettigt utformad eller bör man få mycket mer detaljer så som typ av material/virke samt exakt mängd, meter, kvm?

2. Arbetskostnaden tycker jag ser rimlig ut. Men allt material för 43,000SEK, låter inte det väldigt lågt?

Nedan info är direkt kopierad från offerten jag fick mailad till mig samma dag som de var på besiktningen.

Tackar ödmjukast på förhand för all input jag kan få! :)
//MR

Ingår i offerten
  • Byggnadsställning och övrig etablering
  • Container med återvinning och miljösortering.
  • Bortforsling av befintligt tak, byggnaden är försäkrad under hela projekttiden, vi ansvarar för att byggnaden håller tätt både under och efter entreprenaden.
  • Kontroll av undertak vid rötskada ingår byte av undertak upp till 10kvm.
  • Montering av underlagspapp med dold infästning och dubbla klisterremsor framtagen för vårt nordiska klimat. Underlagspappen heter T-TAK EVO och är en P-märkt underlagstäckning som är provad, kontrollerad och certifierad av Sveriges Tekniska Forsknings-institut, SP SITAC i enlighet med Boverkets Byggregler. Marknadens längsta Produktgaranti på 30 år. (Godkännande nr: SC0629/10).
  • Läktning av tak, bärläkt samt ströläkt.
  • Nockbräda justebar
  • Takpannor 2-kupiga Benders Candor med blank och slitstark ytbehandlig.
  • Nockpannor i samma utförande.
  • Nock och valmtätningsrulle med inbyggd ventilation.
    -Har en butylremsa som klistras på ovankant på översta takpannan. Detta hindrar fåglar, löv, snö och regn från att komma in vid nock
  • Vindskivebrädor långlängd grundmålade med invändig 3-kantsregel.
  • Takfotsbräda 22x190 grundmålad monteras under hängränna (Ej på entrétak)
  • Vindskivebeslag i lackad underhållsfri plåt.
  • Takfotsbeslag inklusive fågellist som förhindrar att fåglar bygger bo under takpannor.
  • Hängrännor och stuprör komplett regnvattensystem i lackad underhållsfri plåt.
  • Takstege samt glidskydd för säker uppstigning till skorsten.
  • Takhuvar och skorstensbeslag kontrolleras & anpassas.
    -Vid rost och sprickor får ni ett åtgärdsförslag om detta och får då chansen att beställa helt nytt material mot en fast kostnad.
  • Bitumentätning för takpappskarvar
  • Avloppsluftare levereras komplett med panna, underbeslag och integrerat flexirör.
  • Ränndalsplåt monteras i vinkel
  • Fästpaket innehåller allt som behövs såsom spik, skruv och krok i rostfritt material.
  • Mögelstopper ökar ventilationen i undertak och monteras vid behov.
  • Transporter utkörning, tippavgifter och kranlyft.
  • Grovstädning efter avslutad entreprenad.
  • Garanti Vid avslutad entreprenad delas besiktningskontroll och överlämnande av vår 40års garanti ut.
Tidsplan för genomförande: Entreprenaden beräknas till ca 1-2 arbetsdagar från start till färdigställande.
Önskas tilläggsarbete debiteras 495:-/timma exkl. material.
Expansionskärl tas bort.


ROT Ja
Montagekostnad. 75 000,00
Materialkostnad. 43 100,00
Etablering, transport och tippavgifter. 6 200,00
Resekostnad 500,00
Summa exkl moms: 124 800,00
Moms (25%): 31 200,00
Summa inkl moms: 156 000,00
Underlag för husavdrag: 93 750,00
Varav skattereduktion:
-28 125,00

Summa efter avdrag:
127 875,00
 
Redigerat:
  • Gilla
Tage48 och 4 till
  • Laddar…
Jag har inte erfarenhet själv av takbyte, men det ser ut som en bra och erfaren utformad offer till ett bra pris.
 
  • Gilla
kjellinge och 15 till
  • Laddar…
Ska hela arbetet ta 1-2 dagar? Det hela känns väldigt billigt.
 
  • Gilla
kjellinge och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ska hela arbetet ta 1-2 dagar? Det hela känns väldigt billigt.
Ja, enligt offerten tar det 1-2 dagar. Tycker du montagekostnad (= arbetskostnad?) på 75,000SEK låter låg menar du?

Tycker du materialkostnaden på 41k kan vara rimlig för 140kvm "smidigt tak"?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ska hela arbetet ta 1-2 dagar? Det hela känns väldigt billigt.
Ja det låter billigt, eller så har firman egen infrastruktur med egna ställningar, egen lastbil med växelflak och kran som har en räckvidd på 25-30meter för ett lyfta upp pannorna och ställningen samt 4-6 personer samtidigt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Ser väl bra och genomtänkt ut. Fast vindskivorna får du tydligen färdigstryka själv vid tillfälle? Eller kan firman fixa det också? I förväg i sin egen lokal om vädret är olämpligt. Iofs lätt till våren när vädret är bättre om jobbet går att göra själv på stege.
 
  • Gilla
gooliat och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ja det låter billigt, eller så har firman egen infrastruktur med egna ställningar, egen lastbil med växelflak och kran som har en räckvidd på 25-30meter för ett lyfta upp pannorna och ställningen samt 4-6 personer samtidigt.
Det jag vet är att företaget har egen verkstad med plåtslageri.
Har också tre grannar som alla bytte tak för ett år sedan. De har identiska hus och deras takbyten tog 1-2 dagar.

75k arbete är väl grovt räknat 80-90 timmar, i så fall 5-6 man två arbetsdagar. Om jag inte är helt ute och cyklar med den kalkylen.

//MR
 
  • Gilla
Tage48 och 2 till
  • Laddar…
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Ser väl bra och genomtänkt ut. Fast vindskivorna får du tydligen färdigstryka själv vid tillfälle? Eller kan firman fixa det också? I förväg i sin egen lokal om vädret är olämpligt. Iofs lätt till våren när vädret är bättre om jobbet går att göra själv på stege.
Tack för input. Vid besöket pratade vi om grundmålat och han sa att jag kan måla innan de monterar om jag så önskar. Har inte bestämt kulör etc. så vi har det lite öppet. Ska komma ihåg att korrigera detta om vi bestämmer oss för att få det färdigmålat istället.

//MR
 
  • Gilla
elotta
  • Laddar…
Tycker det ser rimligt ut. Kör man järnet och har planerat väl tror jag inte deras tidsuppskattning är galen.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
R roegmasta skrev:
Tack för input. Vid besöket pratade vi om grundmålat och han sa att jag kan måla innan de monterar om jag så önskar.
Då har ni ju redan tänkt. Och kan du måla inomhus spelar det ju ingen roll om det är regn o rusk om bytet skall ske nu i år. (Att slarva med målning av just vindskivorna känns ju obra…)
 
T TrädgårdsBjörnen skrev:
Tycker det ser rimligt ut. Kör man järnet och har planerat väl tror jag inte deras tidsuppskattning är galen.
Gött, jag känner likadant kring arbetstid/kostnad.


DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Då har ni ju redan tänkt. Och kan du måla inomhus spelar det ju ingen roll om det är regn o rusk om bytet skall ske nu i år. (Att slarva med målning av just vindskivorna känns ju obra…)
Inget slarv här inte :) Tack för era svar.
Inväntar fler offerter och ska även höra med firman angående plåtarbeten på skorsten etc. Den biten känns inte så klar på offerten.

//MR
 
Om du är i Stockholmstrakten, kan du inte skicka mig ett PM med namnet på firman? Letar också takfirma.
 
  • Gilla
Brejj och 3 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Om du är i Stockholmstrakten, kan du inte skicka mig ett PM med namnet på firman? Letar också takfirma.
Denna firma jobbar inte i Stockholmstrakten.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Har de inte skrivit fel - rimligare är väl 1-2 arbetsveckor?

/Krille
 
  • Gilla
evertb och 1 till
  • Laddar…
Vi bytte tak för drygt 20 år sedan, hittade då en firma som kändes misstänkt billig. Var väldigt nervös om jag var dumsnål. Men det blev bra. De jobbade med effektivare metoder.
När rev av det gamla hade de en jättemobilkran där som höll en container svävande över taket. 5 gubbar bara skottade ner pannor i containern. Rivning av ca 120 kvm tegeltak gick på 2 timmar. Och då hann de även lägga underlagspapp på en fjärdedel av taket. Kranen lyfte även upp alla papprullar och läkt innan den körde därifrån.
Sedan var där bara en gubbe som fixade detaljer med läkten, lite plåtarbete osv. När det var dags för pannorna så var det 5 gubbar igen i ett par timmar med kran.
 
  • Gilla
karllindmark och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.