Termostatvred inställt på cirka 100 grader med gradering från 50 till 150 grader, ovanför en panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vedeldad panna med spiskrok och öppen asklåda, placerad i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer på toppen av en röd ackumulatortank för värmesystem i ett dunkelt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ackumulatortank och uppvärmningssystem med rör, termostater och mätinstrument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En värmeregulator vred inställd på ca 100 grader med kopparledningar och rör anslutna till en ackumulatortank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varmvattenpumpsinställningar och mätare på en ackumulatortank i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genomskuren illustration av en ackumulatortank som visar interna kopparspiraler och isoleringslager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

när jag eldar blir övre delen av ack tank snabbt 80-90 grader utan problem. Men de två andra ligger kvar på 20-30 grader. Runt 0 grader utomhus.

det blir varmt i elementen, men värmen försvinner fort. Hör att laddomat och shunt låter. Nyss inflyttad kan inget om sånt här, så all hjälp mottages tacksamt.

Vredet ovanför pannan ska vara inställd på 50-150 grader har jag låst mig till, den står på ca 100, men där ligger väl inte problemet om övre del av ack tank blir varm
 
Utifrån dina bilder är det svårt att säga vad det beror på när vi inte kan se hur rören riktigt är dragna och vad som ansluter var. Ser ut som om du också har solfångare, stämmer det? Du har inte någon ”systemskiss” som i princip visar vad respektive rör/anslutning tar vägen/har för funktion?
 
Redigerat:
Ja precis det är solfångare.

inget jag sett men ska kolla igenom en gång till om jag hittar nått.
 
Handritad skiss av en VVS-installation med rör, ventiler och anmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ngn typ av skiss
 
kulle
Hur länge eldar du?
 
Hej, När du eldar och värmer vatten i din tekniktank och att värme stiger så värms den övre delen första för att sedan fortsätta nedåt i tanken.
Det blir alltid en skiktning mellan kallare vatten och varmt vatten vilket är bra och den bör befinna sig längre ner i tanken än vad du har. Beroende på hur länge du värmer vattnet med panna, solvärme och hur stort värmeuttag du har till huset via radiatorer så tar detta olika lång tid.
För att lagra så stor mängd energi som möjligt så måste du få de andra tempmätarana att höja sig betydligt för att slippa att el patron hoppar in alltför ofta.
Trycket vi uppvärmning bör ligga på mint 0.5 bar eller mer. Detta sjunker med lägre temp
 
  • Gilla
Holma90
  • Laddar…
Tack Håbbe, förstår själva tekniken, men när den övre delen har uppnått typ 80 grader, borde man inte då börja se att de undre mätarna sakta men säkert stiger? Eller kan det ta tid?
 
Har hittills Max eldat 10-12 björklabbar, så kan tänka mig att problemet kanske ligger där? Nu ska jag testa att elda längre o se om de händer ngt på de nedre tempmätarna. Som det hörs, är jag super nybörjare på detta
 
Har liksom slutat elda när den övre börjar närma sig 90
 
Den undre delen består av det returvatten du får från huset som kallnat. Den övre delen visar vad din panna ger för tillfället. Elda på mer , det som händer är att 90 gränsen sjunker ner i tanken. Är hela tanken 90 och ökar så spring :)
 
  • Gilla
Holma90
  • Laddar…
du får sannolikt elda mer.............det lilla eldandet kan inte bli mycket i en kökspanna.
 
  • Gilla
Holma90
  • Laddar…
H Holma90 skrev:
[bild] Ngn typ av skiss
Har lite svårt att se vad det står på samtliga rör. Från vilken anslutning hämtar din "kökspanna" sitt vatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.