Anläggningen är ca 5 år.
I några dagar nu har man hört att ventilationen stängs av och sen startat igen en gång i timmen ungefär.

Inga felkoder på fjärrkontrollen.

Vart börjar man felsöka?
 
Nog bra att ringa deras suport/(kundservice , dom ska vara kanonbra att tala med och verkar riktigt kunnande enligt andra.
 
Har pratat med supporten tyvärr ingen lösning. En fråga vet någon vad 52 % innebär?
Längst upp till vänster.

Ändras hela tiden.
 
  • Digital termostat visar 52 % fuktighet, temperaturvärden och olika indikatorer på en blå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som något som ska rotera och kanske 52 % fart. Kanske det går att återställa till fabriksinställning och börja om på ruta 1 med inställningar.
 
Det är nog inte så lätt att bara reseta. En firma ställde ju om allt för 5 år sedan. Så egentligen synd att ändra på något om man verkligen inte måste. Ska ringa supporten imorgon igen.

Ingen här som vart med om något liknande?
 
Gå upp på vinden och kolla så att växlaren snurrar. Det kan vara växlarmotorn som börjar ge upp eller så är det o- ringen som sitter på remskivan på växlarmotorn som gått av. Då börjar remmen slira och kan få sådana ljud du beskriver.
Gör även aggregatet strömlöst i någon minut.
Små mikroprocesser på kortet behöver nollas ibland.
 
T Tjoa skrev:
Gå upp på vinden och kolla så att växlaren snurrar. Det kan vara växlarmotorn som börjar ge upp eller så är det o- ringen som sitter på remskivan på växlarmotorn som gått av. Då börjar remmen slira och kan få sådana ljud du beskriver.
Gör även aggregatet strömlöst i någon minut.
Små mikroprocesser på kortet behöver nollas ibland.

Remmen är hel och snurrar fint. Vart med om de problemet tidigare men då fick jag felkod på det.
Såg nu precis att när jag upplever det tyst (ventilationen avstängd) så sjunker fläkten. Sen efter en stund ökar den igen.
Display visar fläkthastigheter: tilluft 1440 rpm och frånluft 3300 rpm på en ventilationssystemkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fjärrkontroll med display som visar fläkthastighet, "Tilluft 2640 rpm" och "Frånluft 3300 rpm".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så något sänker ena fläkten i några minuter sen ökar den igen.
Får prova att göra den strömlös
 
Är det kallt utomhus hos dig?
 
Det som rent spontant säger att det är växlaren, är att fläkten drar ner varvet för att den inte kan hålla tempen. En sorts skyddsmekanism för att inte blåsa in för kall luft. Slirar då remmen till växlaren kan man få denna effekt du beskriver.
Om du kollade den lilla o- ringen på växlarmotorns remskiva så köp lite remsprej och spruta på så du kan utesluta växlarproblem. Känn även på motorn till växlaren så den inte är varm så drt är någon termokontakt i motorn som håller på att lösa.
Jag tror att något med växlaren strular men det gäller bara hitta vad det är.
Ibland kan växlaren snurra när man öppnar locket och sen stannar den när man stänger det pga tryckförhållande i agg som påverkar växlartätningar.
 
I går va runt 6 grader.
Jag öppnade locket igår och titta en stund då funkade båda fläktarna och trumman.

Fick sånt nytt remkitt för typ 3 årsedan av Österberg. Ett större remhjul och ny rem men monterade den aldrig då det verka va ett rent helvete att byta remmen.

Men köpte en universal rem jag fick tips om här på forumet som man själv kan justera längden. Provade även korta ner den lite men hjälpte er . O ringen på den lilla driv motorn är hel.

För 2-3 årsedan när remmen slita fick jag felkod rotorfel.

Denna felkod har jag inte fått nu
 
J jonaslatt skrev:
Har pratat med supporten tyvärr ingen lösning. En fråga vet någon vad 52 % innebär?
Längst upp till vänster.

Ändras hela tiden.
Det är verkningsgraden som är 52%. Hur ser filtren ut? Jag tycker att man får byta ut dom väldigt ofta, då dom ser ut som kriget efter några månader.
 
Kan hålla med dig om att man får byta ofta. Och vist de är inte nya men inte full fulla heller. Kanske värt att prova byta ändå.
 
J jonaslatt skrev:
O ringen på den lilla driv motorn är hel.
Prova att byta den. Är den nedsliten får man samma effekt som att den är av.
Prova även med remspray för att utesluta vvx. Sen kan man gå vidare i felsökningen.
 
T Tjoa skrev:
Prova att byta den. Är den nedsliten får man samma effekt som att den är av.
Prova även med remspray för att utesluta vvx. Sen kan man gå vidare i felsökningen.
Absolut provar ikväll. Nu kanske jag är ute och cyklar men borde inte båda värdena sjunka då? Varför bara tillluften?
 
För att det kan vara så att det finns en frysvaktsfunktion eller frt styrning. ( frånluftsregleradtilluft.)
Ja vet inte om heru har en sådan men swegon har tex det. Så om det inte finns värme i batteri eller vvx så sänker aggregatet tilluftens hastighet för att sänka värmebehovet på den. Har man då tex 50l/s frånluft och tilluften sänks från 50 till 20l/s så har man mer värme att tillgå för att värma upp tilluften.
En skyddsmekanism helt enkel för att hålla igång aggregatet. Sjunker sen ändå tempen under 7 grader så stänger aggregatet av tillslut.
Så som svar på frågan så nä, frånluften går för fullt men tilluften sänks för att hålla uppe tempen. Startar och stannar vvx då av och till kan man få denna effekt att tilluften pendlar.
Sen kan det va reglering eller något annat som strular med, men man måste börja med att utesluta saker vid felsökning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.