vent.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är eldningssäsongen slut, men under vintern har jag funderat på en sak inför nästa säsong.

Jag har planer på att sätta ett kort ventilationsrör från vardagsrummet på första våningen, som mynnar ut i golvet på andra våningen. Jag har vettiga ställen i övervåningens golv där ventilen inte skulle störa för mycket.

Tanken är att eftersom vardagsrummet blir 25 grader efter en stunds eldning, så kan det få dela med sig av värmen till allrummet ovanför och resten av övervåningen.

Egentligen är det ju bara att prova, och skulle resultatet bli dåligt så stänger man röret, men det skulle vara intressant att höra vad ni tror om för och nackdelar. Ett alternativ är ju också att bara ha öppet när man eldar och stänga när man inte gör det, och sommartid etc.

Säg till om jag missat att rita ut något väsentligt. Jag var även lite osäker på om jag skulle posta här eller i ventilationsforumet.

Tack på förhand för input!

Edit: glömde skriva att det är ett självdragshus
 
Redigerat:
Krilleman
Svärfar har en sådan lösning som du tänkt dig. En fläkt som går på termostat. Värmen blir betydligt behagligare på bottenvåningen. Tillse bara att luften kan strömma fritt från ovanvåning till undervåning för god "värmeförflyttning". Alltså inga stängda dörrar.
 
Ok, intressant!

ja, öppet "i andra änden" måste det ju vara och vi har ingen dörr till trappan, så det ska inte bli ett problem.

Blir det inget/dåligt flöde i den nya ventilen utan fläkt? Tänker mig att den varmare luften i vardagsrummet vill stiga upp i allrummet för egen maskin.
 
Krilleman
Jo, det kanske fungerar det med. Jag har bara erfarenhet med fläkt, kaminen levererar antagligen mer värme än självcirkulationen hinner med, om jag får gissa.
 
Ok, då är det bara att prova då.

Jag ska nog prova utan fläkt först, och sen komplettera om jag inte får nog med flöde i min nya ventil.
 
Tänk bara på att ljudflödet mellan våningarna ökar rätt mycket med en sådan här lösning. Jag har funderat på samma sak, men avstår eftersom jag inte vill att ljud från övervåningen (V-rum och kök) lättare skall fortplanta sig till bottenvåningen där alla sovrummen och anda-TVn finns...
 
  • Gilla
HenrikP
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Tänk bara på att ljudflödet mellan våningarna ökar rätt mycket med en sådan här lösning. Jag har funderat på samma sak, men avstår eftersom jag inte vill att ljud från övervåningen (V-rum och kök) lättare skall fortplanta sig till bottenvåningen där alla sovrummen och anda-TVn finns...
Det är en bra punkt. I mitt fall finns sovrummen på övervåningen, och det är klart att ljud från vardagsrummet till övervåningen är oönskade när barn sover där. Dessutom blir eventuellt allrummet ett sovrum framöver.

Hmm, finns det korta ljudfällor? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.