Vi har en öppen spis enl bild nr1 på övre plan i vårt hus från 1925. Vi misstänker att denna har modifierats under husets livstid, men frågan är hur den kan ha sett ut från början?
Spiselkrans och gnistskydd är av svart marmor som vid anslutning mot tegel är ganska kladdigt fogat med en svart fog. Känslan är att det hade varit mer stilenligt med endast putsad ytor mer lika bild nr 2 (som är snodd från googlingar på ämnet), kan det vara så att både tegel och marmor är tillagt i efterhand?
 
  • Öppen spis med vit putsad yta och dekorativa reliefer, svart marmorkant och gnistskydd, placerad i ett hörnrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med öppen spis med svart marmorkrans, träbjälkar i taket, utsikt mot terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
För att kunna göra en kvalificerad gissning skulle man egentligen behöva veta hur huset ser ut från utsidan och om huset är beläget på landet eller inne i stan. Under 1920-talet var det på landsbygden och i enklare träkåkar fortfarande vanligt med kakelugnar. Ju finare hus desto mer avancerade lösningar, allt från helt slätputsat med eller utan stendetaljer i basen och/eller spiselkransen till helt kaklade eller helt i marmor. Vanligt mot slutet av seklet var att helt snedställa den öppna spisen mot hörnet och utan synlig rökgång.
Öppen spis med vit ram och synlig rökgång, satt på ett trägolv med dekorationer och prydnadsföremål ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Er ugn gissar jag är en senare efterkonstruktion och utifrån den synliga rökgången och golvet skulle jag inte bli förvånad om det från början stått en kakelugn.
Vit traditionell kakelugn i ett hörn med dekorativ spiselkrans, ansluten rökgång och en korg framför på ett mönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om ni vill försöka snygga till den befintliga öppna spisen skulle jag ta bort kramset på rökgången, slätputsa och ev. byta ut den svarta marmorn till kalksten samt försöka göra en inramning i golvet av "gnistskyddet". :geek:
 
  • Gilla
klippfast
  • Laddar…
BirgitS
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Om ni vill försöka snygga till den befintliga öppna spisen skulle jag ta bort kramset på rökgången,
Fast är det inte rätt typiskt för 20-talet, Swedish Grace, med utsmyckningar?
Jag tycker det passar bra ihop med stuckaturen längs taket och den höga golvsockeln.

Men jag håller med dig om att det ser omgjort ut, något har ju hänt där vid dörröppningen t.ex.
 
  • Gilla
klippfast
  • Laddar…
Själva spisen kan nog vara original men jag tror att de svarta stenpartierna är nyare. Den har förmodligen inte varit vitmålad heller från början. Svårt att säga hur det kan ha varit från början då det mesta man ser idag är omgjort på något sätt.
 
  • Gilla
klippfast
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
För att kunna göra en kvalificerad gissning skulle man egentligen behöva veta hur huset ser ut från utsidan och om huset är beläget på landet eller inne i stan. Under 1920-talet var det på landsbygden och i enklare träkåkar fortfarande vanligt med kakelugnar. Ju finare hus desto mer avancerade lösningar, allt från helt slätputsat med eller utan stendetaljer i basen och/eller spiselkransen till helt kaklade eller helt i marmor. Vanligt mot slutet av seklet var att helt snedställa den öppna spisen mot hörnet och utan synlig rökgång.
[bild]
Er ugn gissar jag är en senare efterkonstruktion och utifrån den synliga rökgången och golvet skulle jag inte bli förvånad om det från början stått en kakelugn.
[bild]
Om ni vill försöka snygga till den befintliga öppna spisen skulle jag ta bort kramset på rökgången, slätputsa och ev. byta ut den svarta marmorn till kalksten samt försöka göra en inramning i golvet av "gnistskyddet". :geek:
Lägger in lite exteriörbilder (fönster är ej original och jag tror att både spröjsning och foder (och troligen panelen) har sett annorlunda ut). Nyklassicism i Göteborgstrakten, när det begav sig låg det troligen på vad som kan betecknas som landet.

Plankgolvet i rummet nu har synliga spikhuvuden och en del skarvar mitt i rummet så vi anar att det är ett gammalt undergolv och överväger att lägga nytt grangolv som ska såpskuras och göra inramning av gnistskyddet som du är inne på. Byte av de svarta skivorna och slätputsning av teglet (alt se om vi vågar riva det yttre teglet när skivan är borta) känns också som att det kan vara aktuellt.

Är inne på som är kommenterat nedan att utsmyckningen kanske kan vara original, men väldigt svårt att avgöra...
 
  • Nyklassicistiskt grått trähus med svart tak i Göteborgstrakten, ej originalfönster, vit balkong och stenmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gråmålad tvåvånings trävilla i nyklassicistisk stil med vita fönster och dubbeldörr, belägen på en höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exteriör av nyklassicistiskt hus i Göteborgstrakten med tegeltak och ej originalfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle kunna ha stått en kakelugn från början, spisen skulle kunna vara murad på 60-talet?
Skivan framför ligger hursomhelst ovanpå trägolvet, vilket den nog inte skulla gjort om det var original.
 
  • Gilla
klippfast och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Vilket fint hus! Nyklassicismen använder sig ofta av en ganska stram, förenklad utsmyckning som anspelar på antika, grekisk/romersk förlagor. Enlig min erfaren är utsmyckningen oftast placerad symmetriskt vid sidan om, runt som putsade lister eller centrerat ovanför öppningen till härden. Jag är tveksam till att stucklisten är original och det är ytterligare ett skäl till varför jag antog att utsmyckningen på rökgången inte heller är original. Men man ska aldrig säga aldrig. Personen som byggde huset kanske föredrog 1800-talets borgerliga estetik från sin ungdom? ;)
 
  • Gilla
triumph650 och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Vilket fint hus! Nyklassicismen använder sig ofta av en ganska stram, förenklad utsmyckning som anspelar på antika, grekisk/romersk förlagor. Enlig min erfaren är utsmyckningen oftast placerad symmetriskt vid sidan om, runt som putsade lister eller centrerat ovanför öppningen till härden. Jag är tveksam till att stucklisten är original och det är ytterligare ett skäl till varför jag antog att utsmyckningen på rökgången inte heller är original. Men man ska aldrig säga aldrig. Personen som byggde huset kanske föredrog 1800-talets borgerliga estetik från sin ungdom? ;)
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Vilket fint hus! Nyklassicismen använder sig ofta av en ganska stram, förenklad utsmyckning som anspelar på antika, grekisk/romersk förlagor. Enlig min erfaren är utsmyckningen oftast placerad symmetriskt vid sidan om, runt som putsade lister eller centrerat ovanför öppningen till härden. Jag är tveksam till att stucklisten är original och det är ytterligare ett skäl till varför jag antog att utsmyckningen på rökgången inte heller är original. Men man ska aldrig säga aldrig. Personen som byggde huset kanske föredrog 1800-talets borgerliga estetik från sin ungdom? ;)
Stuckaturen i taket är högst troligen en efterhandskonstruktion - lite konstiga skarvar och anslutningar och sitter utanpå vad som troligen är renoveringsgips (som vid originalsocklarna är satt så att sockelns djup minskat). Vi får nog försöka se om färgen går att ta bort och kolla om det går att utläsa om det är en ditsatt utsmyckning..
 
Fotografen Fotografen skrev:
Skulle kunna ha stått en kakelugn från början, spisen skulle kunna vara murad på 60-talet?
Skivan framför ligger hursomhelst ovanpå trägolvet, vilket den nog inte skulla gjort om det var original.
Inte helt lätt att fånga på bild, men man har sågat ur golvet och fällt ned skivan (som ser ut att vara tjockare än golvet, därav att den råder). Vid sidan har man gjort en betongjutning i en trekant.

Svårt att lokalisera exakt hur svängen går, men på vinden där murstocken är exponerad ser den ut att vika ut som att den avsiktligt kommer in delvis i rummet snarare än helt fritt utanför. Men vi får försöka spana upp inuti om det kan gå att utläsa ☺️
 
  • Golv ursågat med fälld tjock skiva vid en vitmålad betongpelare och en ny betongjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Urskuret golv med fälld skiva bredvid en färsk betongjutning i en trekant vid väggkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Jag håller med många andra, där har troligen stått en kakelugn eller en rörspis från början. Möjligen en kokskamin om det var ett utrymme för tillfällig användning, typ finmatsal. Golvet är kraftigt modifierat och träfrisen runt ugnsfundamentet är bortmonterad. Eller så har man bytt golv rätt sent.
 
Lite sen återkoppling på detta...
Långsam nedplockning sten för sten visade att hela spisen var en senare påbyggnad. Tretexskivor var satt mellan nytt och gammalt tegel och nu börjar vi klura på att ersätta med kakelugn.
 
  • Nedmonterad del av en vitmålad spis med synliga tegelstenar och renoveringsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis nedmonterad vitmålad öppen spis med exponerade tegelstenar, arbetsverktyg och spillror på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis nedmonterad äldre spis med exponerat tegel och rasmassor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis nedmonterad spis med exponerat gammalt och nytt tegel samt en hög med tegelstenar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K klippfast skrev:
Lite sen återkoppling på detta...
Långsam nedplockning sten för sten visade att hela spisen var en senare påbyggnad. Tretexskivor var satt mellan nytt och gammalt tegel och nu börjar vi klura på att ersätta med kakelugn.
Kul att följa men hallå, vad hände tillslut då, blev det en kakelugn :)?
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.