Har fått reda på att rörmokaren som var hemma hos oss inte har något företag överhuvudtaget. Vad gör man?

Nån som har några förslag eller synpunkter?
 
Har han ingen F-skatt (egen firma) heller menar du?

Var fick ni fatt i honom?
 
Nix, han har ingenting. Han får inte ens starta firma.

Vi fick han rekommenderad till oss av bekanta och vi hade bråttom att få en läcka fixad.
 
Näringsförbud?

Ja, vad ska man säga..
Var det en läcka så.. ;)
 
Jag antar att det är näringsförbud eftersom att han enligt skatteverket inte får starta firma, ja.

Men det roliga är att han begär moms!
 
Har han skickat räkning, eller hur menar du?
 
Ja, han har skickat en faktura med moms på allt.
 
Ja, det var ju lite häftigt..

Står det "F-skattesedel finns" där också eller? :)

Läget var väl kanske lite akut, och har han gjort ett bra jobb så kanske det är bäst att betala vad han begär.

Och samtidigt ta fallet som en lärdom.
 
Debiterar han moms ska hans momsregistreringsnummer stå på fakturan.

Be också att få se hans F-skattsedel. Har han ingen, riskerar du som kund att få betala hans skatt och hans sociala avgifter.
 
Jepps det står att han har f-skatt sedel.

Menar du att vi ska betala moms till en person som inte har företag och som försöker blåsa oss och ljuger oss rätt upp i ansiktet??

Det handlar nästan om 20,000kr ändå!
 
Immobil- han har inget momsregistreringsnr. Står Vatnr på fakturan. Men skatteverket säger att han inte är registrerad och kan inte bli heller.

Hur sjutton kan jag få betala hans skatt o sociala avgifter när han har sagt att han har ett företag o skrivit det på fakturan??
 
Oj, var det så pass stor summa.
Då var det en rejäl läcka.. :D

Har ni alltså kontrollerat med Skatteverket att vederbörande inte har F-skatt?
(Med det personnummer som finns på fakturan)

Att ni känner att han försöker blåsa er har ju inte framkommit av tidigare inlägg..
 
Har ni alltså kontrollerat med Skatteverket att vederbörande inte har F-skatt?
(Med det personnummer som finns på fakturan)

Japp, det har vi kollat och det har han inte.

Att ni känner att han försöker blåsa er har ju inte framkommit av tidigare inlägg..

Oj då, förlåt! Är lite uppeldad så jag har nog varit lite otydlig. Jo, han försöker defintivt blåsa oss!
 
gröngöling skrev:
Står Vatnr på fakturan.
Vatnr. = Momsnr.

Hur sjutton kan jag få betala hans skatt o sociala avgifter när han har sagt att han har ett företag o skrivit det på fakturan??
Företagare som bedriver näringsverksamhet i enskild firma har som regel F‑skattsedel. Det innebär att företagaren själv betalar sina skatter och socialavgifter (egenavgifter) varje månad.
 
Jo, men vatnumret är inte giltigt. Det är alltså en luft faktura!

Och nej han har inte F-skattesedel. Men det kan väl inte vi få lida för när han har sagt att han har företag och skrivit att han har f-skatte sedel???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.