Sambon har flyttat och jag funderar nu på om hon kan kräva mig på nyttjanderättsersättning resp. om jag kan kräva henne på driftkostnader. Förutsättningarna är följande;

Jag köpte bostaden kontant för 10 år sedan med avsikt gemensam bostad, till största delen med pengar som var enskild egendom. Gav dock bort hälften med gåvobrev till sambon för 2 år sedan så vi har 50/50 lagfart nu.

Sambon flyttade ut frivilligt och bokförde sig på annan adress, dvs det finns inget beslut om kvarsittanderätt osv.

Den gemensamma bostaden är obelånad och har låg driftkostnad. Sambon har flyttat till en bostad som troligen inte innebär högre boendekostnad än om hon bott kvar.

Avser lösa ut sambon, men förväntar mig en långdragen bodelningstvist pga den enskilda egendomen.

Så frågan som i första meningen - när kan hon kräva mig på nyttjanderättsersättning och kan jag kräva henne på driftkostnader då hon fortfarande har 50% lagfart?

(Vill inte bli rekommenderad att kontakta jurist, kan tänka så långt själv, men tack ändå ;) )
 
  • Gilla
Heidi Sundström1 och 1 till
  • Laddar…
Du nyttjar ju naturligtvis bara din del och hon sin?
Nyttjanderättsersättning för gemensamt ägd egendom, vad är det för något?

Vilka driftskostnader har någon som inte bor på fastigheten som måste betalas?
 
  • Gilla
Bozena Petersson och 2 till
  • Laddar…
Kvarsittanderätt vad är det för något?
 
  • Gilla
Claes Andersson1 och 3 till
  • Laddar…
H hfjn skrev:
Avser lösa ut sambon, men förväntar mig en långdragen bodelningstvist pga den enskilda egendomen.
Det borde inte komplicera något. Bostaden är inköpt för gemensamt boende. Den skall då bodelas 50/50 oavsett hur ägarförhållandet ser ut, eller vem som har betalat vad. Såvida ni inte har ett samboavtal som stipulerar något annat. Övriga tillgångar är i allt väsentligt era "enskilda", utom ev. en del möbler osv, som typiskt har ett lågt värde.
 
  • Gilla
deetee och 10 till
  • Laddar…
Vilken enskild egendom är det du syftar på?
 
I all välmening... jag söker svar från någon som vet ;)

Men kan förtydliga för er ovan...

Nyttjanderättsersättning är något den kvarboende parten kan få betala till den flyttande parten då den kvarboende fått kvarsittningsrätt eller ev då bodelningen tar väldigt lång tid. Då den kvarboende annars kan få "obehörlig vinst" om jag fattat rätt och ökade kostnader för den som tvingats flytta.

Kvarsittanderätt är något Tingsrätten kan döma till om man inte kommer överens om vem som ska få bo kvar fram tills bodelning när man separerar.
 
  • Gilla
Carcoza och 3 till
  • Laddar…
Kvarsittanderätt har ju sambon avstått från genom att skaffa annat boende så något behov finns ju inte.
Avser du att kräva kvarsittanderätt?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det borde inte komplicera något. Bostaden är inköpt för gemensamt boende. Den skall då bodelas 50/50 oavsett hur ägarförhållandet ser ut, eller vem som har betalat vad. Såvida ni inte har ett samboavtal som stipulerar något annat. Övriga tillgångar är i allt väsentligt era "enskilda", utom ev. en del möbler osv, som typiskt har ett lågt värde.
D Daniel 109 skrev:
Vilken enskild egendom är det du syftar på?
Bostaden är delvis köpt med pengar som är enskild egendom enl ett gåvobrev (enskild egendom vid äktenskap/samboskap). Kanske var otydlig i trådstarten, men troligen inte betydligt för frågeställningen.
 
  • Gilla
perkag
  • Laddar…
H hfjn skrev:
Bostaden är delvis köpt med pengar som är enskild egendom enl ett gåvobrev (enskild egendom vid äktenskap/samboskap). Kanske var otydlig i trådstarten, men troligen inte betydligt för frågeställningen.
Enskild egendom följer inte med pengarna när dom används till något.
Det man köper för pengarna är inte enskild egendom bara för att pengarna var det.
Du gav bort dom när du gav bort hälften av bostaden.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 27 till
  • Laddar…
Redan när bostaden köptes för gemensamt boende blev tillgången gemensam. Det är inte en enskilt egendom.
 
  • Gilla
kashieda och 19 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Enskild egendom följer inte med pengarna när dom används till något.
Du gav bort dom när du gav bort hälften av bostaden.
Ja, jag gav bort hälften av hälften som samboegendom. Inte det det handlar om ;)

Utan, som lagfaren ägare till hälften av fastigheten är sambon fortfarande hälftenansvarig för driftkostnader?
 
  • Gilla
SandraRi
  • Laddar…
H hfjn skrev:
Ja, jag gav bort hälften av hälften som samboegendom. Inte det det handlar om ;)

Utan, som lagfaren ägare till hälften av fastigheten är sambon fortfarande hälftenansvarig för driftkostnader?
Nej, du gav väl bort hälften av fastigheten via gåvobrev, har noll med sambolagen att göra.
Återigen, vilka driftskostnader anser du en hälftenägare som inte bor i fastigheten är skyldig att betala?
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nej, du gav väl bort hälften av fastigheten via gåvobrev, har noll med sambolagen att göra.
Fortfarande inte det frågan gäller ;)
 
H hfjn skrev:
Fortfarande inte det frågan gäller ;)
Vad gäller frågan då?
 
  • Gilla
  • Haha
Minski och 5 till
  • Laddar…
Sambolagen upphör väl om den ene flyttar ut?
 
  • Gilla
RiMaX och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.