Hej, jag undrar vilken totalkostnad man kan räkna med vid byggande av hus med följande förutsättningar:

1. Vi räknar på Eksjöhus - Junibacken som enligt en annan tråd på forumet kostar ca. 1 987 000:-nyckelfärdigt med grund, golvvärme och standard enl. katalog.

2. Tomt: finns

3. VA: Kommunalt vatten och avlopp ska jag undersöka med kommunen, så länge räknar vi på egen trekammarbrunn samt egen borrad brunn. Är 100 000:- bra kalkyl?

4. El: Finns till sommarstuga på tomten.

5. Avdrag: Hur fungerar det? Vi har ett fint kök som vi vill använda och sätta in själva. Vi gör även måleri samt tapetsering själv. Hur mycket kan man uppskattningsvis räkna av?

6. Övriga kostnader? Ja vilka har jag glömt...?

Mvh
 
hej om du räknar 50.000 till 70.000 för brunn .
Bygglov ca 15.000 .
Det är inte alls säkert att komunen godkänner 3-kammar brunn .
Anslutnings avgift Vattenfall ca 18.000 .
Bygg-el under byggtiden är en kostnad om ni inte kan använda den befintliga ,bygg-strömskåpet kostade 4500 kr för att vattenfall skulle koppla in . Kvalitets ansvarig ca 15.000kr .Det kommer alltid till en massa saker man inte räknat med .
Lycka till
 
Tack för ditt svar. Sammanställer cirkapriser så långt.

Hus 1 987 000:-
VA 100 000:-
Bygglov 15 000:-
Anslutning el 18 000:-
Kvalitetsansvarig 15 000:-

Summa: 2 135 000:- minus avdrag (måleri, kök exkl. vitvaror, tapetsering)
 
Markarbete?
Detaljplan om den första är gammal.
geoteknisk undersökning?
Pantbrev, Lagfart?

 
Trädgård?
Garage?
Förråd?
Utelampor?
Persienn?
Hatthylla?

Listan kan göra låång. Kolla på en sammanfattning Byhhahus har gjort nånstans i deras arkiv.
 
En geoteknisk undersökning kan vara bra, ca. 10 000:- har jag sett någonstans.
Lagfartsavg. behövs inte i detta fall men däremot pantbrevsavg.
Vet inte om det behövs ny detaljplan, om det nu skulle behövas landar den på ca. 21 000:-

Markarbetet, vad innefattar det? Om det ingår platta i priset ligger då markarbetet för denna utanför?
 
kilroy skrev:
Markarbetet, vad innefattar det? Om det ingår platta i priset ligger då markarbetet för denna utanför?
Kolla med Eksjöhus. För det mesta ingår det x maskintimmar och x ton makadam e dyl. Oftast verkar dessa vara tagna i underkant, dvs räkna med merkostnader.

En geoteknisk undersökning brukar kunna ge mera exakta svar på vad markarbeten kommer att kosta.

Berit
 
Tack Berit, ska kolla upp detta med Eksjöhus.


Hus 1 987 000:-
VA 100 000:-
Bygglov 15 000:-
Anslutning el 18 000:-
Kvalitetsansvarig 15 000:-
Geo. analys 10 000:-
Ev. ny detaljplan 20 000:-
Merkostnader markarbete: ?

Summa: 2 165 000:- minus avdrag (måleri, kök exkl. vitvaror, tapetsering)
 
Här är exepel på kostnader som ofta tillkommer (vissa poster ingår till viss del i "nyckelfärdigt" men det kan komma tillägg, ex mer massor eller fler timmar med grävare).

Markarbeten
Spräng/pålning
Vibrationsmätning före/efter spräng
Schakt
Extra fylln.massor
Transport (till/från) fylln.massor
Trädfällning
Rivning av äldre byggnader
Dagvattenhantering (trekammarbrunn)
Tillägg servisledning (om mer än 10m)

Inkopplingsavgifter
VA
EL, Tele

Byggherrekostnader
Pantbrev
Bygglov, bygganmälan och planavgift
Kvalitetsansvarig
Räntor under byggtid (kreditiv)
Containerhyra + dumpavgifter
Byggström

Svårt att skatta vad respektive post kan kosta för dig (vilken kommun?, hur ser tomten ut? osv) men det finns säkert många här på forumet som fylla i en del luckor...och jag har säkert missat nåt också...

Lycka till!

Alter ego
 
Ojoj.. ja som sagts tidigare, listan kan verkligen bli lång. Kan ju sticka iväg rätt mycket i pris... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.