G
Vi skall skriva på kontraktet för våra "nya" hus imon. Dom nuvarande ägarna har gjort en radon mätning och den okej.
Men jag fick höra idag att dom kommer att sänka värdena av vad som är godkänt om ca 1 år, är det någon som har hört eller sett dessa siffror? :confused:
 
Har du någon källa till detta? Vad är det för radonnivåer i dagsläget?

De tre klassiska sidorna angående radon ger ingen info om nya krav:
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/
http://www.boverket.se/
http://www.sos.se/

Det som däremot finns sedan ett tag är ett pressmeddelande som säger att det skulle vara bra om gränsnivån sänktes till 100 Bq/m3 vilket skulle spara XX antal liv i norden varje år. Dock måste man förstå att när man sätter gränsvärden för byggnation så vägs även kostnader och möjlighet för att sänka nivåer in. I många fall skulle jag påstå är det inte möjligt att komma under 100 Bq/m3 när ursprunget på radonet är byggmaterial. Och vi har en hel del hus byggda med blåbetong i Sverige... Dessutom kommer man i dessa fall upp till sådana luftfflöden om man ska ventilera ut det med tex FTX att du kommer in på gränsmarken där energiförlusten bli så stor av ventilationen att du istället går mot nya och kommande regler gällande energiförbrukning på bostäder.

Min personliga gissning är att någon sänkning från 200 till 100 Bq/m3 eller liknande inte kommer ske inom överskådlig tid.

http://www.stralsakerhetsmyndighete...mmendationer-for-att-minska-radon-i-bostader/

// Mats
 
G
Pratade med en chef på PEAB som nämnde detta till mig. Någon annan källa har jag inte...
 
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3576327.svd
Ett rekomenderar gränsvärde från WHO är nu 100 becquerel istället för deras förra rekommendation på 1000 becquerel.
Sen om det blir en ändring av gränsvärdena och när det nu skulle bli är ju svårt att sia om.
 
H
titta på Text TV idag, det står om det där.
 
Enligt nya bestämmelserna är dom ny godkända år medelvärdena 100bcl,,,idag är det 200 bcl.
Det är en enorm skillnad,och kolla gärna in BOE Fastighetsjurists hem sida,
han skriver,och kan allt om radon/gamma-strålning.
Ska ni köpa, då hade jag gjort en egen oberoende undersökning.
Det fuskas en hel del med radon mätningar,i och med att respektive hus ägare ställer ut mätarna själv.
Lycka till
Peter Ornsäter på BOE,hjälpte oss att krångla oss ur ett hus köp med BLÅBETONG och fusk uppmätta radonvärden.(skade fria).
 
Ska bli intresant att se om och hur man vågar sätta ner gränsvärdena till 100Bq. Frågan är inte
helt lätt. Det är väldigt stora ekonomiska värden som riskeras och det är inte fullt så lätt som
det skrivs i artikeln att det "bara" är att sanera (iofs inte så bara, det är ju rätt kostsamt).
Det största problemet är dock att det i Sverige (och där är vi unika i världen) har byggt väldigt många
bostäder med mycket blå lättbetong. Rätt många av dessa fastigheter kommer alldrig att kunna saneras
ned till under 100Bq till motiverade kostnader....Frågan är hur man ska hantera detta? Ska man riva
dessa fastigheter? (många är småhus) och vem ska betala DET?

Sverige är det land som har störst radonproblematik i världen per capita. I många länder är Radon
ett okänt fenomen.
 
Jag vill bara kräkas när jag hör det här på Rapport. Så mycket jobb och pengar vi lagt ner för att försöka komma ner under 200 beq. Hur sjutton ska man orka mera?
 
Fy FAN vad jag är lättad över att vi drog oss ur vårt husköp nyligen som hade inneburit att vi hade suttit i ett Ytong-hus. Vi var inställda på att sanera för att komma ner till under 200 Bq/h. Tänk om man gör det och en vecka senare så kommer ett sånt här inslag i Rapport och så ska man helt plötsligt ner under 100!

Inte bara det. Ett sånt här rikstäckande inslag i nyheterna skrämmer slag i folk och nu kommer det vara otroligt mycket svårare att sälja blåbetonghus i och med ovissheten!
 
Bonkeman: Du har helt rätt att det finns risk för att folk blir småhysteriska för ordet
Radon och att folk som sitter med hus där blåbetong ingår, just blev fattigare...
 
Bonkeman...var glad....det var just det som hände oss.
 
Som jag skrev innan är jag tveksam på en regeländring kommer att ske i Sverige, detta då utifrån den stora förekomsten av hus här främst byggda av lättbetong. Kostnaden blir helt enkelt för stor då regeländringar här kommer leda till att många måste sanera ytterligare än gång och i många fall är det väldigt stort att komma ner till dessa nivåer. Om man tex har högstålande lättbetong måste man snabbt upp i att ventilera ut över halva husets luftvolym per timme vilket även med en värmeväxlare med 85% återvinning ger en märkbar energiförlust. Då hamnar man ev i strid med andra existernade och kommande regler som säger hur stor energiförlust man får ha.

Jag kan givetvis ha fel men det skulle vara intressant om någon tex kunde peka på ett pågående utredningsarbete hos tex boverket eller strålskyddsinstitutet som faktiskt syftade till att ändra reglerna.

Läser man källan till all hysteri nu tycker jag bilden är något annorlunda än vad mesta av median fokuserade på. Nedan är min högst personliga analys utifrån sammanfattningen i början.

A national reference level for radon represents the maximum accepted radon
concentration in a residential dwelling and is an important component of a national
programme. For homes with radon concentrations above these levels remedial
actions may be recommended or required. When setting a reference level, various
national factors such as the distribution of radon, the number of existing homes
with high radon concentrations, the arithmetic mean indoor radon level and the
prevalence of smoking should be taken into consideration. In view of the latest
scientific data, WHO proposes a reference level of 100 Bq/m3 to minimize health
hazards due to indoor radon exposure. However, if this level cannot be reached
under the prevailing country-specific conditions, the chosen reference level should
not exceed 300 Bq/m3 which represents approximately 10 mSv per year according to
recent calculations by the International Commission on Radiation Protection.
Givetvis viktigt att ha en nationell policy, det har vi ju sedan länge, bra även att de tycker att man ska ta med nationella faktorer. Här är Sverige lite speciellt med sina stora nummer av lättbetong hos som många tidigare sagt. Vår berggrund spelar även in en del här. Notera även i sista meningen att WHO även säger att om man pga nationella faktorer inte kan nå 100 Bq/m3 så rekomenderar de en gräns på 300 Bq/m3 dvs mer än vad vi har idag som gräns.

Nu har jag inte lusläst resten av rapporten ännu men långsamt kommer jag igenom den...

// Mats
 
När jag läser det här om radon att det nu plötsligt blivit ännu farligare än det tidigare har varit, så funderar jag på, om man jämför det med att gå nere i stockholms tunnelbana eller på stadens gator. Allternativ med rökning mm.
Kan någon förstå sig påare förklara det för en ovetande. :confused:

"Det är väldig farligt att leva nu för tiden man kan rent av dö" *ironi* :eek:
 
WHO sänker från 1000bq till 100bq. Det är en sänkning från ett väldigt högt värde till ett väldigt lågt.
I Sverige hade vi tidigare 400bq och sänkte till 200bq så jag tror det är färdigsänkt för vår del.

Om jag minns rätt hade vi tidigare 400 för befintliga hus och 200 för nybyggnation.
Nu har vi 200 för bägge.
Om det blir någon som helst ändring kan jag tänka mig att det blir 100bq för nybyggnation och 200bq för befintlig.

Jag skulle dock bli förvånad om det blir något överhuvudtaget, i synnerhet då vi har extremt lågt antal rökare i Sverige.
Rökningen anger WHO som en viktig parameter som skall tagas hänsyn till vid fastställande av regler.

Vi har dessutom en hög naturlig radonhalt i luften pga vår naturligt uranhaltiga berggrund. Detta är utterligare en parameter som pekar mot att vi inte kommer få de lägre värdena i WHO´s rekommendation.


http://www.stralsakerhetsmyndighete...mmendationer-for-att-minska-radon-i-bostader/

" Risken att få lungcancer orsakad av radon ökar 25 gånger för den som dessutom röker och de flesta radonrelaterade lungcancerfall uppstår hos rökare. Detta innebär dock inte att risken för icke-rökare ska underskattas."

Mvh
 
Redigerat:
Det verkar inte bli någon sänkning!

Dagens rikt- och gränsvärde på 200 becquerel per kubikmeter för radon i bostäder bör inte sänkas. Det konstaterar Boverket tillsammans med fem andra myndigheter som har utrett WHO:s nya rekommenderade gräns- och riktvärde för radon i bostäder på 100 becquerel per kubikmeter.
http://www.boverket.se/Om-Boverket/Webbokhandel/Publikationer/2011/Radon-i-inomhusmiljon/

Radon i inomhusmiljön– en konsekvensanalys av att införa WHO:s nya rekommendationer på radonvärde.pdf


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.