Köpte en ny Synology NAS då min gamla blivit seg. Plockade ut diskarna och satte i nya NAS:en. I installationsprocessen vill nya NAS:en formatera mina två diskar då dessa inte har Synologys mjukvara står det. Det är väl helt okej men hur ska jag "mellanlagra" alla bilder och filmer under tiden diskarna formateras? Min dator har 250gb lagringsmöjlighet och på NAS:en ligger typ 700gb data!
Kan man ta ut en av diskarna och enbart låta NAS.en formatera disken som sitter kvar? Och sen stoppa i den man tagit ut och börja låta dem spegla varann igen eller vad?
Vad säger ni?
 
Allt som innebär en formatering av diskarna är en risk, enklast är att köpa ett usb3 minne (eller två) för mellanlagring
 
Köp en backup disk.
 
Köp en ny disk på 2TB och sedan är saken biff.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
En nästan full disk som man formatera om och fyller igen, blir snart långsam igen.
 
En disk är inte långsam för att den är full, utan för att filerna är spridda över en större diskyta än nödvändigt...
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
Blev en bärbar disk på 1Tb. Återkommer...!
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Blev en bärbar disk på 1Tb. Återkommer...!
köpt med möjlighet till ångerrätt efter en helgs backuptestning och noga rensning? ;-)

hann inte annars tipsa om att exempelvis ta ett års test på Dropbox med 1tb lagringsutrymme. Eller helt enkelt nån månads gratistest och sen säga upp? Funkar förstås bäst med fiberuppkoppling men det kanske du har? Borde väl gå ungefär lika fort som USB
 
Ni kan få köpa en 1tb disk för 300kr, sproilans ny :)
 
Kan de vara värt att byta ut en av diskarna till den lilla 2,5tums disken på 1tb? Den är ny o fräsh tänker jag..?
 
Även om du kör RAID-diskar i NAS med spegling bör du ta backup.
RAID-spegling används för att kontinuerligt hantera backup från anslutna datorer och en säkerhetsnivå på lagrad data.
Sedan ska man alltid ha en backup av NAS som man tar tar med x intervall beroende av säkerhetsnivå man vill ha, vanligt är att förvara den på annan fysiskt plats för att hantera t.ex. brand.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mmm
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Får du något knas på disken du speglar blir det samma fel på spegling disken.
Så NAS med RAID 1 inställning är för dubbla lagringsmedia och går en sönder är det bara att trycka in en ny disk.
 
3.5 tum kostar ingenting idag. Köp 2TB minst men gärna 4. Din gamla disk kan du ha till arkivering. Som flera skrivit så kör gärna RAID i chassit men ta säven regelbunden backup på en USB-HD som du förvarar på säkert ställe.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Vad är Raid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.