Hej alla!

Har ett 50-talshus, enplans, som är byggt med massivt trä, 120x45 längs alla ytterväggar, som synes på bilden. Utanpå denna 45mm tjocka trävägg, så har det isolerats 45mm. De horisontella 45-reglarna utanpå den massiva strukturen har jag tagit bort redan (de som ytterpanelen en gång suttit i). De de vertikala som syns på bilden däremot, vilka är 90mm breda, vet jag inte om jag törs ta bort. Kan de vara nödvändiga för den bärande strukturen?

En delvis renoverad yttervägg med träpanel och exponerade reglar nära ett hörn där tak möter vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammalt trägolv och vägg under renovering i ett 50-talshus, synliga spikar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en gammal altan som håller på att inredas. Väggen på bilderna är den mot huvudbyggnaden från altanen. Jag skulle vilja ha en enda slät vägg som kan slipas och bli en del av den färdiga strukturen.

På bilden som fokuserar mot hörnet mellan altantaket och väggen, så ser man igenom till under huvudbyggnadens takkant, där det grönblå som går ut från väggen är kanten av en takstol som håller upp takutskjutet.
Öppen hörnsektion av en träkonstruktion med synliga isolerade reglar och delvis avlägsnat ytskikt vid en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Huvudpoängen i frågan är ifall en 45mm massiv trävägg duger som bärande struktur för de ca. 2 meter det handlar om. (kapar jag av så skruvar jag fast delen som blir kvar ovanför träväggen mot träväggen ovanför)

Tack på förhand!!!
 
Tiilägg. Ser nu att konstruktionen kallas "plankstomme", och tjockleken är förmodligen 50 mm.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
BirgitS
K Kojfabriken skrev:
De de vertikala som syns på bilden däremot, vilka är 90mm breda, vet jag inte om jag törs ta bort. Kan de vara nödvändiga för den bärande strukturen?
Jag är ingen byggkonstruktör men jag tycker att det ser ut som att en sån vertikal stolpe finns under varje takbjälke och i så fall verkar det rimligt att de är väldigt viktiga.

Alla ingrepp i den bärande konstruktionen kräver en godkänd bygganmälan och att lämna in en bygganmälan i ett sånt skick att den kan godkännas kan innebära att man behöver anlita en byggkonstruktör.
K Kojfabriken skrev:
Jag skulle vilja ha en enda slät vägg som kan slipas och bli en del av den färdiga strukturen.
Får du inte det om du sätter upp gipsskivor på plankstommen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är ingen byggkonstruktör men jag tycker att det ser ut som att en sån vertikal stolpe finns under varje takbjälke och i så fall verkar det rimligt att de är väldigt viktiga.

Alla ingrepp i den bärande konstruktionen kräver en godkänd bygganmälan och att lämna in en bygganmälan i ett sånt skick att den kan godkännas kan innebära att man behöver anlita en byggkonstruktör.

Får du inte det om du sätter upp gipsskivor på plankstommen?
Tackar för svar. De två reglarna på bilden ligger under en takstol, ja, men nästa liknande par, ligger fyra takstolar bort. Så om något måste det vara att den hjälper till att hålla upp balken som takstolarnas ena kant ligger på.

Gipsskivor kan man väl säkert sätta upp, men tanken är att ha själva plankstommen som vägg i rummet, av estetiska skäl.
 
BirgitS
Plankstommar har ju aldrig varit tänkta att synas utan vill man göra det ändå så får man nog acceptera hur de är byggda.
 
Kanske kan denna illustration kan göra det tydligare. Man har alltså dessutom läktat ut dessa 95or för att få platts med ett mycket tunt skickt med isolering emellan. Tycker det känns konstigt att man skulle göra så om det var del i en märande konstruktion, men vad vet jag.

Ett till skäl till att få bort dem är för att enklare kunna göra det något sånär lufttätt (eller lufttrögt iaf.), så att det inte läcker mellan huvudbyggnaden och nya delen, genom att ha fogskum mot plankstommen från båda håll. Går att lösa ändå, bara mera krångligt.

Illustration av väggkonstruktion med isoleringslager och utlätade träreglar för att skapa utrymme och tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.