du har väl nockbrädan ovanpå taket som vanligt,va?
spika runt nock med yap 2000 och lägg på nockpannorna.
betongpannor kan du lägga lite takfog emellan så fäster de bättre.
nocktätning och ventinnock är överdrivet om du inte bor vid havet, funkat bra utan iallafall...
 
jag menar yap2200...
 
gnoll skrev:
du har väl nockbrädan ovanpå taket som vanligt,va?
Ja.
gnoll skrev:
spika runt nock med yap 2200 och lägg på nockpannorna.
Menar du bara vika den runt (3 sidor) och fästa mot sidan...?
gnoll skrev:
nocktätning och ventinnock är överdrivet
Å andra sidan skiljer det inte många hundralappar mot att behöva köpa mer takpapp. Kanske är monteringen så mycket enklare att det är värt det?
 
Skippa INTE nocktätnings massan, då får du läckage... Ventinocken kostar ju inte så mycket heller o är lätt att lägga på..!

R.
 
ventinnock är väl om man får ett stort glapp mot pannorna, vilar nockpannorna lätt på pannorna så är det lagom luftning...
 
Mår verkligen nockbrädan bra av att vara helt inklädd i papp...? Behöver inte den också "luftas"?

(Notera att jag har oventilerad nock, dvs jag har papp under nockbrädan. Så klär jag den på ovansidan och sidorna blir den helt inklädd.)
 
Sätt en tryckt nockbräda, då behöver du inte klä in den..
 
tätar man bra spelar det ingen roll men jag tog tryckimpregnerat till nockbräda för extra säkerhet mot ev fukt ;)
 
K
Gammal tråd men ack så aktuell. Vad ska man välja? Bor vid havet där det alltid blåser.

Den ena rullen är dyrare än den andra...

Funkar byggmax variant? För plasthistorian på bauhaus är väl i princip bortkastade pengar? Tryckimpregnerat virke lät som en bra idé annars...
 
Kallebo skrev:
Gammal tråd men ack så aktuell. Vad ska man välja? Bor vid havet där det alltid blåser.

Den ena rullen är dyrare än den andra...

Funkar byggmax variant? För plasthistorian på bauhaus är väl i princip bortkastade pengar? Tryckimpregnerat virke lät som en bra idé annars...
Hej!

Det var en gammal tråd, mitt tak är visserligen vindutsatt men inte kustnära. Tyvärr har inte byggmax någon klisterkant på sin papp( underlättar väldigt vid montering), använde Yap 2200 med klisterkant
men tex YEP 2500 Elastoflex något för kustnära hus. Man kan skära till pappen så den täcker nocken också.
Vad har du för vind och ventilation på huset? I mitt fall har jag ett gammalt hus med kall vind och självdrag, så ventilationen av undertaket måste vara bra. Det räcker bra med 1-2 st (tex byggmax takventilationsbeslag)/takstolsfack och hål med minst diametern 75 mm.
 
K
Tack så jättemycket för ditt svar. Jag syftade på Byggmax variant av ventinock, det måste ju vara med klisterkant? Får kanske köra och titta på den på plats någon dag!

Jag har en tät och halvvarm vind så tanken är att den ska hålla låg fuktighet genom att vara lite varmare än omgivningen. Det kommer att övervakas noga :) Kanske installerar jag ett mekaniskt ventilationssystem likt säker vind som ventilerar när det är låg luftfuktighet ute
 
Kallebo skrev:
Tack så jättemycket för ditt svar. Jag syftade på Byggmax variant av ventinock, det måste ju vara med klisterkant? Får kanske köra och titta på den på plats någon dag!

Jag har en tät och halvvarm vind så tanken är att den ska hålla låg fuktighet genom att vara lite varmare än omgivningen. Det kommer att övervakas noga :) Kanske installerar jag ett mekaniskt ventilationssystem likt säker vind som ventilerar när det är låg luftfuktighet ute
Du menar som skydd för löv och skräp? jag spände ett takfotsnät längs toppen av nocken och översta bärläkten på varje sida, en billig lösning som har funkat för mig i 7 år, men som sagt jag bor inte vid kusten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.