Hej
Idag när jag ställde om till sommarläge på bergvärmepumpen såg jag att expansionskärlet är helt tomt (se bild) på glykol.
Ungefär vilken nivå ska man ha?
Vilken typ av glykol och blandning bör man fylla på med?
Hur fyller man på? Ser att det är en anslutning på toppen för slang...

Expansionskärl för bergvärmepump tomt på glykol, omgiven av kopparrör och elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förmodar det inte är en glykolblandning. 99% av alla installationer har en brinolblandning å man brukar blanda ca 30% . Fyll upp 3/ 4 delar
 
  • Bioetanol-Brineol 28% blandning i vit dunk för värme- och kylsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vector skrev:
Jag förmodar det inte är en glykolblandning. 99% av alla installationer har en brinolblandning å man brukar blanda ca 30% . Fyll upp 3/ 4 delar
Ok..Tack för svaret.
Jag läste någon annan tråd där det stod att enbart påfyllning nog kan göras med enbart vatten utan risk för att någon skulle frysa eller det skulle bli märkbar skillnad på brineol-blandningen.
Så jag kanske provar fylla på med enbart vatten först.

Däremot så undrar jag fortfarande kring tillvägagångssättet för på fyllning. Jag har bergvärme. Är systemet normalt trycksatt? Är det bara att skruva av korken på expansionkärlet och fylla på eller bör jag göra något innan?
 
Det är bara att skruva av och fylla på med en tratt eller liknande. Trycket är mycket lågt i köldbärarsystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.