Vår Nibe pump som nu varit igång i 5 dagar är inställd på temperatur 20 grader (inst 1.1). Pumpen visar nu inomhus 23grader och trots det säger info 3.3 (tillsatsinfo) 5.0kW då kompressorn jobbar på värme. Är inte det lite konstigt? Borde pumpen inte vila nu i och med att inomhusklimatet är 3 grader varmare än önskat värde?
 
Tillägger även att Komfortläge för vatten är på Ekonomi vilket ska ge en temp på runt 44 grader. Trots det har jag en vattentemp på 55 grader.
 
R
Troligtvis jagar den ikapp gradminuter som den tappat under natten.
 
R Ryssi skrev:
Troligtvis jagar den ikapp gradminuter som den tappat under natten.
Vad innebär det? Den har ju fortfarande uppnått korrekt inomhusvärme så varför vill den fortsätta jobba?
 
T
Vad har du för temperatur på fram och retur ?
 
Vad har du för värmekurva? Golvvärme eller radiatorer? Är inomhusgivaren aktiverad som styrande och inte bara visande?
 
T tobbetk skrev:
Vad har du för temperatur på fram och retur ?
Se bifogad bild:
 
  • Digital display på en värmepumpsstyrning som visar temperaturvärden och systemstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lordi skrev:
Vad har du för värmekurva? Golvvärme eller radiatorer? Är inomhusgivaren aktiverad som styrande och inte bara visande?
Värmekurvan sänkte jag till 5 eftersom att det är jättevarmt här hemma (innegivaren visar 26 grader just nu)

Har golvvärme på nedre plan och radiatorer på övreplan.

"Styrning rumsgicare system 1" är i bockad och "värmefaktor system 1" är på 2.5. Men nu trots att det är 26 grader hemma så ligger tillsatsinfo på 2kw. Borde väl inte behövas någon tillsats alls nu?
 
  • Display av värmesystem med tillsatsvärme aktiverad på 2.0 kW trots hög inomhustemperatur
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lordi skrev:
Har du golvvärme så är kurvan på tok för hög om inte du har 15-20 minusgrader ute nu
Jag hade för mig att kurva=7 var standard och att 5 äe klassat som låg.. men då sänker jag kurvan till kanske 2?
 
Vet ju inte vad du har för hus men normalt är nog att den klarar sig ner till -5° någonting utan tillsats om man är försiktig med varmvattnet. Förutom vid legionellakörning då el-patronen kan behövas.

Vad har du för utetemperatur på den givaren?
 
J Josth skrev:
Vet ju inte vad du har för hus men normalt är nog att den klarar sig ner till -5° någonting utan tillsats om man är försiktig med varmvattnet. Förutom vid legionellakörning då el-patronen kan behövas.
Just nu använder vi knappt något varmvatten alls. Så någonting är det som spökar med inställningarna.
 
R Rillehouse skrev:
Jag hade för mig att kurva=7 var standard och att 5 äe klassat som låg.. men då sänker jag kurvan till kanske 2?
Jag tog bort mitt inlägg då jag missade din senaste post. Kurva 5 brukar vara lagom för golvvärme. Har man även radiatorer brukar man behöva ha en högre kurva och en shunt till golvvärmen.
Vad säger beräknad framledning nu?
 
Kurva 4 - 5 ska vara lämpligt för golvvärme men radiatorerna behöver förmodligen lite högre. Då ska shunten på golvvärmefördelaren ta ner temperaturen till det som golven ska ha.
 
J Josth skrev:
Vet ju inte vad du har för hus men normalt är nog att den klarar sig ner till -5° någonting utan tillsats om man är försiktig med varmvattnet. Förutom vid legionellakörning då el-patronen kan behövas.

Vad har du för utetemperatur på den givaren?
Utetempgivare visar 7.2 grader
 
L lordi skrev:
Jag tog bort mitt inlägg då jag missade din senaste post. Kurva 5 brukar vara lagom för golvvärme. Har man även radiatorer brukar man behöva ha en högre kurva och en shunt till golvvärmen.
Vad säger beräknad framledning nu?
Beräknad framledning säfer nu 45C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.