Vad skall vi som står inför valet av ventilation tänka på?

Vi skall börja bygga nytt hus snart där vi har fjärrvärme och måste bestämmas oss för om vi skall installera ett FTX eller F- ventilation. ”Alla” hävdar att man skall välja FTX, men är själva fundersamma på om det blir en besparing och ännu viktigare: om vi kommer få problem med att det låter i tilluftsdonen.

Ljud – Oljud?
Hur upplever ni ljud, främst då i sovrum på natten? Går det att få helt tyst? Med exempelvis både ljuddämpare på utgången av aggregatet och innan donen? Vilka aggregat anses vara tysta (och effektiva).

Besparing?
Vi har räknat med att investeringen för ett FTX ligger på ca 25000 för ett bra aggregat och 55000 för isoleradespriorör, don, ljuddämpare, etc och arbetet för installation. Med 3% ränta kommer investeringen att kosta ca 1600 kr per år (men reduktion avdragen).
Fjärrvärmen kostar i vårt fall ca 800 per MWh. Så om vi kommer att spara 4 MWh med FTX, kommer vi att få ca 1600 kr över per år (800 kr * 4 MWh – investering).
Ett FTX system kräver filterbyten 1- 2 gånger per år med en uppskattad kostnad till ca 800 kr vilket gör att besparingen är nere på ca 800 kr per år.
Elkostnaden för tilluftsfläkten gör att besparingen på 800 kr uteblir.
Tänker/räknar vi fel?

Med högre ränta eller mindre besparing än 4 MWh blir det till och med en förlust att investera i FTX…

Till detta får vi även en kostnad för underhåll och rengöring/kontroll OVK av systemet var 5:e (?) år.

Komfort?
Hur upplever ni komforten i era hus med FTX? Minskat kalldrag? Är luften torrare? Bra och dåliga erfarenheter skulle vara intressant att få reda på.

Energikrav.
En annan anledning till varför vi ”måste” installera ett FTX är krav enligt BBR på 110 kWh per kvadratmeter för uppvärmning och varmvatten(?). Man får betydligt bättre kWh/m2 om man drar bort 4 MWh från årsförbrukningen.

Om det blir FTX, så kommer vi att välja motströms, med EC motorer och automatisk omkoppling vid sommartemp. Vilka finns det att välja mellan då? Har hittat ett från Fresh Renovent och ett annat från IVT.http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Pr_bl_HRV_FTX_sv.pdf Är det någon som använder något av dessa idag.

Gör vi "fel" om vi väljer mekanisk frånluft och fjärrvärme?
 
Redigerat:
Det känns dumsnålt att välja bort FTX om man har valet vid nybyggnation. Efterinstallation är ju nästan omöjligt utan att riva halva kåken.

Jag har haft FTX i huset vi bott i den senaste 12 åren. Innan det var det mek frånluft i huset vi hade då.

Bägge funkar, men man slipper kallras vid fönster med FTX samt att uteluften filtreras. Tro mig, filtren gör ett viktigt jobb - det ser man vid bytet.

Ljudet är "överreklamerat", inget vi lägger märke till. Vid nybyggnation kan bygga in hur många ljuddämpare man vill, om man är orolig för buller.

Utvärdera alla leverantörer noga, de har lite olika principer. Ventilation är inget enkel vetenskap. Glöm ej Fläktwoods, Flexit, Systemair, Heru, mfl.
 
  • Gilla
Gustavsb
  • Laddar…
Det beror lite på hur stor temperaturverkningsgrad du kan få ut ur systemet, samtidigt ta leverantörernas återvinningsprocent med en nypa salt.

Vad som jag tycker talar för ett FTX-system är enkelheten att styra flödena och minskar risken för kallras som du nämner. Kallraset blir naturligtvis värre om temperaturdifferansen är stor, hur stor del av året är kallt där du bor osv. Får jag fråga varför du har valt bort en roterande värmeväxlare?

Visst det går att bygga en massa ljuddämpare men enklast är ändå att försöka planera ventilation utefter planlösningen på huset. Tex är det enplan med vind?

Du har inte funderat på F-system med en frånluftsvärmepump?

Instämmer med föregående svar, det finns fler leverantörer.
 
De minskade eller rättare sagt uteblivna kallraset med FTX gör det värt att välja det. I vårt förra hus hade vi FLVP med tilluftsventiler i väggarna. På vintern drog det rejält kallt genom dem. Följden blev att man nästan stände dem hellt och då blev det usel luft inne. Den största fördelen är i sovrummen där man med med FTX kan möblera sängen valfritt. I förra huset stod den nära fönstret och det drog rejält kallt från höst till vår.

Ljudet är inte störande. Det hörs knappt och bor man så att det kan förekomma ljud utifrån så blir det "mindre" ljud inne eftersom det inte finns några ventiler att smita in genom. Vi har endast ljuddämpare på från och tilluften vid aggregatet.

Vi har ett Systemair VR400DC. roterande

//Benny
 
Benny
Märker du någon gång av läckaget mellan från och tilluft pga roterande växlare i ditt systemair aggregat?
Jag skall välja mellan systemair och Fresh Renovent...alltså mellan rotvvx eller motströmsväxlare.
Jag har beslutsångest och är tacksam för lite input om detta!
 
Intressant att höra era kommentarer. Det är ju bra med erfarenheter från er som redan har dessa system

IWS
Ja vi har funderat/funderar på frånluftsvärmepump, tycker att dom verkar kanon. Speciellt ComfortZone med ett COP på 3-5.
Hade vi inte haft möjlighet till fjärrvärme, så hade det utan tvekan blivit en FLVP. Men eftersom nu vi har det, så tänkte vi satsa på ett system som förhoppningsvis håller länge och utan underhåll.
Läser man folksams rapport om frånluftsvärmepump så kan den investeringen tyvärr bli ganska kostsam.
http://www.folksam.se/testergodarad/hemmetochmiljon/varmeguiden/alarmerandebrister

Har hört påståenden att det finns en risk med luftläckage i dom roterande systemen? Det som bla Villafors undrar över.
Det är säkert en missuppfattning, och dom skulle inte säljas om det är så. Men det är därför vi bara tittat på motströmsväxlare, men man kan ju ändra sig...
Har kollat på en del andra tillverkare, men dom har inte alla egenskaper som vi önskar. Förutom Systemair VM 2, men den verkar inte ha någon sommar bypass.

Vi kommer att bygga två plan ca 185 m2, där tänkt installationsutrymme är i markplan och sovrummen på plan 2. Och det kommer att bli ganska lång tilluftskanal till ett av sovrummen. ca 10-12m spiro. Är det ett problem? hörs det mer/mindre i långa kanaler?

Bennysophia
I en offert från en hustillverkare föreslog dom samma FTX agg som ni har. Kul att höra att ni är nöjda.
 
Villafors:

Jag är ingen expert:). Kan du utveckla vad du menar med luftläckage. Var i systemet skulle det ske och vad är följderna? Kankse är något jag inte uppmärksammat.
 
Luftläckage eller partikelöverföring finns i små små mängder i roterande växlare, just eftersom en godtycklig yta på den roterande skivan ena stunden befinner sig i frånluftskanalen och nästa i tilluftskanalen.

Dock tror jag själv att det är så lite så det är försumbart. Exempelvis läste jag i den stora FTX-tråden här på forumet att någon sänkte sitt radonvärde ganska rejält med roterande växlare trots att många trodde att roterande var fel val vid radonåtgärder.

Vissa aggregat har en renblåsningszon som ytterligare förminskar denna överföring.
 
Jag har också roterande växlare. "Överhörningen" är helt oväsentlig i min mening.

Vad spelar det för roll om 5% återcirkuleras? (det brukar vara max så mycket ungefär) Den "gamla" luften späs ut och åker ut för eller senare i alla fall. Om du får 100% eller 95% ny luft utifrån kvittar fullständigt. Kravet är att du skall omsätta luften i bostaden med ett visst intervall.
 
Benny
En roterande växlare är som en "tårta" full med hål, ena halvan befinner sig i frånluftkanalen och den andra halvan i tilluftkanalen och så snurrar den runt. Tätningen mot överläckage sker med borstlist.
Lite läckage förekommer.
Frågan är om det är ett problem...kan ju vara att man klantar till det med braskaminen och det ryker in i rummet, får man då in röklukt i sovrummen via tilluften?
Om så är fallet så anser jag att en motströmsvvx är bättre.
 
Du kanske skall kolla in Temovex RT-250S-EC (eller RT-400S-EC som har kraftigare fläktar).

Några detaljer att tänka på vid jämförelser mellan olika aggregat: - Avfrostning hur funkar den. - Sommar bypass, hur funkar den (flera funkar inte så som man skulle vilja). - Speciella önskemål om någon styrningsfiness som man kanske önskar.

Konstant flödesreglering bör ses som ett plus.

Vad gäller 'läckage' i roterande. Så är det inte bara luftläckage som före kommer. Utan partiklar fastnar på trumman och kan lossna när den är på tilluften. Rök är en sak som kan 'läcka över'. Hög fuktighet kan göra att det blir lite mer. Hur detta är i praktiken har jag ingen erfarenhet av.

Du hade två frågor om lång (10-12m) kanal, svar: nej, nej
 
Mich
Temovex blir för mig dubbelt så dyr som ett systemair med rotvvx. Renoventen ligger i samma prisklass som systemair aggregatet.
Vet du något om Fresh och deras renovent med polyetenväxlare?
Jag tror också att Temovex är bra, men är det värt 15' extra?
 
Renoventen levereras med G4 filter, ett stort skämt (tycker jag).
Det finns F6 filter, vilket man bör ha på tilluften. Jag har vet dock inte hur tryckfallet är i detta (påverkar strömförbrukning, dock inte flödet då den har flödesreglering). Filtren ser små ut. Om man vil så kan man ju montera en egen stor filter låda, men den måste vara kondensisolerad (=dyrt). Finns lite skrivet om den i en annan tråd av en som nyligen köpt och installerat en. Sommarbypassen är väl tillbehör, så se till så den är med i priset.
 
Mich
Vad tycker du om Systemairs VR700DC?
Det aggregatet har EU7 påsfilter, DC motorer, flödesreglering, sommarkylfunktion.
Gillar inte överläckaget pga rotvvx, men i övrigt känns det som ett tilltalande aggregat.
 
F
villafors skrev:
Mich
Temovex blir för mig dubbelt så dyr som ett systemair med rotvvx. Renoventen ligger i samma prisklass som systemair aggregatet.
Vet du något om Fresh och deras renovent med polyetenväxlare?
Jag tror också att Temovex är bra, men är det värt 15' extra?
Kan du inte redovisa dom priser du fått? 15000 skillnad mellan Renovent och Temovex låter lite väl saftigt. Jag fick skillnaden till under 5000kr inkl. moms då jag jämförde en Renovent 300 och Temovex 250, +ca 1300kr för en Temovex 400.

Jag köpte en Renovent M300 och mina föräldrar har en Temovex 250EC och jag kan bara konstatera att det är förbannat bra prylar bägge två. Byggkvaliten är bättre på Renoventen och den har lite bättre processkontroll/övervakning. Bägge är tysta. Renoventen väser vid fullflöde men runt 200-220m3/h är den väldigt tyst. Temovexen har jag bara hört vid 150m3/h och då var det inget väsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.