När jag flyttade från lägenhet till radhus blev jag förvånad över hur dyr den första elräkningen var, det gäller nätavgiften. Vi har ellevio och det går ju inte att byta, men de har däremot olika tariffer, se bild.

I dagsläget har vi "Enkel" med 25 A. Om vi byter till "Bas" och vi förbrukar ca 500 kWh (högt räknat) per månad sparar man 2400 kr per år. Om man räknar på 300 kWh blir det istället 2940 kr vilket ju är ganska mycket. Att byta till "Bas" skulle dock kräva att vi säkrade ned till 20 A.

Jag har läst mig till att en elektriker behöver byta bottenplattan i boxen där de tre huvudsäkringarna sitter. Innan dess bör man dock prova att sätta i de klenare säkringarna så att man kan se att allt funkar och de inte löser ut. Vi har fjärrvärme, ingen varmvattenberedare, ingen luftvärmepump, ingen bastu etc. Vi har elektrisk golvvärme i entren som vi har stängt av och som vi nog inte kommer använda samt golvvärme i badrummet. För övrigt har vi två ventilationsfläktar, ugn, induktionsspis, vattenkokare, mikro och det vanliga.

EDIT: glömde bort, vi har tvättmaskin också men ingen torktumlare.

Jag undrar:

1. Funkar dessa säkringar t.ex:
https://www.bauhaus.se/d-sakring-ifo-electric-eco-gg-ii-20a-bla-5st-kart

2. Om man sätter in en luftvärmepump i framtiden för att få kyla i sovrummet på somrarna, har man då skjutit sig själv i foten genom att säkra ned till 20 A?

3. Är det något annat som jag inte tänkt på?
 
  • Jämförelsetabell för elnätsavgifter visar olika abonnemang och säkringsstorlekar med kostnader inklusive och exklusive moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag är rätt säker på att du utan problem kan gå ner till 16A.
 
  • Gilla
Move105 och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag är rätt säker på att du utan problem kan gå ner till 16A.
Okej, va bra. Som tarifferna är utformade för Ellevio nu är det dock samma pris för 16 A som att ha 20 A om man tittar på "Bas", så då antar jag att jag väljer 20 A.
 
Vad är skillnaden mellan "bas" och "enkel" då? Känns som om det är någon förutsättning där som vi inte ser, som gör att man hamnar där man hamnar?
 
Som exempel kan jag säga att jag bor i en normal gammal villa med allt som hör det till.
Vi har tvättmaskin, torktumlare, induktionshäll, diskmaskin ugn, kaffekokare, ja allt sådant.
Dessutom har vi bergvärmepump med stor varmvattenberedare.
Vi har 16A huvudsäkringar. Har aldrig haft några problem. Vi använder både tvättmaskin, diskmaskin o kaffekokare samtidigt. Säkert spisen med. Har aldrig varit med om att säkring gått.
Så jag tror, precis som någon skrev, att du kan ändra till 16A.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Vad är skillnaden mellan "bas" och "enkel" då? Känns som om det är någon förutsättning där som vi inte ser, som gör att man hamnar där man hamnar?
Ah, det kanske inte syns så tydligt. Jag ger ett exempel från bilden

Enkel (som är det jag har idag) med 25 A med 500 kWh blir
390 + 0,27 * 500 = 525 kr

Bas (som är det jag tänkt byta till) med 20 A med 500 kWh blir:
77,5 kr + 0,495*500 = 325 kr

Alltså 200 kr i månaden i skillnad och 2400 kr per år.

EDIT: rörde ihop "enkel" och "bas", så snurrigt i skallen
 
Ytterligare en fråga jag ställer mig är varför har man satt in 25 A säkring tidigare? Jag kan komma på några anledningar:

1. Tidigare kanske det inte var så stor skillnad i pris mellan t.ex. 20 A och 25 A i elnätsavgiften

2. Det finns en säkring som har en text "Pumpen, dosad" som vi inte vet vad det är. Vi märker inte att något stängs av när vi slår av den. VI hade en elektriker som gjorde några jobb hos oss tidigare och när jag frågade om det sa han att det kan ha suttit en pump som man tagit bort, men istället för att ta bort eldragningen till den har man satt fast änden i en kopplingsdosa. Alltså att det är ett vedertaget begrepp "dosad". Jag vet bara inte vad det skulle vara för pump. Huset har alltid haft fjärrvärme vad jag vet, byggt 1961.
 
M mrgert skrev:
Ytterligare en fråga jag ställer mig är varför har man satt in 25 A säkring tidigare? Jag kan komma på några anledningar:

1. Tidigare kanske det inte var så stor skillnad i pris mellan t.ex. 20 A och 25 A i elnätsavgiften

2. Det finns en säkring som har en text "Pumpen, dosad" som vi inte vet vad det är. Vi märker inte att något stängs av när vi slår av den. VI hade en elektriker som gjorde några jobb hos oss tidigare och när jag frågade om det sa han att det kan ha suttit en pump som man tagit bort, men istället för att ta bort eldragningen till den har man satt fast änden i en kopplingsdosa. Alltså att det är ett vedertaget begrepp "dosad". Jag vet bara inte vad det skulle vara för pump. Huset har alltid haft fjärrvärme vad jag vet, byggt 1961.

Japp, när man ”dosar av” något betyder det vanligtvis att man kopplat bort något som ej används. Man lämnar kvar kabeln med en kopplingsdosa i änden för att isolera den. Så ”Pumpen, dosad” betyder sannolikt att du har en kopplingsdosa utan något anslutet på platsen där en okänd pump tidigare varit installerad som elektrikern sa.


Enda logiska anledningen att du har 25A är att det var en fruktansvärt effektkrävande pump, 3x16A räcker i majoriteten av normala villor.
 
Har jordvärme, flera kylar och frysar spabad mm och klara mig på 16A
 
Tack för alla svar. Det känns som jag kan vara säker på att jag klarar mig på 20 A. Kommer dock testa att byta säkringar för att se att fördelningen av last på faserna är ok. Men det jag fortfarande undrar är om säkringar jag länkar till ok? Och, är det något annat jag bör tänka på?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Säkringar kan du köpa på ica eller var som, det är väl i stort sett samma var man köper
 
  • Gilla
mrgert
  • Laddar…
M mrgert skrev:
Och, är det något annat jag bör tänka på?
Att säkringen inte säger dig någonting om det "fungerar" med 20 A då säkringen är ett väldigt dåligt mätinstrument. Du måste ta reda på din högsta medelförbrukning på annat sätt och stämma av mot vilken säkring du ska ha. Av det du beskriver så kan man dock med tillräcklig säkerhet säga att 16 A skulle räcka. Så du behöver inte "prova" någonting här utan bara beställa säkringsbytet till 20 A hos en elfirma.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att säkringen inte säger dig någonting om det "fungerar" med 20 A då säkringen är ett väldigt dåligt mätinstrument. Du måste ta reda på din högsta medelförbrukning på annat sätt och stämma av mot vilken säkring du ska ha. Av det du beskriver så kan man dock med tillräcklig säkerhet säga att 16 A skulle räcka. Så du behöver inte "prova" någonting här utan bara beställa säkringsbytet till 20 A hos en elfirma.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att säkringen inte säger dig någonting om det "fungerar" med 20 A då säkringen är ett väldigt dåligt mätinstrument. Du måste ta reda på din högsta medelförbrukning på annat sätt och stämma av mot vilken säkring du ska ha. Av det du beskriver så kan man dock med tillräcklig säkerhet säga att 16 A skulle räcka. Så du behöver inte "prova" någonting här utan bara beställa säkringsbytet till 20 A hos en elfirma.
Ah ok. Ska jag räkna med papper och penna då? Rent teoretiskt kan det ju vara snedbelastat mellan de tre faserna som man inte märker nu när det sitter 25 A, eller?
 
Man kan ha satt 25 A för att faserna är ojämt belastade och prisskillnaden då var liten, men om det skulle vara så, så är det ju bättre att flytta en last till en annan fas. som många andra sagt, du borde normalt klara dig med 16A
 
  • Gilla
mrgert
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Man kan ha satt 25 A för att faserna är ojämt belastade och prisskillnaden då var liten, men om det skulle vara så, så är det ju bättre att flytta en last till en annan fas. som många andra sagt, du borde normalt klara dig med 16A
Javisst, är lasterna jag ska räkna på själv eller är det något en elektriker lätt gör själv på plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.