...så vore jag tacksam! :)
 
Gör ett besök på http://www.koksportalen.se/. Där finns "alla" kökstillverkare samlade. Du kan säkert hitta flera som har lantkök i sitt sortiment och visar bilder på dessa.

Lycka till!

Mvh Anna
 
Men, alltså, vad då lantkök?

"Lantkök" är för mig ett begrepp som har med planlösning att göra och betyder ett stort kök som inrymmer matplats.
I hus på landet - nå, i alla fall de inte alltför många som jag har sett - är köket oftast ett ganska stort rum som ligger på ett hörn, vanligen ett av husets främre hörn (alltså de mot entrésidan) så att det är nära husets ingång. Matplatsen är utåt hörnet, så att den är ljus med fönster på två sidor. Är det ett gammalt hus har järnspisen stått i eller nära det inre hörnet (mot murstocken), är det nyare eller moderniserat är det ofta som ett L-kök längs de två innerväggarna, fast det finns andra varianter.
Äldre stadsvillor - såna som vi såg en del av i Älvsjö och Enskede när vi letade hus - har däremot ofta ett arbetskök och separat matsal.

Men nu talas det ofta om "lantkök" och "lantlig stil" som något slags etikett på luckors utförande, väggbeklädnad etc. Men finns det egentligen någon specifikt lantlig stil på sånt? I Lidmans kök är det pärlspont, hålkälslist och fasat rektangulärt kakel (kombinerat med moderna släta luckor och handtag, kul!) - snyggt och trevligt, tycker jag, men finns i Gamla Enskede likaväl som på landet. Det är nog rättare att kalla den stilen äldre snarare än lantlig, närmare bestämt från 1900-talets första årtionden.

Sen har jag uppfattat - fast inte i den här tråden - att den del kallar det "lantligt" med spegelluckor, ju mer utsirade dess mer lantligt. Kanske t o m trärena. Men jag har aldrig sett en genuint gammal köksinredning som ser ut så - tror snarare att det härstammar från något slags sjuttiotalsdröm om vad som är rustikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.