Badrummet görs om i samband med ett stambyte. Tätskikt och plattsättning utförs av en etablerad UE till ett större svenskt byggföretag.

Kakelsättningen ser väl överlag bra ut. Det som blir i ögonfallande och anmärkningsvärt är nedre delen av innerhörnet i duschutrymmet.

Tätskiktsfolien längre ner mot golvet ligger inte dikt an innerhörnet utan spänner ut.

Detta kan förmodligen bero på att de gjutna betongväggar som bildar innerhörnet inte riktigt är vinkel.

Resultatet blir att man fått dragit in de sista plattorna på båda sidor, vilket i sin tur kommer ge en gigantisk bred silikonfog som inte blir snyggt.

De övriga innerhörnen ser bra ut och verkar vara gjorda efter konstens regler.


Men, vad gör man åt detta?
 
  • Hörnet i ett kaklat duschutrymme där tätskiktsfolien inte ligger an mot väggen och behöver en bred silikonfog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelsättning i duschhörn med synligt tätskikt och utspänd folie vid nedre delen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakelsättning i badrum med tätskiktsfolie som spänner ut från hörnet, mätsticka syns vid foten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pacta sunt servanda skrev:
Badrummet görs om i samband med ett stambyte. Tätskikt och plattsättning utförs av en etablerad UE till ett större svenskt byggföretag.

Kakelsättningen ser väl överlag bra ut. Det som blir i ögonfallande och anmärkningsvärt är nedre delen av innerhörnet i duschutrymmet.

Tätskiktsfolien längre ner mot golvet ligger inte dikt an innerhörnet utan spänner ut.

Detta kan förmodligen bero på att de gjutna betongväggar som bildar innerhörnet inte riktigt är vinkel.

Resultatet blir att man fått dragit in de sista plattorna på båda sidor, vilket i sin tur kommer ge en gigantisk bred silikonfog som inte blir snyggt.

De övriga innerhörnen ser bra ut och verkar vara gjorda efter konstens regler.


Men, vad gör man åt detta?
Ta bort de tre nedersta plattorna till höger o skär nya med rätt mått altså lite längre
 
Jag skulle aldrig acceptera ett tätskikt som inte sitter dikt ann emot väggen i ett hörn. Men frågan är vad säger tillverkarens anvisning för montering av tätskiktet? Jag tror inte de tillåter att det "hänger löst" i hörnen. Typiskt ställe där det kommer bli vattenskador i framtiden, för att inte tala om den fula kaklingen.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Till vänster menar jag o fasa baksidan för att få rundat hörn
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Jag skulle aldrig acceptera ett tätskikt som inte sitter dikt ann emot väggen i ett hörn. Men frågan är vad säger tillverkarens anvisning för montering av tätskiktet? Jag tror inte de tillåter att det "hänger löst" i hörnen. Typiskt ställe där det kommer bli vattenskador i framtiden, för att inte tala om den fula kaklingen.
Hörnet kan vara snett ej riktat inget säger att tätskiktet sitter an dessutom vid golv vägg vinkel så bygger tätskikt mer, fint kaklat i övrigt det man ser
 
F Fredde_bygg skrev:
Hörnet kan vara snett ej riktat inget säger att tätskiktet sitter an dessutom vid golv vägg vinkel så bygger tätskikt mer, fint kaklat i övrigt det man ser
"Tätskiktsfolien längre ner mot golvet ligger inte dikt an innerhörnet utan spänner ut."
Från @Pacta sunt servanda inlägg, så det sitter inte fast i hörnet utan spänner ut. Det skulle förvåna mig om det är enligt montageinstruktionerna från tillverkaren.
 
Kan inte se det på min mobil iaf..
 
Om det är som du säger, att tätskiktet inte ligger mot underlaget. Så har jag svårt att tro att det är godkännt. Det kanske är svårt att undvika att underlaget ändå blir lika, varpå det blir samma problem med kakelsättningen. Man skulle annars ha skurit tätskiktet så det gick att limma mot väggen. Därefter satt en skarvremsa över. Alternativt skulle man ha spacklat ut på samma sätt ända uppifrån taket. Då hade kaklingen blivit lika hela vägen.
 
Hej allesammans,

Tack för era reflektioner.

Det är svårt att se på bilderna, men tätskiktet formar ett gradat innerhörn i nederkant. Av denna anledning ligger tätskiktet inte dikt an underlaget och man får istället i detta hörn ett fjädrande underlag/tätskikt att sätta plattorna på. Därav har man gjort indrag av plattorna, vilket dock inte löser problemet.

Lösningen vore som påtalat att ta bort plattorna som ansluter till innerhörnet och därefter lägga ett snitt i hörnet och limma på nytt. Jag vet dock inte om detta är godkänt då tätskiktet ska överlappa 5 cm, men man kanske kan lägga någon skarvremsa.

Bifogar ett filmklipp där man även ser att vänster nedre platta fjädrar ut med tätskiktet.

Närbild på gradat innerhörn med tätskikt som inte ligger dikt mot underlaget och fjädrande nedre platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



P.S. Kaklet sitter fint på övriga ställen.
 
  • Ledsen
Luddis_1
  • Laddar…
F Fredde_bygg skrev:
fint kaklat i övrigt det man ser
Fint kaklat?? PLattorna lite högre upp från rad 3 och neråt linjerar ju inte heller i hörnfogen och så sviktar det nere i hörnet, herregud, det där är både dåligt och fusk, kan väl inte godkännas av en riktig besiktningsman??
 
K krambriw skrev:
Fint kaklat?? PLattorna lite högre upp från rad 3 och neråt linjerar ju inte heller i hörnfogen och så sviktar det nere i hörnet, herregud, det där är både dåligt och fusk, kan väl inte godkännas av en riktig besiktningsman??
Kontakta föreningen genast och besiktiga. Det är mitt råd.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.