Hej, har en fundering som jag hoppas kunna får klarhet i.

Jag har kolfilterfläkt monterat i min lilla lägenhet, vindsvåning om det påverkar.
Fick 2:a på OVK, imkanal till kök saknas.

Pratat med bekanta/snickare som är inte förstår hur det kan leda till en underkänd OVK. Får heller ingen klarhet vid googling.

Krävs det alltid en imkanal till lägenhet? Det verkar vara delade meningar angående detta.

Adam
 
Ett kök behöver en frånluft. Det är väl inte så konstigt?
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ett kök behöver en frånluft. Det är väl inte så konstigf
D Daniel 109 skrev:
Ett kök behöver en frånluft. Det är väl inte så konstigt?
Frånluft och IM-kanal är helt olika saker.
Frånluft och IM-kanal är helt olika saker
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
Jag håller med, det var bara att vid googling så kom det upp en del svar att om man hade återcirkuleringsfläkt, vilket det är det jag har, så krävs det ingen separat imkanal.

Medan andra svar sa att det krävs, ville mest bara få en andra/tredje åsikt
 
Adam Gustafsson1 Adam Gustafsson1 skrev:
Hej, har en fundering som jag hoppas kunna får klarhet i.

Jag har kolfilterfläkt monterat i min lilla lägenhet, vindsvåning om det påverkar.
Fick 2:a på OVK, imkanal till kök saknas.

Pratat med bekanta/snickare som är inte förstår hur det kan leda till en underkänd OVK. Får heller ingen klarhet vid googling.

Krävs det alltid en imkanal till lägenhet? Det verkar vara delade meningar angående detta.

Adam
Är det nyproduktion eller gammal Lgh ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det nyproduktion eller gammal Lgh ?
Gammalt hus, lgh renoverad 2018
 
Är det? Förr var imkanal en helt vanlig frånluftventilation i köket. Har ordet bytt betydelse?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Adam Gustafsson1 Adam Gustafsson1 skrev:
Jag håller med, det var bara att vid googling så kom det upp en del svar att om man hade återcirkuleringsfläkt, vilket det är det jag har, så krävs det ingen separat imkanal.

Medan andra svar sa att det krävs, ville mest bara få en andra/tredje åsikt
Det är inte korrekt. Du kan skippa imkanal ansluten till kåpa över köksspisen om du istället har en kolfilterfläkt men det måste finnas en frånluftskanal för att ta hand om t ex vattenångan och det som kolfiltret inte fångar upp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det? Förr var imkanal en helt vanlig frånluftventilation i köket. Har ordet bytt betydelse?
Eftersom det är du, mr Ordpolis numero Uno, var jag tvungen att knäppa dig på snoken. IM-kanal har krav på brandsäker isolering mm, en frånluftskanal icke. Trevlig helg
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men hur kan en imkanal saknas i köket? Är det kanske en svartbyggd vindslägenhet där det inte har ordnats ordentligt? Finns tydligen en hel del sådana i BRF-sammanhang.

Eller har någon monterat bort eller blockerat imkanalen vid renoveringen? Vad säger föreningen om det är en BRF?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Varför kallas ventilationen i köket för imkanal?
Motsvarande kanal i badrum/wc har inte förärats detsamma utan kallas endast för ventilationskanal.

Huvudsyftet med kökskanalen är att få bort den så kallade matlagnings-imman. Imman i det här fallet inkluderar matfett och annat som uppstår vid matlagning.

En imkanal behöver inte vara direktkopplad till en kökskåpa utan det kan vara ett vanligt frånluftsdon som sitter i "närområdet" runt spisen.

@Adam Gustafsson1 sitter det någon frånluft i köket?
Eller har du bara frånluft i badrum?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men hur kan en imkanal saknas i köket? Är det kanske en svartbyggd vindslägenhet där det inte har ordnats ordentligt? Finns tydligen en hel del sådana i BRF-sammanhang.

Eller har någon monterat bort eller blockerat imkanalen vid renoveringen? Vad säger föreningen om det är en BRF?
Kontorsutrymme/förråd som byggts om till lägenheter. OVK gjord innan renovering, inte efter av någon anledning

Enligt BRF är det jag/den som renoverade lgh som blir ansvarig för detta. I verkligheten jag, då jag inte fått tag på säljaren
 
Demmpa Demmpa skrev:
Varför kallas ventilationen i köket för imkanal?
Motsvarande kanal i badrum/wc har inte förärats detsamma utan kallas endast för ventilationskanal.

Huvudsyftet med kökskanalen är att få bort den så kallade matlagnings-imman. Imman i det här fallet inkluderar matfett och annat som uppstår vid matlagning.

En imkanal behöver inte vara direktkopplad till en kökskåpa utan det kan vara ett vanligt frånluftsdon som sitter i "närområdet" runt spisen.

@Adam Gustafsson1 sitter det någon frånluft i köket?
Eller har du bara frånluft i badrum?
Endast frånluft i badrum
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eftersom det är du, mr Ordpolis numero Uno, var jag tvungen att knäppa dig på snoken. IM-kanal har krav på brandsäker isolering mm, en frånluftskanal icke. Trevlig helg
E
Demmpa Demmpa skrev:
Varför kallas ventilationen i köket för imkanal?
Motsvarande kanal i badrum/wc har inte förärats detsamma utan kallas endast för ventilationskanal.

Huvudsyftet med kökskanalen är att få bort den så kallade matlagnings-imman. Imman i det här fallet inkluderar matfett och annat som uppstår vid matlagning.

En imkanal behöver inte vara direktkopplad till en kökskåpa utan det kan vara ett vanligt frånluftsdon som sitter i "närområdet" runt spisen.

@Adam Gustafsson1 sitter det någon frånluft i köket?
Eller har du bara frånluft i badrum?
Faktum är att även frånluft i bad och tvättrum kallades imkanal förr.
 
Det finns en färsk tråd om samma lika ärende som du kan leta fram. En OVK-besiktning är inte något lagkrav som ska följas nitiskt. Om bygglov finns när lokalen blev bostad lär allt vara i sin ordning. Om du vill kan du se till att koppla in frånluft i köket. Frågan är om det är görbart då det förmodligen är föreningen som äger och ansvarar för ventilation om inte stadgarna säger annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.