P
P paralun skrev:
Nu tror jag inte en massa fladdermöss heller är särskilt önskvärda av den överväldigande majoriteten av befolkningen som bor i området.
Ställer fladdermöss till med mycket skada?
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Om något så bör ju regleringen av älvarna snarare göra motsatsen.
Varför?
 
P
M maria01 skrev:
löser det på samma sett som med roundup förbudet jag beställde nya eco plug förra veckan
Om man köper från grossisten måste man nog ljuga om att man har gått en 2L-utbildning. En sådan utbildning får man inte gå som privatperson, så vitt jag vet. Eller har det ändrats?

(Jag köpte en påse Ecoplug strax innan försäljningsförbudet).
 
P
P paralun skrev:
Jo då har vi väl en massa fladdermusrabies överallt.
Antagligen inte. Rabiesvirus har aldrig påträffats i fladdermöss i Sverige, utan enbart antikroppar mot rabies hos enstaka vattenfladdermöss.

Förekomsten av rabies i svenska fladdermöss kan därför antas vara mycket liten eller obefintlig.

(Källa: Naturvårdsverket).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
Wooe Wooe skrev:
BTI påverkar bara larver från mygg och knott, men av någon anledning så är det inte ok att använda.
Det går dock att använda en nära släkting som istället dödar fjärilslarver... Logiken bakom är bortom min förståelse.
Logiken går inte att förstå, och det beror på att den inte är logisk. :)

Den här typen av förbud initieras och drivs på av kemofober som har noll koll på begrepp som toxicitet och LD50. De lider av någon slags vanföreställning om att allt som är "kemiskt" är farligt[*] och allt som är "naturligt" är snällt och bra.

[*] Vilket i och för sig är sant, med tillägget att allting är kemiskt och därmed är allting farligt. Hur farligt är dock en annan fråga.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
kisumisu kisumisu skrev:
Efter lite snabbt sökande handlar det om mängden av DEET det handlar om. Ju mer DEET ju effektivare är det mott myggen.
Dietyltoluamid (DEET) är ett av de mest effektiva medlen mot mygg, men som vanligt är det förstås inte ofarligt för andra heller. Jag tror att den övre gränsen för mängden DEET i myggmedel i Sverige är 20 % (eller däromkring).

TIllverkarna brukar rekommendera att man tvättar av myggmedel med DEET när man lämnar myggen, så jag tror att det är "ofarligt" att använda högre koncentrationer kortare perioder, om man tvättar sig efteråt.

Citera mig dock inte efter diagnosticerad hudcancer med gikt och talfel.
 
  • Haha
Jakobk
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför?
Regleringen av älvarna ger jämnare vattenföring, vilket i sin tur erbjuder mindre marker som blötläggs och därmed mindre marker för översvämningsmyggor. Nedre Dalälvens myggproblem beror på att de årligen återkommande (mindre kraftiga) översvämningarna där. Om man hade dikat ur och fyllt igen (som redan skett på många andra ställen) så skulle nog myggorna försvinna därifrån också.

Det räcker att man tittar på en karta över området så förstår man ju varför det är myggens Mecka:
- https://www.google.com/maps/@60.4332976,17.2338963,20534m/data=!3m1!1e3?entry=ttu
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag kan ju förresten komplettera med att Dalälven fram till förra istiden rann ut i Mälaren, men en sten- och grusvall söder om Avesta ledde om Dalälven till sitt nuvarande sumpiga förlopp med utlopp söder om Gävle. Detta gör att Dalälvens nedre delar inte har lika accentuerad flodfåra som de flesta älvar i Sverige har, den har inte spolats ren och djup under särskilt "många" år. Nedre Dalälven påminner därför mer om slättlandsfloder i Sibirien med meandrar och stora översvämningsområden.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Det går bra att flisa upp vanlig tvål i lite större bitar och strö ut, dom sjunker och avger en substans som flyter upp och förstör ytspänningen som mygglarverna hänger i. Lika med att ha en damm och mygglarver, ett par droppar YES och dom sjunker till botten.
Bara att då blir det mindre mat för grodyngel, grodor och vattenödlor. kanske inte så bra.
Provade i ett grävt dike, 6 X 1 meter, alldeles svart av mygglarver, duttade i ca 10 droppar YES och ytspänningen försvan och larverna sjönk till botten. Nu var det i en skog och inga vattendjur där.
 
R Real-House skrev:
Jag tror att vattenregleringen från kraftverken troligtvis har gjort att det blivit så mycket översvämningsmygg. Kanske orsaken varför staten hjälper till.
Jag är ju ingen expert men det finns mycket forskat och skrivet om just vattenkraftregleringen som en stor skuld till myggplågan. (Självklart finns det mygg oavsett vattenregleringen men den minskar ju inte mängden mygg direkt...)


"...Kraftverken längs Dalälven skapar enligt Christer Nilsson -professor i landskapsekologi vid Umeå universitet- optimala förutsättningar för mygg. Våtmarkerna fylls av varmt, grunt och näringsrikt vatten under sommaren och kraftverkens regleringar gör att dessa aldrig spolas igenom av hög och kall vårflod. Misstankar finns dessutom att den biologiska bekämpningen snarast förvärrar problemet då man upptäckt höjda halter av organiskt material i de besprutade vattnen – något som bland annat beror på alla döda mygglarver som sjunkit till botten efter besprutningen..."

I en rapport från Länsstyrelsen i Gävleborg för tio år sedan konstaterar man att:
"...antalet genomförda bekämpningar korrelerar med vattenföringen vid Näs.."
Det är alltså Fortums reglering som ger resultat i behovet av bekämpning.
 
Fario Fario skrev:
Jag är ju ingen expert men det finns mycket forskat och skrivet om just vattenkraftregleringen som en stor skuld till myggplågan. (Självklart finns det mygg oavsett vattenregleringen men den minskar ju inte mängden mygg direkt...)


"...Kraftverken längs Dalälven skapar enligt Christer Nilsson -professor i landskapsekologi vid Umeå universitet- optimala förutsättningar för mygg. Våtmarkerna fylls av varmt, grunt och näringsrikt vatten under sommaren och kraftverkens regleringar gör att dessa aldrig spolas igenom av hög och kall vårflod. Misstankar finns dessutom att den biologiska bekämpningen snarast förvärrar problemet då man upptäckt höjda halter av organiskt material i de besprutade vattnen – något som bland annat beror på alla döda mygglarver som sjunkit till botten efter besprutningen..."

I en rapport från Länsstyrelsen i Gävleborg för tio år sedan konstaterar man att:
"...antalet genomförda bekämpningar korrelerar med vattenföringen vid Näs.."
Det är alltså Fortums reglering som ger resultat i behovet av bekämpning.
Om beskrivningen stämmer så är det inte översvämningsmyggor vi pratar om, deras ägg ligger i marker som torkar ut och aktiveras igen när det blir översvämningar.

Det handlar om Vårsvämmyggan i nedre Dalälven, en mygga som har denna ekologi:
Vårsvämmygga är en översvämningsmygga, och det är denna art som blivit känd från t.ex. Nedre Dalälven och Klarälven. Den lägger sina ägg i ris- och lövhögar, i tuvor och liknande i områden som regelbundet översvämmas. Den vill gärna ha ett skyddande krontak över äggläggningsplatsen, och i svämskogsområden och videsnår kan man därför hitta stora mängder ägg. De fullbildade myggorna kläcks ofta i samband med vårfloden, men översvämningar när som helst på sommaren kan ge upphov till masskläckning.
 
Mina föräldrar bor i trakten större delen av året och de år som besprutningen misslyckas kan det bli helt surrealistiskt på en nivå som är svår att föreställa sig om man inte upplevt det. Myggen tränger sig in genom fönsterspringorna eller luckorna på kakelugnen. En solig dag kan man se folk klippa gräsmattan iförda biodlarhattar.
 
  • Gilla
  • Wow
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi måste ju hjälpa korna i Östergötland också:
[länk]
Jo men vad har hänt i just Östergötland för att få till en explosion av knott? Ytterst ovanligt som det beskrivs.
Sen får man väl ta in djuren i lagården igen om det är för jefligt.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
P paralun skrev:
Jo men vad har hänt i just Östergötland för att få till en explosion av knott? Ytterst ovanligt som det beskrivs.
Sen får man väl ta in djuren i lagården igen om det är för jefligt.
Jag undrar ibland om det här är nackdelen med renare luft?
Alltså helt seriöst. Var en resa till Stockholm och tom där fanns mygg. Alltså en hel del förut har man aldrig behövt vara besvärad av mygg där nere.

Inte minns jag i alla fall att det var så 20år sedan. Tiden jag bodde där.
Är det avgaser som minskat (som gör att dessa otyg luktar sig fram) eller har vi människor tagit död på djur som äter upp dessa otyg så dessa inte har nån annan fiende än människan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.