Hej, i min fastighet sitter det ett motorvärmareuttag (låda på väggen) vid en parkeringsplats. I den lådan är det 2st uttag och 2st personskyddsautomater på 10A (samt 2st timer)
Till den lådan går en kabel som det står 4*6+6 på och i proppskåpet sitter en C16 automatsäkring.

1.
Kan jag dra vidare från den lådan till ytterligare en likadan låda på samma fas?

2.
Eftersom det bara sitter 1 säkring i proppskåpet så antar jag att jag det är 2 faser lediga i kabeln. Kan man bara montera in en extra säkring i proppskåpet och använda en ledig fas?
Alltså ta en ledig fas i lådan på väggen och dra vidare till ytterligare en låda ett par meter bredvid? Är det okej att göra så om man delar Nolla?
 
De tekniska förutsättningarna verkar finnas här. Det låter som att det är förberett för utbyggnad. En trefasgrupp ska då gå bra att göra, det belastar inte nollan mer än idag. Motorvärmarstolpar brukar ha lämpliga anslutningsdon för vidarekoppling av grova kablar, om din har det vet vi inte. Och hur avsikten var från början vet vi inte heller så det går inte att säga mer ang just ditt fall. Säkring och area verkar ha lite marginal mot varandra utan att veta kabelns längd och övriga data som behövs. Kanske kan du utöka denna kabeln 150 meter till, eller så kanske den inte ens går att utöka 3 meter. Dvs ledningsdimensionering som jag tjatar om alltför ofta..
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
De tekniska förutsättningarna verkar finnas här. Det låter som att det är förberett för utbyggnad. En trefasgrupp ska då gå bra att göra, det belastar inte nollan mer än idag. Motorvärmarstolpar brukar ha lämpliga anslutningsdon för vidarekoppling av grova kablar, om din har det vet vi inte. Och hur avsikten var från början vet vi inte heller så det går inte att säga mer ang just ditt fall. Säkring och area verkar ha lite marginal mot varandra utan att veta kabelns längd och övriga data som behövs. Kanske kan du utöka denna kabeln 150 meter till, eller så kanske den inte ens går att utöka 3 meter. Dvs ledningsdimensionering som jag tjatar om alltför ofta..

Tack Bo:)
Befintlig kabel är max 20 meter och nya lådan kommer isf ha en 12 meter lång kabel från befintlig låda.

Skulle man isf sätta in ny (en till 16A)säkring i proppskåpet Och ta en av de lediga faserna och koppla ihop nollan inuti lådan?
 
Du bör ha riktigt goda marginaler map ledningsdimensionering men jag kan inte säga mer utan övriga data som behövs.

Jag hänger inte riktigt med på din beskrivning men

  1. Man utgår ifrån tre (två i ditt fall) säkringar från olika faser i centralen, inte bara två bredvid varandra. Du måste ta reda på hur faser ligger orienterade i centralen så att det verkligen blir två olika. Då du skriver C16 så låter det som en normalcentral och då brukar en annan fas finnas bredvid. Därefter kan du kontrollmäta att du har 400 V mellan den.
  2. Jag rekommenderar byte till en trepolig dvärg för att undanröja risk för ofullständig brytning vid underhåll och felsökning. Man kan ju se stolparna som "uttag" som "fastighetsskötare" av olika rang kanske pillar i.
  3. I kabeln finns ledare. Du kopplar de olika utgående faserna till olika fasledare, medan neutralledaren och skyddsjordsledaren är gemensam.
  4. Alla fem ledare vidarekopplas i stolpen. Du får se till att "tappa av" rätt fasledare så att stolparna i sig använder sig av olika faser.
 
Var nere nu och tittade igen.
Jag hade sett fel. Det är en 3*6+6

Öppnade och kollade ute vid motorvärmar-uttaget och såg att det bara fanns 1 fas, nolla, jord och ’jordfläta’

Då är det väl bara att säkra upp i centralen till en 20A normbrytare och länka vidare från befintligt motorvärmar-uttag till ett nytt?
(Eller bör man ta 25A? )
 
Det är inte ovanligt att motorvärmarstolpar matas med TN-C, dvs tre faser och en PEN. Men det verkar inte vara kopplat så i ditt fall (och ingenting jag rekommenderar för hemmabruk, om det handlar om hemma). Om kabeln däremot är en EKKJ så duger den koncentriska ledaren som skyddsjord och du kan därmed få två faser, nolla och skyddsjord. Men det är inte kopplat så heller av någon anledning, okunskap eller insikt...så nu säger jag ingenting mer utan handfasta uppgifter/foton, och vem som gjort befintlig installation. Det är ju ett jobb som man med fog kan kalla för behörighetskrävande.
 
Elektrisk fördelningslåda från ABB med stängd grå dörr, fastsatt på en stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en EKKJ 1kV kabel med markeringsgummihölje i blå och gul/grön färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart elkabel med märkningar visar i förgrunden, med vita rör och ledningar monterade på en vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en ekkj som matar och ledarna inne i lådan som är på bilden så har man använt ’gummihölje’ för att märka om färgerna då alla är svarta från början.
Sitter blå och gul/grön gummihölje som markering. Så även i centralen.

Funkar det inte lika bra att säkra upp? Är det bättre att koppla om?

Det kommer aldrig byggas ut mer efter detta eftersom det inte finns möjlighet till mer bilar.
 
Du kan ju om du vill åtminstone använda den
D dell4 skrev:
Funkar det inte lika bra att säkra upp? Är det bättre att koppla om?
Finns förutsättningen att dela på två faser är det så klart bättre med jämnare belastning och lägre avsäkring. Det ser ju ut av bilderna att döma ut som att du skulle kunna göra så också utan problem om alla ledare inkl skärmflätan finns tillgänglig i båda ändarna så den kan läggas som jord.
 
När installationer inte är gjorda enligt vedertagen kunskap och praxis börjar man ju undra. Nu tillkommer uppgifter om en ommärkning som inte heller riktigt låter som att en fackman varit framme. Jag säger därmed ingenting om hur du kan göra i ditt fall utan bara om hur man kan göra rent allmänt om allting står rätt till.

Jag kan bara säga att i en frisk EKKJ, även om den i detta fall är gammal då alla ledare är svarta, så kan den koncentriska ledaren användas som skyddsjord. Det frigör i så fall tre ledare som kan nyttjas till två fasledare och en neutralledare. Då alla ledare är svarta så "får" man märka en av dem med en snutt blå tejp och använda den som neutralledare (de är annars siffermärkta).

Tvåfaser är alltid bättre än enfas för höga laster som motorvärmare. Jag skrev en lista på faktorer vid ledningsdimensionering senast för några dagar sedan här i elforumet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kabelareor.341740/#post-3276424
Första punkten i listan är önskad belastning, så hur mycket ström vill du ha? Det ger svar på om 2 x 16 eller 1 x 20 räcker. Detta får man sedan ställa om övriga faktorer för att se om area och längd på denna kabel räcker till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.