Vi har reglat upp en ny vägg till badrummet i vilken vi nu ska sätta dörren. Jag undrar i vilket skede dörren ska sättas in för att det ska bli så bra och smidigt som möjligt. Än så länge är golvreglarna i badrummet frilagda och väggreglarna endast klädda med osb på utsidan.

1. Bör vi vänta med karmen tills golvspånet i badrummet är på plats? Bör vi vänta tills alla väggskivor är på plats?

2. Hur ska jag egentligen måtta för karmen? Har nu måttat från golvet utanför badrummet som kommer behålla samma nivå. Men golvet i badrummet kommer ju att bli mycket högre då det ska flytas :-/ förstår inte riktigt hur jag ska få ihop det..
 
Jag skulle sätta in karmen efter att väggarn och golvet är lagt.
Sen sätta in karmen innan flyspackling med distans under tröskeln (våtrumströskel).
Tröskelhöjden bestäms av hur mkt flytspackel som skall läggas samt färdigt golv.
Man vill ju ha tröskeln ca 20mm ovanför färdigt golv.

Alternativet är att sätta tröskeln bra för golvet på utsidan, sen förhöjnings tröskel mot badrumssidan.
Man vill ju inte ha dörrbladet för högt ovanför golvet på utsidan
 
Redigerat:
P
Har också funderat på det där då jag snart ska sätta igång med ett badrumsbygge och man vill ju ha alla dörrar på samma höjd i överkant så hur gör man då med badrumsdörren om tröskeln kommer upp en bit p.g.a av att badrumsgolvet helt enkelt blir högre än utanför, sågar av en bit i nederkant på dörren eller ?
 
Precis Peter! Det är så jag också tänker! Har 4 dörrar ut mot samma hall, vill ju inte att en ska sitta 4 cm över de andra... Har nu anpassat hålet efter modulmått 210 och mätt från golvet i hallen, men vet inte om jag måste tänka om för att det ska bli bra med tröskeln i badrummet....
 
Hade samma fundering när jag byggde om ett badrum nyligen.
Det slutade med att jag satte upp dörren sist av allt.

Flytspackel, tätskikt, kakel. Efter detta vet du alla höjder och kan anpassa karm samt tröskel så det blir perfekt.

Var nog dock med att spara några millimter vid golvet så att din tröskel får plats när du lägger klinker. Där lägger du sedan mjukfog efter att du fogat klinker.

Ska man däremot lägga matta skulle jag satt dit dörrposten och tröskel innan då man gärna vill ha uppvik mot tröskel om det går.

Glöm inte köpa rätt tröskel :)
 
S
nypon skrev:
Hade samma fundering när jag byggde om ett badrum nyligen.
Det slutade med att jag satte upp dörren sist av allt.

Flytspackel, tätskikt, kakel. Efter detta vet du alla höjder och kan anpassa karm samt tröskel så det blir perfekt.

Var nog dock med att spara några millimter vid golvet så att din tröskel får plats när du lägger klinker. Där lägger du sedan mjukfog efter att du fogat klinker.

Ska man däremot lägga matta skulle jag satt dit dörrposten och tröskel innan då man gärna vill ha uppvik mot tröskel om det går.

Glöm inte köpa rätt tröskel :)
bygger du så där kan du ha vilken tröskel du vill. behöver inte en badrumströskel
 
Men hur gör jag i höjdled då? Anpassar jag höjden på hålet efter golvet i hallen eller det förväntade golvet i badrummet?
 
S
Tompsa skrev:
Men hur gör jag i höjdled då? Anpassar jag höjden på hålet efter golvet i hallen eller det förväntade golvet i badrummet?
skall du ha samma höjd på allt i hallen så har du redan given höjd.
dock kan ju tröskel bli hög
 
Vad ska du ha för beläggning på golvet?
 
Golvet ska flytas och det ska läggas golvvärme (el) och klinkers..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.