Hej! Tiden är kommen för att installera badrumsfläkt i gästtoaletten. Under gissningsvis många år har ventilationshålet varit tilltäppt från insidan. Från utsidan har hålet varit öppet och endast täckt av ett ytterväggsgaller.

Jag har köpt fläkten Fresh Intellivent Sky och tillhörande genomföringskit med kallrasskydd.

När jag nu planerar montage av genomföringsröret märker jag att håligheten i fasaden luktar och har en svart beläggning. Fasaden är av tegel och i ventilationshålet finns betong, men så vitt jag ser inte organiskt material. Lukten får mig dock att tänka på mögel?

Jag har sprutat Mögel-fri där jag kommer åt.

Min fråga är: kan jag med gott samvete fortsätta monteringen?
”beläggningen” eller ”möglet” eller vad det nu är kommer ju kapslas in när jag väl monterar genomföringskitet.

Föreslår ni andra åtgärder? Tex täta håligheten som kvarstår runtom genomföringsröret med skum?

Se bilder. Synd att det inte går att bifoga lukten.
 
  • Mörk, dammig plats med rör, grill och ljustrålar som tränger igenom. Verkar som ett försummat, övergivet område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grodvy, fläkt, rost, smuts, kablar, dunkel belysning, försummelse, skada, underhållsbehov, industriellt, mörkt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering. Öppnade upp utifrån. Hittade små revor av tidningspapper i hålet, kanske kan förklara ev påväxt?
Min tanke nu är att använda genomföringsröret som på bilden och täta runtom med skum. Låter bra?
 
  • Sönderfallen betong och skräp på en grå betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med rör och isolering, sannolik renovering eller reparation, synliga tegelstenar och rörstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit plastkåpa i betonghål med smutsigt vatten, gula väggar, oavslutat byggnadsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A
L longtimelurker skrev:
Uppdatering. Öppnade upp utifrån. Hittade små revor av tidningspapper i hålet, kanske kan förklara ev påväxt?
Min tanke nu är att använda genomföringsröret som på bilden och täta runtom med skum. Låter bra?
ja det ser bra ut gör så
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.