Hej, köpte en lägenhet för två år sedan och upptäckte nu att en igentäckt ventil under fönstret i sovrummet har börjat mögla. Tog bort svartmögel och undrar vad bästa sättet är att täppa igen ventilen för att förhindra mögel i framtiden.
Min första tanke är att spruta in fogskum/PU-skum för att täcka igen ventilen. Alternativt att stoppa in ångspärr och isolering.

Behöver ordna snarast då det drar väldigt kallt in i lägenheten just nu!
 
Claes Sörmland
Troligen så ska det dra kallt in i lägenheten - det är ju tilluften till sovrummet.
 
Ventilen bör vara justerbar.
Har du kollat över alla fönsterlister?
Luftat elementen?

/W
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen så ska det dra kallt in i lägenheten - det är ju tilluften till sovrummet.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ventilen bör vara justerbar.
Har du kollat över alla fönsterlister?
Luftat elementen?

/W
Här är en före bild innan jag tog bort den mögliga isoleringen tidigare ägaren hade satt dit. En gammal vit element med sprucket och skadat väggutrymme ovanför, behöver reparation eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BRF’en har satt ny fasad framför yttre öppningen av ventilationshålet.
 
J
En bild på fönstret hade varit bra. Kanske det är en spaltventil i det numera. Även väggen, då man förhoppningsvis satte nya tilluft där annars.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
G gwendel skrev:
Här är en före bild innan jag tog bort den mögliga isoleringen tidigare ägaren hade satt dit. [bild]

BRF’en har satt ny fasad framför yttre öppningen av ventilationshålet.
J Jocke Best skrev:
En bild på fönstret hade varit bra. Kanske det är en spaltventil i det numera. Även väggen, då man förhoppningsvis satte nya tilluft där annars.
Fönstret har ingen spaltventil utan endast denna funktionen.
Fönster med persienner, svagt ljus, handtag, del av en duschstång, nedtonade färger, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägger även till efter bilder så ni ser hur ventilationshålet ser ut:
Sliten ventiltäckning, murbruk borta, tecken på åldring och eventuell vattenskada. Behöver reparation eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överexponerad bild av trasig byggnadsstruktur med flagnande färg och synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Hur ser ventilationen ut i övrigt?
 
Claes Sörmland
I grund och botten är detta föreningens ansvar och inte ditt som bostadsrättshavare. Det är normalupplägget för bostadsrättslägenheter och deras ventilation. Du kan kolla i stadgarna hur uppdelningen är i din förening.

Sen i praktiken så kan du får föreningens uppdrag att genomföra visst underhåll.

Men nog ska spaltventilen vid radiatorn vara där. Och det ska finnas ett bläck så du kan reglera hur mycket luft som släppa in. Den kalla luften ska värmas av radiatorn är tanken.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I grund och botten är detta föreningens ansvar och inte ditt som bostadsrättshavare. Det är normalupplägget för bostadsrättslägenheter och deras ventilation. Du kan kolla i stadgarna hur uppdelningen är i din förening.

Sen i praktiken så kan du får föreningens uppdrag att genomföra visst underhåll.

Men nog ska spaltventilen vid radiatorn vara där. Och det ska finnas ett bläck så du kan reglera hur mycket luft som släppa in. Den kalla luften ska värmas av radiatorn är tanken.
Frågan är ju hur det är kopplat i fasaden?

Och ja visst är det föreningens ansvar.
Men det har vi ju också lärt oss att det finns en lång skala av engagemang från dessa.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dr Benz skrev:
Frågan är ju hur det är kopplat i fasaden?

Och ja visst är det föreningens ansvar.
Men det har vi ju också lärt oss att det finns en lång skala av engagemang från dessa.
Jag tänker att föreningen har låtit ordna ventilationen till lägenheten på ett visst sätt. Kanske har de satt igen denna ventil som en energisparande åtgärd? I så fall är ska ju inte TS gå in och peta på denna lösning efter eget huvud eller efter råd här i tråden. Den som har ansvaret för underhållet är föreningen. Så börja med att kolla där.

Bevisligen är ventilen bortplockad och igenproppad med isolering.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att föreningen har låtit ordna ventilationen till lägenheten på ett visst sätt. Kanske har de satt igen denna ventil som en energisparande åtgärd? I så fall är ska ju inte TS gå in och peta på denna lösning efter eget huvud eller efter råd här i tråden. Den som har ansvaret för underhållet är föreningen. Så börja med att kolla där.
Absolut. Men om det möglar så tyder det ju på att ventilationen ej är tillräcklig. Eller att man satt igen det i fasaden på ett icke tillfredställande sätt.

Men helt klart är första kontakt styrelsen BRF.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I grund och botten är detta föreningens ansvar och inte ditt som bostadsrättshavare. Det är normalupplägget för bostadsrättslägenheter och deras ventilation. Du kan kolla i stadgarna hur uppdelningen är i din förening.

Sen i praktiken så kan du får föreningens uppdrag att genomföra visst underhåll.

Men nog ska spaltventilen vid radiatorn vara där. Och det ska finnas ett bläck så du kan reglera hur mycket luft som släppa in. Den kalla luften ska värmas av radiatorn är tanken.
Jag skrev till föreningen som meddelade att det är bostadsrättshavarens ansvar för ventil till och från lägenheten.
D Dr Benz skrev:
Frågan är ju hur det är kopplat i fasaden?

Och ja visst är det föreningens ansvar.
Men det har vi ju också lärt oss att det finns en lång skala av engagemang från dessa.
Fasaden har inga öppningar för ventilationer.
Och angående föreningens engagemang så är den väldigt låg!
 
Fast drar det därifrån så måste det ju vara öppet på nåt vis även om fasaden är ny.......Sen är det troligen inte mögel i isoleringen utan isolering blir svart sådär om det rör sig luft där. Det agerar då som ett filter.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast drar det därifrån så måste det ju vara öppet på nåt vis även om fasaden är ny.......Sen är det troligen inte mögel i isoleringen utan isolering blir svart sådär om det rör sig luft där. Det agerar då som ett filter.
Vad jag menade var att fasaden inte har någon tydlig ventil utanpå, kall luft kommer det definitivt på något sätt ändå.

Jag tvivlar tyvärr på att föreningen kommer hjälpa mig åtgärda detta på något sätt alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.