Hej,

Vi har ett hultsfredshus från 1966 sedan en och en halv månad tillbaka. MYCKET renovering blir det, och pengar kostar det också...

Mitt älsklingsprojekt i huset är köket, som vi ska göra till våren/sommaren. Det blir ett IKEA kök, med ädel vita luckor, svart bänkskiva i stenmjölskomposit, rostfria vitvaror (kylkskåp från samsung http://www.tretti.se/vitvaror/kombinerad-kyl-frys/side-by-side/samsung-rsg5durs, resten från IKEA som det verkar just nu)

Vi vill skapa en hemtrevlig känsla, med lite lantlig stil som ändå passar in i ett rött tegelhus från 1966. Alltså lite lantigt, men med raka linjer och inget herrgårdskök.

Idag är det ett barkök, vilket jag absolut inte vill ha, men jag tror att jag har hittat en lösning, som ni kan se på bilderna.

Det mesta känns ganska spikat, men nu till den STORA frågeställningen.

Det är stora öppningar till vardagsrum och hall. Där kommer det ligga vitoljad askparkett på golven. I köket SKA vi ha klinkers med golvvärme. Men, den stora frågan är, vilket format och färg???

Ni kan se hur det ser ut på bilderna. Från fönstren är det utsikt över en vik i en sjö, så det känns fint att spara dem. De två stora dörrarna är inga dörrar utan öppningar. All input emottages tacksamt, är juh trots allt novis på detta med att planera ombyggnad.

Mvh
Joel
 
  • kök+vardagsrum 6 med fönster med sbs 2 3d4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök+vardagsrum 6 med fönster med sbs 2 3d3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök+vardagsrum 6 med fönster med sbs 2 drawing.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A´hoy!

Vi håller på att renovera köket för fulla muggar, golvet kommer att bli http://www.isholtsten.se/sortiment.htm som den översta bilden.
Det skiljer ju alltid en del i tycke och smak, men jag tror det skulle passa bra till ljus parkett.

MVH / Greger
 
Gringo75 skrev:
A´hoy!

Vi håller på att renovera köket för fulla muggar, golvet kommer att bli [länk] som den översta bilden.
Det skiljer ju alltid en del i tycke och smak, men jag tror det skulle passa bra till ljus parkett.

MVH / Greger
Ska du lägga med en sån kant som på bilden? Sannerligen rustikt, kanske lite för rustikt för mig :confused:
 
Jag vill propagera för Tändsticksparkett, som jag tycker är väldigt snyggt och som jag också tycker passar i ett hus från 66.
dynimage.php
 
Grått passar bra till det mesta tyckte vi. Här i form av linoleum med en aning gult i det gråa mot det angränsande matrummet med ekparkett. Förövrigt också ett rött tegelhus från 1966.
http://kund.fotoverkstan.se/kok/ (Först en bild med det gamla köket)
 
Tänk på att ta hjälp med din ritning av en duktig köksplanerare.

Diskmaskinen bör ej stå mellan vask och spis, samt utrymmet mellan bör vara minst 800 mm! Det blir så himla mycket mer lättjobbat!

Lycka till.
 
Hej,

Tändsticksparketten är häftig, men det faller helt på att vi ska ha klinker, och att det angränsar till den vitoljade askparketten.

Jag är själv också in på grått, grått klinkers blir det nog till slut. Och då snackar jag inte antracitgrå, utan lite mer som man tänker sig, sten-grå d^_^b
 
Vita Huset skrev:
Tänk på att ta hjälp med din ritning av en duktig köksplanerare.

Diskmaskinen bör ej stå mellan vask och spis, samt utrymmet mellan bör vara minst 800 mm! Det blir så himla mycket mer lättjobbat!

Lycka till.

Hej,

Tack för tipset Vita huset. Jag har vridit och vänt..
Får helt enkelt använda alla dem andra bänkytorna i köket. Och diskmaskinen, ska juh vara jämte vasken, och inte komma ivägen när den är öppen, så jag tror ändå den passar bäst mellan vask och spis. För det är väl inget tekniskt hinder för att ha det så?

Mvh
Joel

Nästa fråga är juh, var man hittar en erfaren köksplanerare?
 
Går det möjligen att sätta diskmaskinen på kortänden? Alltså tillsammans med överskåpen? Och istället sätta lådor mellan diskho och spis. I vart fall brukar jag löpande sätta ner saker i diskmaskinen medan jag lagar mat, och med din placering skulle det innebära krockar. Sätter du diskmaskinen tillsammans med överskåpen, borde det även innebära en kortare väg att gå då det är dags att tömma den.
Jag bara spånar...
 
Jo, där kan man också sätta diskmaskinen, blir snyggare så, men är det inte för långt från vasken? Sköljer disk, sätter i diskmaskinen, och får ett långt spår med vatten på bänken eller golvet emellan vask och maskin...
Och sätter man den i mitten på kortsidan, nära vasken, går det inte att stå vid vasken om luckan är öppen. :(
 
Kolla nu, två vaskar, en stor på kortsidan och en liten trendig 1/2 vask på längsidan framför fönstret så kanske det funkar att avsluta med diskmaskinen på kortsidan istället! d^_^b

Kan man bara infoga filer i öppningstråden? Hmm, skulle gärna lägga upp en bild till men det lyckas inte...
 
Mm, tänkte inte på det :(
Det finns en poäng med att ha nära mellan vask och diskmaskin.
Det ska gå att infoga fler bilder, testa igen. Men man kan inte alltid göra det i "Snabbsvar"-läge. Välj "avancerat läge" istället så går det nog bättre.
 
Inga synpunkter på varken golv är DM's placering, men en reflektion över att det ser väldigt tight ut mellan matbord och bänkskåpen - inte mer än ca 60 cm? Inga planer på att ha matbordet i kökets förlängning? Dvs i övre änden på vardagsrummet?

Nu är det ju iof ingen fast inredning, så blir det tight är det ju bara att flytta, men det var en reflektion jag gjorde.

Hjälp att planera köket bör du kunna få på IKEA, de har ju personal för det. Har du en grundritning att komma med, vilket du ju har, är det ett plus.

Du har inte funderat på att sätta vasken på kortänden? 'Att ha utsikt när man diskar är enligt mig totalt överskattat. Handdiskar gör man kanske ett par minuter per dag, men att stå och "jobba" vid en arbetsyta, där man dessutom slipper överskåp, är värt massor!

Och så när jag ändå är i farten och tycker - utmed ytterväggen, har ni funderingar på att öka djupet på arbetsbänken till bortåt 70 cm? De där extra 8-9 cm är guld värda, det kan jag lova!

nu har jag nog tyckt klart för idag :)

Lycka till!

/alacs
 
Hej,

Fortfarande inne på ett grått klinkergolv, men dem flesta man hittar till ett bra pris är juh såna där som man får lite 80-tals känsla av, med liksom "slöjor" i grått. Dem går juh fetbort.

Jag tror att jag tack vare er input har hittat en kanonlösning med vask + diskmaskin på kortsidan. Jag hoppas att bilden kommer med den här gången!

Mvh
Joel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.