Hej,

Vi är nyinflyttade i ett hus som till del värms upp av en frånluftsvärmepump (IVT 590) som kör upp vatten till ett tilluftsaggregat med vattenbatteri på ovanvåningen. Vi har glada i hågen kört på med tilluft under hela vintern i tron om att luften är uppvärmd (första huset!). En granne på besök konstaterade snabbt skillnaden i temperatur i våra (identiska hus) och det visade sig att inget varmvatten letade sig upp till aggregatet. Vi kunde inte själva hitta problemet och fick tillkalla VVS firma.

VVS killen körde lite felsökning och kom snabbt fram till att den flexibla "slangen" direkt efter cirkulationspumpen nere i värmepannan var igensatt. Han bytte ute den och rören på ovanvåningen till aggregaten blev genast varma. Strax innan aggregatet sitter en backventil som han lossade och undersökte (utan anmärkning) som del i felsökningen. VVS killen åkte hem, en fullt rimlig faktura kom och huset är behagligt varmt.

Detta var i början av föregående vecka. Nu i julhelgen har det tyvärr kommit ett missljud från backventilen. Ljudet uppstår till synes utan anledning och kommer oregelbundet. Det låter som en kula eller grus som kör runt inne i rören. Ljudet kan givetvis komma någon annanstans i systemen men är absolut tydligast när man är som närmast ventilen.

Ljudet upphör om man knäpper till ventilen med fingrarna, alltså med enkel handkraft. Ljudet är sedan borta ett bra tag, alltså mer än flera timmar, men har hittills alltid kommit tillbaka.

Systemet är luftat, både vid cirkulationspumpen och uppe vid aggregatet, trycket är kollat och ser bra ut, värmen fungerar som den ska.

Jag bifogar en film. Någon som skulle kunna hjälpa mig vad som kan vara fel och eventuellt hur det kan avhjälpas.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Ser inte ut som om det finns någon backventil.
 
  • Gilla
stefan olsson5
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Ser inte ut som om det finns någon backventil.
Hej,

Du får ursäkta min okunskap men dem mässingsfärgade kopplingen är beskriven som en backventil av grannar (identiska system). VVS killen själv trodde inte heller det var en backventil (avsaknad av en markering), men han lossade hela kopplingen och där fanns någon knapp inne i med fjäder. Efter det sa han att det faktiskt var en ventil och skrev dit texten som syns på videon.

Det såg ut som på den bifogade bilen.
 
  • Gyllene spiralformad föremål som ser ut som ett snäckskal eller en geometrisk spiral med koncentriska cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B
Antar att det är en insticksbackventil. Du kan ju alltid plocka isär och se om den verkar ok, och montera tillbaka. Möjligen smuts som fastnat vid backventilen och skramlar i röret.

Känns den inte helt 100 är det väl bara att ta bort den helt, och testa om ljudet försvinner. Försvinner oljudet är det ju bara att byta backventilen.
 
  • Gilla
stefan olsson5
  • Laddar…
S stefan olsson5 skrev:
Hej,

Du får ursäkta min okunskap men dem mässingsfärgade kopplingen är beskriven som en backventil av grannar (identiska system). VVS killen själv trodde inte heller det var en backventil (avsaknad av en markering), men han lossade hela kopplingen och där fanns någon knapp inne i med fjäder. Efter det sa han att det faktiskt var en ventil och skrev dit texten som syns på videon.
Ok, då är det backventil men en liten bricka som som skall täta, eventuellt med lite fjäderkraft. Pumptrycket får brickan att hoppa så att ljud bildas. Jag har upplevt det på större backventiler. Då kan man ta bort fjädern om strömningen är uppåt, eller spänna fjädern. I det senare fallet riskerar man att ventilen inte öppnar alls.
Jag brukade undvika lösningar i värmesystem med backventilar av detta skäl då jag var aktiv, 80 år + nu.. Ser inte hur systemet är utformat och om backventilen kan undvaras.
Antar att ljudet inte är högt utan man kan leva med det om systemet fungerar bra i övrigt.
 
  • Gilla
stefan olsson5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.