Status
Tråden går ej att kommentera.
A
Är detta lagligt i Sverige? Hets mot folkgrupp? Jag mår illa, efter att jag hörde detta:

Jag bor på ett gammalt sommarstuge-område i Stockholms skärgård och det har omvandlats alltmer till ett attraktivt villaområde.

Jag träffade häromdagen en granne på vägen och han berättade att de har bildat en ELIT-grupp på vårt villa- och sommarstuge-område. Syftet är att bli av med oönskade element/boende på området, som t ex min kompis som bor i gäststugan. Han sa till mig att "det räcker att du säger två ord till din kompis och sedan är du av med honom för gott, för vi vill inte ha folk här som inte passar in i området, som t ex din kompis som har haft två stroke och är glömsk". Gruppen samlar in tips från sina medlemmar, så att man får veta vilka fastighetsägare eller boende som bör övertalas att sälja och flytta. Sedan rivs de gamla sommarstugorna och exklusiva jättevillor byggs på deras tomter. Syftet med gruppen är att höja områdets status och därmed fastighetsvärdena/priserna. Jag protesterade: kompisen är en väldigt bra arbetare här. Han har dessutom bott hos mig i över 20 år. Han är inte straffad eller liknande och han är en ärlig och hjälpsam person. Får inte jag beställa själv vem som bor hos mig, han t o m äger 10% av fastigheten, pga att han har investerat pengar i den? De gamla och lytta, får de inte heller bo kvar? De som går med rollatorer och käppar?

Är det någon som känner till andra ELIT-grupper på andra villaområden? Är detta en ny företeelse? Det går inte att få insyn och jag vet inte exakt vilka av mina grannar som har anslutit sig till gruppen, men jag vet några som är med.

Ku Klux Klan? Kristallnatten? Bevara Sverige Svenskt?
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Serafim Dahl och 75 till
  • Laddar…
Är det på riktigt? Att tendenserna finns är jag medveten om, men uttalat på det sättet?
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Ledsen
helder och 16 till
  • Laddar…
Låter förskräckligt. Man undrar hur denna grupp jobbar, rankas man efter taxeringskalendern, högskolepoäng, sjukdomar etc etc? Och vilka ”metoder” ska de använda för att ”få bort” klientelet som inte platsar...?

Tyvärr vet jag inte vem man kan diskutera dessa företeelser med.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
Highbeam och 20 till
  • Laddar…
A
M MetteKson skrev:
Låter förskräckligt. Man undrar hur denna grupp jobbar, rankas man efter taxeringskalendern, högskolepoäng, sjukdomar etc etc? Och vilka ”metoder” ska de använda för att ”få bort” klientelet som inte platsar...?

Tyvärr vet jag inte vem man kan diskutera dessa företeelser med.
Bra input ändå, tack!
 
  • Gilla
helder och 4 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Är det på riktigt? Att tendenserna finns är jag medveten om, men uttalat på det sättet?
Man väntar sig sånt i Djursholm, Danderyd och Lidingö. Det vore intressant, om det finns motsvarande ELIT-grupper i dessa områden.
 
  • Wow
  • Gilla
JayJay* och 3 till
  • Laddar…
Där behövs det nog inte. Sådana de inte vill ha har inte råd att äga en fastighet där. Det är nog mer i områden som fått bättre status men att det fortfarande finns kvar folk från tiden innan.

Bara ett sådant beteende får nog många att flytta. Det är inte direkt de grannar man vill ha.
 
  • Gilla
Zekepek och 17 till
  • Laddar…
Marjatta Lakso1 skrev:
Är detta lagligt i Sverige? Hets mot folkgrupp? Jag mår illa, efter att jag hörde detta:

Jag bor på ett gammalt sommarstuge-område i Stockholms skärgård och det har omvandlats alltmer till ett attraktivt villaområde.

Jag träffade häromdagen en granne på vägen och han berättade att de har bildat en ELIT-grupp på vårt villa- och sommarstuge-område. Syftet är att bli av med oönskade element/boende på området, som t ex min kompis som bor i gäststugan. Han sa till mig att "det räcker att du säger två ord till din kompis och sedan är du av med honom för gott, för vi vill inte ha folk här som inte passar in i området, som t ex din kompis som har haft två stroke och är glömsk". Gruppen samlar in tips från sina medlemmar, så att man får veta vilka fastighetsägare eller boende som bör övertalas att sälja och flytta. Sedan rivs de gamla sommarstugorna och exklusiva jättevillor byggs på deras tomter. Syftet med gruppen är att höja områdets status och därmed fastighetsvärdena/priserna. Jag protesterade: kompisen är en väldigt bra arbetare här. Han har dessutom bott hos mig i över 20 år. Han är inte straffad eller liknande och han är en ärlig och hjälpsam person. Får inte jag beställa själv vem som bor hos mig, han t o m äger 10% av fastigheten, pga att han har investerat pengar i den? De gamla och lytta, får de inte heller bo kvar? De som går med rollatorer och käppar?

Är det någon som känner till andra ELIT-grupper på andra villaområden? Är detta en ny företeelse? Det går inte att få insyn och jag vet inte exakt vilka av mina grannar som har anslutit sig till gruppen, men jag vet några som är med.

Ku Klux Klan? Kristallnatten? Bevara Sverige Svenskt?
Din granne hade kanske fått tag i starkare cigg än vanligt. Visst finns det många människor med olika syn i vårt samhälle. Men alla bor sällan på samma plats. Därför består nog gruppen av din granne och möjligen 1-2 till.
Skulle vara väldigt intressant att veta vilken område i Sthlm detta är.
 
  • Gilla
  • Haha
GuGu och 25 till
  • Laddar…
Jag tycker du ska gå med i gruppen, alternativt luska info från dem hur de tänkt gå vidare och mer exakt vilka de vill ha bort.

Och du ska givetvis spela in samtliga samtal du har med dem i smyg för att ha bevis.

Det är människor som de som hade behövt känna på hur det är att vara hemlös, utstött, oönskad.

Sen kan du samla alla som inte delar deras "vision" och skapa en motgrupp. Inte för att få bort dom, utan bjud in dom att umgås med alla. Fixa ett kafferep på gatan, spela lite brännboll i ett grönområde eller bjud in alla på kräftskiva i någons trädgård. Visa dom att de udda är lika mycket människor som de är.
Nappar de inte, fine. Ni får roligt och trevligt tillsammans och de kommer inte lyckas skrämma bort någon.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Serafim Dahl och 55 till
  • Laddar…
Låter som ett drömområde.
Var på Värmdö ligger det? Kanske skulle man överväga att flytta dit, alltför många villaområden "sunkas ner" i Stockholm.
Lugn och frid försvinner och byts mot m*********.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Älska
  • Ledsen
Shamseroz och 45 till
  • Laddar…
T
Marjatta Lakso1 skrev:
Är detta lagligt i Sverige? Hets mot folkgrupp? Jag mår illa, efter att jag hörde detta:

Jag bor på ett gammalt sommarstuge-område i Stockholms skärgård och det har omvandlats alltmer till ett attraktivt villaområde.

Jag träffade häromdagen en granne på vägen och han berättade att de har bildat en ELIT-grupp på vårt villa- och sommarstuge-område. Syftet är att bli av med oönskade element/boende på området, som t ex min kompis som bor i gäststugan. Han sa till mig att "det räcker att du säger två ord till din kompis och sedan är du av med honom för gott, för vi vill inte ha folk här som inte passar in i området, som t ex din kompis som har haft två stroke och är glömsk". Gruppen samlar in tips från sina medlemmar, så att man får veta vilka fastighetsägare eller boende som bör övertalas att sälja och flytta. Sedan rivs de gamla sommarstugorna och exklusiva jättevillor byggs på deras tomter. Syftet med gruppen är att höja områdets status och därmed fastighetsvärdena/priserna. Jag protesterade: kompisen är en väldigt bra arbetare här. Han har dessutom bott hos mig i över 20 år. Han är inte straffad eller liknande och han är en ärlig och hjälpsam person. Får inte jag beställa själv vem som bor hos mig, han t o m äger 10% av fastigheten, pga att han har investerat pengar i den? De gamla och lytta, får de inte heller bo kvar? De som går med rollatorer och käppar?

Är det någon som känner till andra ELIT-grupper på andra villaområden? Är detta en ny företeelse? Det går inte att få insyn och jag vet inte exakt vilka av mina grannar som har anslutit sig till gruppen, men jag vet några som är med.

Ku Klux Klan? Kristallnatten? Bevara Sverige Svenskt?
Låter väldigt märkligt. Hur många grannar är med i den gruppen? Det ser ju ändå ut att vara ett 150-tal fastigheter i området.

Finns gruppen ens?
 
  • Gilla
emilvikstrom och 3 till
  • Laddar…
Jag tror nog som Krille-72, att gruppen består av väldigt få personer.
Marjatta Lakso1 skrev:
exklusiva jättevillor byggs på deras tomter
Hur exakt går det till, har gruppen sådana pengar att de kan bygga exklusiva villor?
 
  • Gilla
  • Älska
emilvikstrom och 9 till
  • Laddar…
harry73
Sorry, jag har svårt att tro på detta.
TS skrev även ett inlägg i en annan tråd som jag har svårt att tro på.
https://www.byggahus.se/forum/threa...er-till-underpris.421181/page-15#post-4291141

Kan nya medlemmar inte börja med en vanlig fråga om vardagliga problem, så att de hinner bygga upp lite förtroende innan alla extrema historier kommer fram?

Hade en bekant som trodde att världen skulle gå under och att rymdvarelser skulle rädda honom och hans gelikar. Får lite samma vibbar här.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
emilvikstrom och 65 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Sorry, jag har svårt att tro på detta.
TS skrev även ett inlägg i en annan tråd som jag har svårt att tro på.
[länk]

Kan nya medlemmar inte börja med en vanlig fråga om vardagliga problem, så att de hinner bygga upp lite förtroende innan alla extrema historier kommer fram?

Hade en bekant som trodde att världen skulle gå under och att rymdvarelser skulle rädda honom och hans gelikar. Får lite samma vibbar här.
Råkade också läsa ”slukhålsinlägget”. Att drabbas av två sådana otroliga händelser samtidigt talar väl att detta är ”hitte på”
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
elsa stina andersson och 27 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Låter väldigt märkligt. Hur många grannar är med i den gruppen? Det ser ju ändå ut att vara ett 150-tal fastigheter i området.

Finns gruppen ens?
vilket område?
 
  • Gilla
blomknopp och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.