Jag vill lägga trägolv på ett litet utrymme (2,1 x 1,6 m) där
underlaget består en hyfsat nygjuten betongplatta (4 månader inomhus).

Betongplattan utgör ett vilplan i en trappa och har inte försetts med
golvvärme, däremot är utrymmet under vilplanet uppvärmt. Trägolvet är
gjort av spontade massiva "tiljor" i alm.

Rekommendationen jag fått är att regla upp betonggolvet och skruva
fast tiljorna i reglarna 45 grader genom sponten.

Mitt problem är att jag vill minimera "höjden" på golvet och eftersom
själva tiljorna redan är 14 mm så skulle det bli alldeles för högt om
man la, säg, en 20 mm regel under.

Helst hade jag bara limmat trägolvet mot betongen, men då får man väl
problem med fukt och riskerar att träet slår sig, eller finns det
något smart lim eller annan produkt man kan använda? Någon jag frågade
nämnde något om "teknisk silikon"...

Så, finns det något smart sätt att minimera "bygghöjden" samtidigt som
man undviker fuktproblemen orsakade av betongen?
 
Man kan lägga åldersbeständig plast och sedan en sorts gummiremsor tvärs det kommande golvets riktning, och sedan borra och skruva fast golvet genom sponten med särskilda betongskruv. Man skruvar där gummiremsorna ligger, så det blir tätt.
 
Bror skrev:
[länk] Lägg dina golvtiljor på samma sätt som ett parkettgolv.
Den där mattan såg ju enkel ut, men förklara gärna mer för en nybörjare. Antar att man rullar ut mattan på betongen, men vad händer se'n?
 
jon_h skrev:
Man kan lägga åldersbeständig plast och sedan en sorts gummiremsor tvärs det kommande golvets riktning, och sedan borra och skruva fast golvet genom sponten med särskilda betongskruv. Man skruvar där gummiremsorna ligger, så det blir tätt.
Även detta låter intressant, men ge mig mer info om gummiremsorna (tjocklek, produktnamn, etc.) samt skruvarna (förborrning med plugg, eller vad?) :)
 
  • Gilla
Tuffen-1
  • Laddar…
Det var ett tag sedan jag lade ett sådant golv, men systemet kom då ifrån Baseco, och medföljde alltså deras golv. Men det går säkert att få tag i remsorna och skruven någon annanstans ifrån. Och nix, några plugg behövs inte, skruven drar man direkt i betongen. Det går däremot åt massor av fyramillimeters SDS-borrar, de går av hela tiden..

Här finns monteringsanvisning:

http://www.baseco.se/pdf/montering_betong.pdf
 
Citat:
Ursprungligen postat av Bror
http://www.isola.se/kampanjStop.asp Lägg dina golvtiljor på samma sätt som ett parkettgolv.

Den där mattan såg ju enkel ut, men förklara gärna mer för en nybörjare. Antar att man rullar ut mattan på betongen, men vad händer se'n?

Du lägger först ett lager med Platon ventitex, för att undvika klapperljud, sedan rullar du ut platon golvmattan, den ger ju en luftspalt mot betongen så att eventuell fukt kan ventileras ut. Nu är underlaget för golvtiljorna klart. Golvtiljorna limmar du i sponten som ett flytande golv med en springa på min 5 mm mot väggarna. Golvtiljorna måste vara raka och plana för att det skall bli bra. Använd en ventilerad sockel mot väggarna.
 
Ang. mitt tidigare inlägg, det är kanske att ta i lite i överkant med Platon eftrsom ingen fukt kan tillkomma underifrån som det kan göra om det är en platta på mark.

Om golvtiljorna är i sådan kvalité att de går att lägga som flytande golv kan du göra så här: Plastfolie, lumppapp och sedan limmar ihop golvtiljorna i sponten. Du måste kanske göra någon anordning för trycka ihop tiljorna mot varann när du limmar för att få täta springor. Är tiljorna lite krokiga och skeva är nog jon_hs förslag ett bra alternativ.
 
Jag har nu tittat ordentligt på tiljorna och upptäckt följande:

- Det är not + lös fjäder snarare än not + fast spont.
- Tiljorna är inte helt plana utan lite lite konkava sett från ovansidan
- Testade en planka och det blir en liten glipa när man trycker ihop dom (för hand).

Kan man använda samma monteringssätt för not + lös fjäder som för not + fast spont? Antar att det är skruvning (jonh's metod) som gäller i och med att tiljorna inte är helt plana...
 
Jag kollade upp jon_h's tips om Basecos produkter och det lät smart och bra, men tyvärr var dom ganska kostsamma. Särksilt med tanke på att jag måste köpa hela förpackningar av allt trots att jag bara skall lägga 4-5 m2 golv. Totalt skulle skruvar och remsor gå på 1000 kronor!

Fick ett förslag från annat håll:

Skruva fast plywood (kanske 8 mm tjock - vanlig plyfa?) mot betongen med försänkt skruv och plugg.
Lägg eventuellt en foammatta (stegljudsdämpning) under plywooden.

Limma fast plankorna på plywooden med trälim. Lägg vikter på och låt torka.

Låter billigt och hyfsat enkelt, men ger en bygghöjd på kanske 10 mm extra utöver golvets 22 mm.

Finns fler alternativ eller skall man köra på det smarta dyra, enligt devisen att man får vad man betalar för? ;)
 
Varför inte limma Mosaikparkett direkt på betongen?

Mosaikparkett limmas med flexibelt lim direkt på betonggolv och är 8 mm tjockt massivt trä som ligger på nät ungeför som glasmosaik. Dessa golv blir väldigt tåliga mot slitage används bla i offentliga miljöer.


http://www.woodia.se/produkter-mosaikparkett.php?id_floor_group=8

/Patrik
 
I
zachris skrev:
Jag har nu tittat ordentligt på tiljorna och upptäckt följande:

- Det är not + lös fjäder snarare än not + fast spont.
- Tiljorna är inte helt plana utan lite lite konkava sett från ovansidan
- Testade en planka och det blir en liten glipa när man trycker ihop dom (för hand).

Kan man använda samma monteringssätt för not + lös fjäder som för not + fast spont? Antar att det är skruvning (jonh's metod) som gäller i och med att tiljorna inte är helt plana...

Om tiljorna/plankorna inte är helt plana är de antagligen fel tillverkade.

Titta i änden på en planka. Om årsringarna är vända så du har kärnsidan uppåt (den som är mot mitten av trädstammen) så kröker sig trä åt andra hållet eftersom årsringarna strävar efter att räta ut sig p.g.a att cellerna i ytveden är större och därför torkar snabbare än på kärnsidan. Då bukar de på kärnsidan (och det är den sidan som man vill/ska ha uppåt, men sågverken struntar ibland i att kolla vilket som är kärnsidan). För att motverka detta ska plankorna vara spårade med några grunda och parallella sågspår längs med genom årsringarna så denna strävan motverkas. Då förhåller sig tiljorna plana. (Du kan köra upp sådana spår själv. Max 1/3-del av tjockleken i djup. Då får du först lägga upp dem utomhus med strö emellan under presseningstäckning (och helst med extra belastning), så att de tar fukt åt sig och rätar ut sig. Sen såga.)

För att lägga ett massivt trägolv med minsta möjliga bygghöjd är metoden att lägga det flytande bäst. Dvs. limma i fogarna utan att spika (eller skruva) fast det i underlaget och med en bra spalt mot väggar och andra fasta föremål. Då kan träet ta åt sig fukt, svälla och sen torka samman igen (vilket det gör varje år, höst torkar det när värmen kommer på, vår sväller det när luftfuktigheten höjs sommartid) utan att spricka i fogarna.

För att hålla samman golvet (m.t.p att även tunga föremål på golvet hindrar rörelse) är den av Holmsund golv använda metoden (stålbandsmetoden) att rekommendera. Den innebär att du under tiljorna vinkelrätt mot längdriktningen lägger stålband av något slag (cc 1-1½ meter) som fästs i första och sista brädan. Mellan tiljorna och btg.-en behöver du då ett glidlager av något slag och eftersom du påstår att det inte är fukt du behöver isolera för kan du nog använda en plastfolie + en grålumppapp. (Själv skulle jag lagt blå Platon och klapperfolie på den, inte tvärtom.)
_______________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Om tiljorna/plankorna inte är helt plana är de antagligen fel tillverkade.
Ojdå, det låter inte bra. Kanske skall jag helt enkelt reklamera dom? Skall kolla det där med årsringarna först...

En sak som slagit mig är det verkar finnas olika definitioner på massiva trägolv, eller så har jag missförstått allt. Mina golvplankor består av massivt trä på ovansidan (c:a 10 mm) och någon slags "plywood" på undersidan (c:a 12 mm). Är detta ett massivt golv eller består ett massivt golv av enbart trä (ingen plywood)?

För att lägga ett massivt trägolv med minsta möjliga bygghöjd är metoden att lägga det flytande bäst. Dvs. limma i fogarna utan att spika (eller skruva) fast det i underlaget och med en bra spalt mot väggar och andra fasta föremål.
Intressant. Jag har faktiskt fått det förslaget från andra jag frågat också.

För att hålla samman golvet (m.t.p att även tunga föremål på golvet hindrar rörelse) är den av Holmsund golv använda metoden (stålbandsmetoden) att rekommendera.
Hur fäster man stålbanden? Skulle vanliga "hålband" duga?

Mellan tiljorna och btg.-en behöver du då ett glidlager av något slag och eftersom du påstår att det inte är fukt du behöver isolera för kan du nog använda en plastfolie + en grålumppapp. (Själv skulle jag lagt blå Platon och klapperfolie på den, inte tvärtom.)
Jo, det är fuktisolering jag behöver - har jag sagt något annat så har jag svamlat.
 
I
zachris skrev:
Ojdå, det låter inte bra. Kanske skall jag helt enkelt reklamera dom? Skall kolla det där med årsringarna först...

En sak som slagit mig är det verkar finnas olika definitioner på massiva trägolv, eller så har jag missförstått allt. Mina golvplankor består av massivt trä på ovansidan (c:a 10 mm) och någon slags "plywood" på undersidan (c:a 12 mm). Är detta ett massivt golv eller består ett massivt golv av enbart trä (ingen plywood)?

Nej. Massivt trägolv är sådant som är gjort av samma träslag rakt igenom (kallas ibland oxå för homogent trägolv).

Det du har fått är en fanér med bakomliggande bärare, i det här fallet tydligen plywood. Då ska det inte behövas några spår på baksidan eftersom plywood är korsvis hoplagd och därmed formstabil/spärrad och inga årsringar finns att se i ändarna.

Vad som möjligen kan ha hänt med formstabiliteten på plyn är att man har utelämnat den kontralimning som ska finnas på plywoodens fria sida eftersom det uppstår dragkrafter i limfogen mellan fanér och plywood p.g.a olika utvidgning. (Det ser du enklast på om plywooden är synlig eller överlimmad med en film/papp av något slag.)


zachris skrev:
Hur fäster man stålbanden? Skulle vanliga "hålband" duga?

Får hänvisa dig till Holmsunds golv i Holmsund. Fabriken brann dock ner 1968 och jag vet inte om den är återuppbyggd igen eller har köpts upp av någon annan. Stålbandet som sådant är mer av den typ man har vid packning av stora trälådor. Hålband är för tjockt. Man fäster det på undersidan av första brädan med speciell grov FH nubb/skruv. I slutändan på sista brädans undersida. Då får man mäta av och klippa av bandet först och sen fäste och därefter resa upp den nästa sista brädan och trycka ner båda den och den sista brädan samtidigt i fogen för att få tillräckligt spänn på bandet. Ungefär som man gör då man lägger parkettgolv vid slutänden.


zachris skrev:
Jo, det är fuktisolering jag behöver - har jag sagt något annat så har jag svamlat.

I så fall blå Platonmatta + klapperfolie och sen brädorna. Använd då oxå Syninge ventilerad golvsockel längs väggarna för att lufta utrymmet under golvet och låt inte golvet och Platonmattan gå ända ut till väggarna. Minst 5 mm springa rekommenderas.
_______________
Byggaren
 
Tack för all information och värdefulla tips! Jag valde till slut att montera golvet enligt metoden som jon_h tipsade om och resultatet blev faktiskt ganska bra. Är någon intresserad av att se lite bilder på monteringen samt slutresultatet så finns det i följande blogginlägg:

http://lundhagen.blogspot.com/2008/01/sista-betonggolvet-borta.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.