H Hasse1 skrev:
Nu har gjort rent förgasaren igen. Alla nålar, filter mm okej.
Tyvärr så är det likadant. Går väld7gt ojämnt och lägger av på gaspådrag.
Men kanske jag har fokuserat för mycket på förgasaren. Vibratorplattan läcker ut oljan som jag slår i motorn. Blir inte mycket olja kvar efter 24 timmar. Och såg nu att det läcker hela tiden. På videon har jag kört 5 minuter på tomgång och oljan sipprar ut.
Kan det vara någon packning som är trasig? Och därför den går dåligt. Vad ska jag göra? 😢
Läcker den från oljepluggen i själva vibrator ?Min läcker med olja men inga stora mängder.Dom är känsliga för oljemängden.
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
H Hasse1 skrev:
Tack för input.

Jag har köpt nytt bränsle Aspen. Och tömt tanken. Tyvärr inte det felet den här gången.
testa och lys med lampa om det är glap mellan förgasarn och toppen märkte det när byte bränsleslang att om man inte ser efter så är det lätt hänt att kan bli en springa... och är exakt samma model som jag har men är espina märke
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Läcker den från oljepluggen i själva vibrator ?Min läcker med olja men inga stora mängder.Dom är känsliga för oljemängden.
Jag tror att det läcker någon annanstans. Tack för din input 👍
HogeN HogeN skrev:
testa och lys med lampa om det är glap mellan förgasarn och toppen märkte det när byte bränsleslang att om man inte ser efter så är det lätt hänt att kan bli en springa... och är exakt samma model som jag har men är espina märke
Tack för input. Har kikat och efterdragit men det kan ändå vara läckage. Men ser inget. Nu är det 2 grejer som krånglar, motorn lägger av och oljeläckage 🙄
 
H Hasse1 skrev:
Jag tror att det läcker någon annanstans. Tack för din input 👍

Tack för input. Har kikat och efterdragit men det kan ändå vara läckage. Men ser inget. Nu är det 2 grejer som krånglar, motorn lägger av och oljeläckage 🙄
Kan man sätta dit en packning för att vara säker?
 
Har du kollat bränslefilter etc? Kanske inte låter som det troligaste nu men är ju lätt att kolla med en separat slang direkt från förgasaren till extern dunk/behållare. Så det inte är någon spricka på befintlig slang eller igensatt filter på vägen.
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
Kolla så du inte får vakuum i bränsletanken, tanklock med inbyggd luftning kan strula. Låter som det skulle kunna vara det. Testa öppna lite på tanklocket när du ger gas och se om det gör ngn skillnad
 
  • Gilla
sven.h och 1 till
  • Laddar…
H Hasse1 skrev:
Jag tror att det läcker någon annanstans. Tack för din input 👍

Tack för input. Har kikat och efterdragit men det kan ändå vara läckage. Men ser inget. Nu är det 2 grejer som krånglar, motorn lägger av och oljeläckage 🙄
M maverik skrev:
Kolla så du inte får vakuum i bränsletanken, tanklock med inbyggd luftning kan strula. Låter som det skulle kunna vara det. Testa öppna lite på tanklocket när du ger gas och se om det gör ngn skillnad
Tack så mycket för input!
Jag har testat att lossa locket och kört utan, tyvärr hjälpte det inte.
 
J JFrisk skrev:
Har du kollat bränslefilter etc? Kanske inte låter som det troligaste nu men är ju lätt att kolla med en separat slang direkt från förgasaren till extern dunk/behållare. Så det inte är någon spricka på befintlig slang eller igensatt filter på vägen.
Tack för input 😊👍
Jag ska kolla med en dunk och slang till förgasaren. Bra tips 😊
 
  • Gilla
OlaEriksson
  • Laddar…
Cheesen
H Hasse1 skrev:
Vänder mig till er och hoppas ni kan hjälpa mig.
Felsöker en markvibrator som går på tomgång, men lägger av vid gaspådrag.
Har rengjort förgasaren (4 ggr.) Bytt tändstift, rengjort luftfilter.
Kollat massor av youtube länkar.
Kan det vara något med tändningen?

Mycket tacksam för hjälp.
Men är det inte bränslekranen Du vrider på? Klart den stannar då.
Delar av motorcykel, fokus på bränsleområde, suddigt, webbadress synlig, redigerad textmarkerare med ordet "gas".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Men är det inte bränslekranen Du vrider på? Klart den stannar då.
[bild]
Har en likadan maskin och på min så som bild gas och bränslekranen är den vita som sitter nedanför.Chocken sitter nedanför bränslekranen men syns inte.
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
Cheesen
V växelventil skrev:
Har en likadan maskin och på min så som bild gas och bränslekranen är den vita som sitter nedanför.Chocken sitter nedanför bränslekranen men syns inte.
Ja det är ju bild att bränslekranen är vid choken om man kollar in videon noga. Påminner om min meek snöslunga där är choke och brönslekran brevid varandra och gasen sitter lite på sidan om diskret. Är rätt säker på att metallhandtaget är gasen utan att ha studerat närmare. På filmen vrider ts på den gråa plasten och du får symtom som om man vrider av bränslekranen.
Den ojömna tomgången beror antagligen på att guvernören rör sig lite på låga varv.
Motordelar markerade, med text som beskriver "kanin och sköldpadda" samt "choke och bränslekran" på gul maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja det är ju bild att bränslekranen är vid choken om man kollar in videon noga. Påminner om min meek snöslunga där är choke och brönslekran brevid varandra och gasen sitter lite på sidan om diskret. Är rätt säker på att metallhandtaget är gasen utan att ha studerat närmare. På filmen vrider ts på den gråa plasten och du får symtom som om man vrider av bränslekranen.
Den ojömna tomgången beror antagligen på att guvernören rör sig lite på låga varv.
[bild]
Gasreglaget ställer du in manuellt till önskat varvtal sedan gasar du med Gasreglaget uppe vid handtaget som inte syns i bild.Hade en meek snöslunga med som jag sålde och hade problem med att den inte startade men var oljenivån som var för låg och startade utan problem efter det.
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
Sedan kan det vara att bränslekranen inte är fullt öppen?Svårt att se så får höra vad TS skriver.
 
Blir det någon skillnad om du har chocken öppen lite när du gasar?
 
Motorn används i olika applikationer och har två hål för oljesticka. Det hål som sitter på andra sidan motorn, jämfört med det som används och har en oljesticka, är pluggat med en plastskruv. Där läckte min olja.

Markeringen för öppet läge på bensinkranen är lite otydlig på min, brukar ta några startförsök innan den står rätt...
/TB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.