Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
Sökarn
Från en expert:

hej, bostadsmarknaden är djupfryst. Sälj först - köp sen, högre
kontantinsatskrav, lågkonjunktur som förvärras timme för timme mm gör att
det står i princip helt stilla. Följer denna bubbla tidigare mönster så
kommer priserna att backa under ett par år till tills min 50% av värdena är
borta, jag tror dock att det går snabbare denna gång. Jag tror också att
den globala finanskrisen slutar med en kollaps av hela det monteära
systemet och då kan vi bygga ett bättre system. Problemet är skulderna som
räknas upp med ränta samtidigt som tillgångsvärdena smälter samman som
glass i öknen.

Trots allt är antagligen fastigheter den lugnaste placeringen men några
säkra hamnar finns inte."
Håller du med?
 
Nej. jag tror inte att världen kommer gå under. Jag tror inte att det här är alla krisers moder och jag tror inte på halverade fastighetspriser.
 
Det finns otroligt många pessimister som kommer fram vid sådana här tillfällen.
Visst finns det risker - men skulle det svartaste av svartascenarier inträffa så tror jag tyvärr att en ny "kort mna med lustig mustasch" kommer träda fram och ställa till det i världen. Det handlar inte om ngn ekonomisk revolution bara då :(


Men när det gäller finanskrisen så börjar det redan finnas svaga tecken på "fyndläge" istället för "säljläge" så det ser inte helt svart ut iaf.

50% av fastighetsvärden borta efter denna lågkonjuktur (om 2-3år) det hoppas jag och tror jag inte. Skulle det vara så så tror jag att det repar sig igen rel. snabbt...

/K
 
Snailman
Man kan ju konstatera att förra gången priserna halverades, så fanns det ju inga hus att köpa till dessa priser (undantaget ett mindre antal via kronofogden), då alla säljare väntade på bättre priser...
 
Det finns ett avgörande samband mellan priser på nyproduktion och på begagnade hus.

Givet att entreprenad- och materialbranscherna inte utsätts för press längre period än ett par år kommer priserna på nya och begagnade hus att sjunka MINDRE än femtio procent. Om producenterna fortfarande 2011 famlar efter fotfäste blir fortsättningen mera osäker. Vi snackar inte om jordens undergång, bara om en ganska djup kris. Struktur till skillnad från konjunktur.
 
Snailman skrev:
Man kan ju konstatera att förra gången priserna halverades, så fanns det ju inga hus att köpa till dessa priser (undantaget ett mindre antal via kronofogden), då alla säljare väntade på bättre priser...
Hmm, förra gången priserna halverades, var inte det på 1350-talet när digerdöden ledde till stora överskott av tomma gårdar? ;)

Man behövde nog inte gå till kronofogden för att få tag på en ödegård då...

(Jaja, jag skojar bara, jag vet att du inte syftade på digerdöden, men huspriserna halverades inte under 90-talskrisen som du syftar på. Undrar när det senast skedde. Kanske skedde det under deflationen i början av 20-talet?).
 
Redigerat:
Enligt SCB sjönk huspriserna från ett max på index 217 1991 (1981 index 100) till 175 1993 - dvs med 20% på två år.... - Som värst sjönk de med 11.2% per år.

Det finns många myter om de åren - statistiken ger en annan bild - och låt oss inte glömma att det var en katastrof för fastighetsbranchen - men då pratar vi stora kontorskomplex i innerstan....
 
... stockholm sjönk från 254 till 183 - illa - men en bra bit från en halvering...
 
Senare halvan av 1300-talet halverades alls icke jordens värde. Det så gott som förintades! Stora arealer jordbruksmark i Skandinavien växte igen när arbetskraften dog, demoraliserades eller flydde. Den som tog hand om ödegårdar i stor skala var Kyrkan. Men det är fel att ägarna skulle ha sålt sin egendom billigt. De gav bort den i utbyte mot "sin själs frälsning" ... ( vilket möjligen var en omskrivning för "en andel i syndikatet" :) ).

Under senaste århundradet var 1920-talets början knappast värsta perioden. Jag skulle istället utpeka efterdyningarna av finanskriserna 1929-1932. Den som byggt villa just innan "skotten i Paris" fick i allmänhet vänta ända tills fram mot 1950-talets början för att inflationen skulle ge "pengarna tillbaka". Om de vid det laget öht hade sin lilla villa kvar! Även om just Sverige den gången förskonades utraderades mångas hem under andra världskrigets bombterror. Många flydde eller "evakuerades".

Skillnaden mellan struktur och konjunktur blir väldigt tydlig när man studerar fastighetspriser över de riktigt långa tidshorisonterna.
 
Redigerat:
Angelven skrev:
Enligt SCB sjönk huspriserna från ett max på index 217 1991 (1981 index 100) till 175 1993 - dvs med 20% på två år.... - Som värst sjönk de med 11.2% per år.

Det finns många myter om de åren - statistiken ger en annan bild - och låt oss inte glömma att det var en katastrof för fastighetsbranchen - men då pratar vi stora kontorskomplex i innerstan....
I sammanhanget är det dock lätt att glömma att inflationen i början av 1991 var närmare 10% (något lägre åren därefter), så ~10% fall i fast pris var betydligt värre än det låter idag...
 
Nu är jag inte riktigt med - SCB's statistik är väl inte inflationskompenserad ?

Så hur menar du nu ?
 
billy_baver skrev:
Senare halvan av 1300-talet halverades alls icke jordens värde. Det så gott som förintades! Stora arealer jordbruksmark i Skandinavien växte igen när arbetskraften dog, demoraliserades eller flydde.
Och så finns det folk som tror att mark alltid är en bra investering "för det görs ingen ny". :)
 
Angelven skrev:
Nu är jag inte riktigt med - SCB's statistik är väl inte inflationskompenserad ?

Så hur menar du nu ?
Precis - den är inte inflationskompenserad. Att det sjönk med 10% per år i början av 90-talet skulle alltså motsvara närmare 20% per år idag (vid låg inflation). Därmed inte sagt att det kommer att göra det förstås, men vid hög inflation är det allvarligt redan om tillgångsvärden inte ökar i samma takt som inflationen.

I Stockholm försvann 1/3 av de reella husvärdena vid 90-talskrisen på årsbasis, och räknat på månader var det antagligen värre - med andra ord kändes det mer än man kan tro av att index gick från 250 till 180...
 
ErikL skrev:
I sammanhanget är det dock lätt att glömma att inflationen i början av 1991 var närmare 10% (något lägre åren därefter), så ~10% fall i fast pris var betydligt värre än det låter idag...
Samtidigt så åt inflationen lika mycket på lånen som på husvärdena. Om man ser till hur husvärdet utvecklar sig i förhållande till lånen är det relevant att titta just på nominella belopp och inte inflationsjusterade.
 
ordain skrev:
Samtidigt så åt inflationen lika mycket på lånen som på husvärdena. Om man ser till hur husvärdet utvecklar sig i förhållande till lånen är det relevant att titta just på nominella belopp och inte inflationsjusterade.
Ja, om man är 100% belånad ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.