Jag ska måla golvet i mitt nybyggda förråd. Plattan gjöts för ca. 1 år sedan. Efter gjutning slipade snickarna den eftersom den inte blev helt jämn.

Jag har färg hemma som jag tänkt använda. Färgen är egentligen till för durk, alltså plåt. Men jag tänker att den borde göra jobbet kanon i ett förråd också. Den används annars i verkstäder, industrier etc.

Min fråga till er är, behöver jag förarbeta plattan på något sätt eller kan jag måla med en gång ? Behövs någon primer eller liknande ? Plattan har som sagt stått ca. 1 år. Garaget/förrådet restes och byggdes tätt mer eller mindre direkt efter gjutning. Det har sedan varit en byggarbetsplats där inne men inga oljor eller liknande har används där.

Kan tillägga att jag gjort ett ”amatör-test” av fukthalten på plattan genom att tejpa på diffusionsspärr (plast) ca 1x1m för att se om det bildas fukt där under. Detta gjordes idag så jag har inte svar på vad det ger för utslag än men den borde vara torr.
 
Man brukar ta bort betonghuden, antingen genom att slipa eller med syra. Eftersom det är slipat redan ska det räcka att dammsuga ordentligt och måla.

Är färgen dålig släpper den och du får göra om, inte mycket värre än så
 
  • Gilla
Svensson91
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man brukar ta bort betonghuden, antingen genom att slipa eller med syra. Eftersom det är slipat redan ska det räcka att dammsuga ordentligt och måla.

Är färgen dålig släpper den och du får göra om, inte mycket värre än så
tack för svar !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.