Hej!

Två frågor i en som jag hoppas forumet kan hjälpa mig med.

Ska under våren stenlägga framsidan. Efter dräneringsarbete så ligger redan ett platt bärlager 0-32 på plats, men då huset och trottoaren inte är riktigt ligger i nivå behöver jag bygga upp en lutning på underlaget, ca 10-30 cm från trottoar till dörr, innan stenläggning.

Grejen är att jag från andra projekt fått en hel del makadam 8-16 över. Funderar nu på om jag kan använda makadamen för att bygga upp det mesta av lutningen och sen packa antingen flis 2-4 eller stenmjöl ovanpå makadamen, förslagsvis med en duk emellan.

Är det gångbart att använda denna metod eller kommer jag stöta på problem om jag inte lägger flis/stenmjöl direkt ovanpå bärlagret? Funkar makadam 8-16 som mellanlager?

Angående valet av flis eller stenmjöl.
Fått till mig att stenmjöl är det vanligaste men att många förespråkar flis istället då det dränerar/kapillärbryter bättre, dvs. mindre risk för pölar.
Samtidigt fått till mig att stenmjöl kan vara bättre i mitt fall då det kommer ge ett hårdare underlag och i och med att jag ändå ska ha lutning på stenläggningen kommer det underlätta för vatten att rinna bort från huset.

Tar tacksamt emot synpunkter även på valet av flis eller stenmjöl i mitt fall.
 
Claes Sörmland
Köp hem ungefär lika mängd 0-8 mm som du har 8-16. Sen lägger du ut ett lager 8-16, säg 5 cm och på med 5 cm 0-8 mm på det, Jämna till med raka och vibbra. Nu har du i praktiken ett bärlager 0-16 mm eftersom finfraktionen kommer att vibras ned i hålrummen i 8-16. Upprepa till önskad höjd och önskad fall.
 
  • Gilla
CCbygger och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är detta ett rejält projekt som ska göras med maskin? Eller är det en mindre sak som görs med skottkärra och skyffel? Om det senare så kan du ju också blanda materialen redan i skottkärran. T ex 6 byggskyfflar 8-16 och sen 6 byggskyfflar 0-8. Och sen kärra ut den fulla kärran och tippa.
 
  • Gilla
CCbygger
  • Laddar…
Risken med makadam är att det samlar vatten och frostskjutningar som följd.
Jag skulle helt klart föredra material med 0-fraktion.

När det gäller att lägga I flis eller i finfraktion så gillar jag inte flis.
Tycker att det inte ligger lika stabilt i flis och det är ingen idé att stabilisera genom att sopa ner stenmjöl som bara rinner ner i flisen.

Får tillägga att jag bara är en glad amatör men lagt en hel del sten och observerat andra stenläggningar.
 
  • Gilla
CCbygger
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är detta ett rejält projekt som ska göras med maskin? Eller är det en mindre sak som görs med skottkärra och skyffel? Om det senare så kan du ju också blanda materialen redan i skottkärran. T ex 6 byggskyfflar 8-16 och sen 6 byggskyfflar 0-8. Och sen kärra ut den fulla kärran och tippa.
Tack! Jättebra tips att blanda med 0-8, låter klokt. Det är ett mindre projekt som vi kommer göra med skyffel och skottkärra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Risken med makadam är att det samlar vatten och frostskjutningar som följd.
Jag skulle helt klart föredra material med 0-fraktion.

När det gäller att lägga I flis eller i finfraktion så gillar jag inte flis.
Tycker att det inte ligger lika stabilt i flis och det är ingen idé att stabilisera genom att sopa ner stenmjöl som bara rinner ner i flisen.

Får tillägga att jag bara är en glad amatör men lagt en hel del sten och observerat andra stenläggningar.
Tack! Bra synpunkter. Lutar åt att vi kör stenmjöl i så fall.
 
wildeside
Blanda 0-8 och 8-16 som Claes Sörmland skrev, sen lägger du ett lager 0-8 på toppen och lägger stenen på det.
 
  • Gilla
CCbygger och 1 till
  • Laddar…
M
På jobbet använder vi aldrig stenmjöl eller sättsand vid plattläggning, alltid 2-5 flis. Det är mer lättarbetat med flis och ger en jämnare yta när man stockar. Senaste plattytan jag/vi gjorde var på sammanlagt 3000m2 och färdigställdes för knappt 1 år sedan.
 
  • Gilla
CCbygger och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.