useless useless skrev:
Har du en Led-lampa där på några Watt så drar den strax under 30 mA som är gränsen för jordfelsbrytaren. Då kan det räcka med lite extra startström eller vanlig enkel otur för att den ska lösa ut.
Ja just nu sitter det faktiskt en ganska svag led där.
 
Man kan (om jag räknat rätt) teoretiskt sett driva en 6 W ( 230 V * 0,026A) lampa mellan fas och skyddsjord utan att överskrida 30 mA.

EDIT: 2:a på den bollen
 
D Dilato skrev:
Nja, om lampan bara är ansluten till fas och nolla (ingen skyddsjord) kan den inte lösa jordfelsbrytaren därför att om det är kontakt mellan fas och nolla är det en belastning som vilken som helst.
Då är det säkringens jobb att lösa ut vid överbelastning.
Mig veterligen är inte en jordfelsbrytare beroende av en skyddsjord.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Så vilken väg ska felströmmen ta menar du?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Mig veterligen är inte en jordfelsbrytare beroende av en skyddsjord.
Det stämmer, den löser om strömmen tar en annan väg än tillbaka till nollan.

Men i detta fallet antar vi att "nollan" egentligen är kopplad på (tjuvad från eller i kontakt med) skyddsjorden.

Det finns bara två sladdar i kontakten men ändå löser jordfelsbrytaren, så var går den ström som löser jordfelsbrytaren?
Dessutom lyser lampan ibland utan att jordfelsbrytaren löser ut.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Är det en gammal sommarstuga har du förmodligen jord och nolla ihopkopplat någonstans efter jordfelsbrytaren.
När far fick jordfelsbrytare i sin gamla anläggning så visste vi redan att det skulle bli problem då det fanns många maskiner med både 4 och 5 ledare. Många av den äldre stammen va inte så petiga med vad som va jord och nolla för de satt ju i alla fall ihop i centralen...

Men i alla fall... det sanerades och kopplades rätt vartefter man hittade jordfelen men kontentan är att det funkade förvånansvärt länge och ofta innan man hittade alla fel.Jag trodde jordfelsbrytaren skulle smälla direkt. Men har man jord paralellkopplat med nolla långt ut i systemet kan man belasta fas-nolla ganska hårt på andra ställen innan felströmmen blir så stor att den triggar jordfelsbrytaren.
Därför kan också helt korrekt kopplade armaturer indirekt lösa ut jordfelsbrytaren.
 
  • Gilla
Lars_P2006 och 2 till
  • Laddar…
Jag kan ju tillägga att om jag vippar upp JFB efter jag tänt lampan så fortsätter lampan att lysa, hur länge som helst. Krävs oftast två, men ibland tre försök på JFB innan den "hänger kvar".
 
H heliac skrev:
Nu är jag på jobbet så jag har inte centralen framför mig..men om jag minns rätt så är det blandat jord och nolla på någon av skenorna.
Det får inte vara blandat efter jordfelsbrytaren då kommer det inte att fungera. Och det låter ju inte bra att man blandat det överhuvudtaget.

Gör gärna provet useless skrev i inlägg #24 om du känner dig säker på vad du gör. Och se till så strömmen är avslagen och jordfelsbrytaren av.
 
useless useless skrev:
Slå av jordfelsbrytaren och mät motståndet mellan nollan i lamupttaget och skyddsjord på nåt lämpligt ställe i närheten.

Är det fortfarande kontakt så är jord och nolla ihopkoppade nånstans eller så är nollan felaktigt dragen förbi jordfelsbrytaren. Men i det senare fallet borde man märka det så fort nåt kopplas in i något uttag som matas samma väg. Så troligen ligger felet nånstans i närheten av lamputtaget.
Summrade mellan jord och nolla i kulodosan och fick ton. Frilade nollan till taklampan samt den den tråden som matar vidare längre bort i huset. Ton mellan nollan till centralen och jord. Den som matar vidare är tyst. Hittar nog felet om jag lyfter av locket på centralen.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det stämmer, den löser om strömmen tar en annan väg än tillbaka till nollan.

Men i detta fallet antar vi att "nollan" egentligen är kopplad på (tjuvad från eller i kontakt med) skyddsjorden.

Det finns bara två sladdar i kontakten men ändå löser jordfelsbrytaren, så var går den ström som löser jordfelsbrytaren?
Dessutom lyser lampan ibland utan att jordfelsbrytaren löser ut.
Men om jag förstår saken rätt, så finns det ingen skyddsjord i det här fallet. Jorfelsbrytaren mäter (förenklat sett) strömmen som går ut, samt strömmen som kommer tillbaka. Om det inte är lika mycket, så byter JFB.
Utan skyddsjord, så kan ju ändå en förbrukare bli strömförande utan att JFB bryter. Det är då först om någon exempelvis vidrör lampan, eller vad det nu är, som det blir differens mellan utskickad ström, och returen. Men lampan kan ju även ha kontakt med annan sann jord, i taket exempelvis, som får JFB att bryta ibland.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men om jag förstår saken rätt, så finns det ingen skyddsjord i det här fallet. Jorfelsbrytaren mäter (förenklat sett) strömmen som går ut, samt strömmen som kommer tillbaka. Om det inte är lika mycket, så byter JFB.
Utan skyddsjord, så kan ju ändå en förbrukare bli strömförande utan att JFB bryter. Det är då först om någon exempelvis vidrör lampan, eller vad det nu är, som det blir differens mellan utskickad ström, och returen. Men lampan kan ju även ha kontakt med annan sann jord, i taket exempelvis, som får JFB att bryta ibland.
Takkontakten är av utanpåliggande typ och matas av en kulo klamrad utanpå takpanelen. Så jag tror inte det finns nån kontakt med jord här. Vinden är snustorr. Men jag förstår resonemanget.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
MultiMan
Om det är gammal plåt eller blykulo där isoleringen kanske blivit dålig, är det mätt mot höljet och båda ledarna (med kabel urkopplad i båda ändar)? Kan inte det räcka för att trigga en JFB om en av ledarna har någon form av kontakt med höljet? Jag har ingen JFB men massor av kulo, inklusive dödskulo och det kan bli problem både vid snäva böjar och där kablarna kommer ur höljet (vassa kanter).
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Där sitter en n-ledare på jordskenan
 
  • Otydligt foto av en jordskena med anslutna neutralledare och jordledare i en elcentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Alla symptomen tyder på att nollan har kontakt med jord någonstans.
Att man kan "tvinga" lampan att lysa när man laddat upp kondensatorerna i den genom att slå på jordfelsbrytaren ett par gånger till den "biter" visar att efter att startsrömmen sjunkit lågt nog fungerar lampan (men en del eller all ström går i jordledningen).

Sätt in en lampa med högre effekt( strömförbrukning) så borde brytaren lösa ut direkt, sätt en med låg effekt så löser den aldrig.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi kan titta på ett fiktivt exempel.
En gammal sommarstuga har fått elen i huset uppdaterat och jordfelsbrytare installerat. Inga fel finns i stugan men ändock löser jordfelsbrytaren ut ibland när fullt fungerande apparater används.
1 meter från centralen sitter en förgreningsdosa med en kabel ut till ett förråd med nått uttag och belysning.
Där finns också en skarvsladd till en gammal vedkap. Däri finns en fulkopplad handske där jord och nolla ligger ihop.
Förrådet är en bit bort och kablarna går lite hit och dit. Nolla dit och jord tillbaks är totalt 100meter.
Trots att ingen använder vedkapen och allt i huset är korrekt kopplat kommer apparater som drar mer än 3 Ampere i huset på den kretsen att trigga en felström på 30mA i jordfelsbrytaren.
Det här kommer naturligtvis en elektriker att kunna mäta sig till men problemet har varit att kabeln till vedkapen var bortkopplad och utlånad just när elektrikern var där, och de i huset var ju så övertygade att felet satt i huset för det var ju där man ibland kunde locka fram felet.
 
  • Gilla
Lars_P2006
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.