Min respektive gav sig på och tvätta altanen på hennes sätt, som var med såpa som hon sprutade på vad jag tror var torr altan för att sedan gå över med en högtryckstvätt med altanborste och vatten.
Nu har vi märken efter såpan som syns extra bra när det är fuktigt ute, har nån nått tips på hur jag kan rädda upp situationen på altanen?
 
  • Altan med synliga fläckar och märken efter tvätt med såpa och högtryckstvätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
UffePlåtis och 6 till
  • Laddar…
Z Zombocom skrev:
Min respektive gav sig på och tvätta altanen på hennes sätt, som var med såpa som hon sprutade på vad jag tror var torr altan för att sedan gå över med en högtryckstvätt med altanborste och vatten.
Nu har vi märken efter såpan som syns extra bra när det är fuktigt ute, har nån nått tips på hur jag kan rädda upp situationen på altanen?
Prova med såpa än en gång.
Spola av, skrubba med såpvatten och skölj rent.
 
  • Gilla
kjellinge och 3 till
  • Laddar…
En ordentlig tvätt kan behövas av den trallen och vill ni fortsätta med såpa behöver det vara mera såpa i vattnet, dvs "starkare" blandning.
Själv ska jag nu prova Jape Trä-Rent eftet x år med såpa då det behövs.
Har man lite tur så klara man sig sedan med lite såpaskurning i några år, men det får resultatet visa. Ska skuras nu på förmiddagen, så nästa gång jag skriver är trallen skurad.
Duschade den igår med Grön Fri.
Du har en bild på trallen i tråden som testat såpa.
 
  • Gilla
pilen61 och 1 till
  • Laddar…
Skurning klar och bild från arbetet.
Tog 2,5 tim och 25 kvm.
Där en sommarmöbel är övertäckt på vintern ser det ut som på andra bilden. Kommer en bild när det torkat, lovas ju 18 grader i eftermiddag.
Halva träaltanen skurad ren, synligt renare än den otvättade delen, med skurverktyg och sprejpump vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis skurad träterrass där några plankor är rena medan andra har alger, bredvid en vit vägg och övertäckt möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ola Joensson och 3 till
  • Laddar…
Inte helt torrt och blev tillräckligt bra för oss.
Tralldäcket fick ny trall den 17/7 2013. 😉
Ny trall på trädäck installerad sommaren 2013, lite slitet och ojämnt färgat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jhgbgvvvgvvkh och 27 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tralldäcket fick ny trall den 17/7 2013.
Det ser ändå bättre ut än mitt från 2006 😉
 
N
Jag har gjort samma sak när jag skurat trallen med såpa. Märkena, som är från koncentrerad såpa, försvinner efter ett par veckor.
 
  • Gilla
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som att du har fått en bra anledning till att skaffa en terastvätt.
Blanda såpan med vatten före ni körigång så kommer det där jämna ut sig
 
  • Gul och vit terasstvättmaskin isolerad på vit bakgrund, redo för rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
zwennebanan och 6 till
  • Laddar…
hsd
Högtryckstvätten har varit för nära trallen
men det har inte blivit helt rent, känns ytan halkig när det är fuktigt så prva med moss och alg rent,spraya på , låt stå ett tag, borsta och spola rent med högtryck men inte för nära då träytan förstörs
Eller prova med en roterande terasstvätt på högtryckstvötten , efter alg tvätt, det går fortare och den håller avståndet
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det blir enormt mycket bättre resultat om altanen är ordentligt regnblöt så påväxten är riktigt gojsig när man sätter igång.
 
  • Gilla
Sander54 och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inte helt torrt och blev tillräckligt bra för oss.
Tralldäcket fick ny trall den 17/7 2013. 😉
[bild]
Jättebra!
 
hsd
Karl.s Karl.s skrev:
Jag tycker att det blir enormt mycket bättre resultat om altanen är ordentligt regnblöt så påväxten är riktigt gojsig när man sätter igång.
Javisst, men ska man vänta på regnet 😉
 
F
Det är inte märken från såpan, det är från en koncentrerad högtryckssråle.

Skit i högtrycken, den har inget på altanen att göra. Fixa en hård skurborste med skaft. Blanda förhållandevis skarp såpa. Sen, när det regnar så borstar du som en jävla gris. Det är verkligen skitjobbigt och det tar 3ggr så lång tid som man tycker är rimligt. Spola av med vattenslang så inte skiten torkar in igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
OppfinnarJocke och 13 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är inte märken från såpan, det är från en koncentrerad högtryckssråle.

Skit i högtrycken, den har inget på altanen att göra. Fixa en hård skurborste med skaft. Blanda förhållandevis skarp såpa. Sen, när det regnar så borstar du som en jävla gris. Det är verkligen skitjobbigt och det tar 3ggr så lång tid som man tycker är rimligt. Spola av med vattenslang så inte skiten torkar in igen.
Jepp. Gjorde precis det förra helgen. Var helt svettig och hade träningsvärk dagen efter! 😄

En bild där jag testade före/efter innan jag gick vidare.
 
  • Delvis rengjort trätrall på en veranda, halvan närmast kameran är renare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EllinorLag och 6 till
  • Laddar…
Z Zombocom skrev:
Min respektive gav sig på och tvätta altanen på hennes sätt, som var med såpa som hon sprutade på vad jag tror var torr altan för att sedan gå över med en högtryckstvätt med altanborste och vatten.
Nu har vi märken efter såpan som syns extra bra när det är fuktigt ute, har nån nått tips på hur jag kan rädda upp situationen på altanen?
Dåligt rengjort, den mesta smutsen är kvar. Gör om och gör rätt. Vänta tills det har regnat så att trallen är våt/fuktig, blanda linoljesåpa eller kristallsåpa (brunsåpa) och vatten, ganska fett, lägg på flödigt, vänta 15-20 min och börja sedan att skura. Skura alltid i träfibrernas riktning, använd aldrig högtryck, skölj av och blanda sedan linoljesåpa och vatten, denna gång inte så fett och häll över trallen och låt torka. Det är ett meck och det tar tid, men gör ni detta en gång per år så kommer ni att ha en grå och fin trall.
 
  • Gilla
  • Haha
johnniemalm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.