Bouppteckning är gjord, skulder finns på ca 200.000 kr.
En skogsbruksfastighet/lantbruksenhet? med taxeringsvärdet 259.000kr finns men kontakt med den lokala mäklaren resulterade i svaret att eventuell försäljning av denna fastighet/enhet knappt kommer att kunna täcka mäklarens arvode på 59.000kr så dom kommer inte att ta på sig uppdraget.
Hur går man vidare?
Skulderna stiger i dödboet.
Får man sälja till skambud?
Tack på förhand
(Frågar åt en vän)
 
Jag har inte varit med om något liknade så ta mina råd med en nypa salt!
Jag hade gjort nåt av följande:
1 kontaktat fler mäklare
2 kontaktat grannar till marken, förklarat läget och frågat om de är intresserade
3 provat lägga ut den på blocket
 
  • Gilla
Bergakungen och 35 till
  • Laddar…
RoTe
Lägg ut den på Blocket?
 
  • Gilla
Mony och 10 till
  • Laddar…
Om alla dödsbodelägarna är överens kan ni sälja till vilket pris ni vill, med eller utan mäkklare.
 
  • Gilla
Roger_Berglund och 14 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om alla dödsbodelägarna är överens kan ni sälja till vilket pris ni vill, med eller utan mäkklare.
Är du säker på detta? Det finns skulder hos b la inkasso bolag (inga hos kronofogden än) Vi har svårt att förstå detta med så högt taxeringsvärde men så låg värdering av mäklare..
Vill ju inte att någon fordringsägare ska komma och tycka och tänka efter eventuell försäljning blivit till lågt pris
 
  • Gilla
kjellinge och 2 till
  • Laddar…
M MikaBobby skrev:
Är du säker på detta? Det finns skulder hos b la inkasso bolag (inga hos kronofogden än) Vi har svårt att förstå detta med så högt taxeringsvärde men så låg värdering av mäklare..
Vill ju inte att någon fordringsägare ska komma och tycka och tänka efter eventuell försäljning blivit till lågt pris
Se till att få ett utlåtande av mäklaren att värdet understiger tax. värdet eller liknande.
Dödsbon kan stängas med skulder, ni som dödsbodelägare kan inte ärva skulder.
 
  • Gilla
Manganbangan och 17 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Jag har inte varit med om något liknade så ta mina råd med en nypa salt!
Jag hade gjort nåt av följande:
1 kontaktat fler mäklare
2 kontaktat grannar till marken, förklarat läget och frågat om de är intresserade
3 provat lägga ut den på blocket
tack för tips
 
  • Gilla
Karmatid och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Se till att få ett utlåtande av mäklaren att värdet understiger tax. värdet eller liknande.
Dödsbon kan stängas med skulder, ni som dödsbodelägare kan inte ärva skulder.
Vi har skriftligt på mail att mäklaren tackar nej då hon anser att värdet understiger 59.000. Tror du det räcker?
Vi har förstått att man kan ansöka om konkurs för dödsboet.. Men vad händer om vi inte kan sälja fastigheten?
 
RoTe
M MikaBobby skrev:
Men vad händer om vi inte kan sälja fastigheten?
Låt det bli kronofogdens problem?
 
  • Gilla
  • Älska
Fox Lane och 16 till
  • Laddar…
vart ligger fastigheten ? Hur stor är marken. Finns el vatten avlopp , beboligt i fastigheten . Ekonomibyggnader, låter som en dålig värdering av mäklaren iaf ,
 
  • Gilla
JonEkstra och 4 till
  • Laddar…
Karrock
Man blir ju nyfiken på vad i storlek/läge man kan köpa för 200kkr.
Förstår att det behöver vara litet, avlägset och nedskräpat/farligt, men hur illa kan det vara?
 
  • Gilla
Chr3 och 3 till
  • Laddar…
M MikaBobby skrev:
Vi har skriftligt på mail att mäklaren tackar nej då hon anser att värdet understiger 59.000. Tror du det räcker?
Vi har förstått att man kan ansöka om konkurs för dödsboet.. Men vad händer om vi inte kan sälja fastigheten?
Ring skatteverket och fråga deras experter, ovanligt problem.
 
  • Gilla
Keqs och 6 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Man blir ju nyfiken på vad i storlek/läge man kan köpa för 200kkr.
Förstår att det behöver vara litet, avlägset och nedskräpat/farligt, men hur illa kan det vara?
Haha kompisen vill helst bränna ner stället. Rucklet +mark ligger i Ytterhogdal totalareal 97400 kvm . Intresserad ;)
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
M MikaBobby skrev:
Vi har skriftligt på mail att mäklaren tackar nej då hon anser att värdet understiger 59.000. Tror du det räcker?
Vi har förstått att man kan ansöka om konkurs för dödsboet.. Men vad händer om vi inte kan sälja fastigheten?
Menar du alltså att mäklaren inte tror att ni ens får 59k för fastigheten?

Jag tolkade första inlägget som att mäklaren inte tror att ni får mäklarens arvode +200k (för att täcka skulderna du nämnde).
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
vart ligger fastigheten ? Hur stor är marken. Finns el vatten avlopp , beboligt i fastigheten . Ekonomibyggnader, låter som en dålig värdering av mäklaren iaf ,
Ytterhogdal! Husen kan man jämna med marken i princip dom är värderade till 9.000kr. Markvärdet är 250.000
 
  • Gilla
byggsrl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.