Hej! Skall ge mig på att montera in lite belysning i ett valv i vardagsrummet. Val av belysning, 3 st 21w lysrör T5.
Dessa skall sitta inne i väggen och lysa ut genom ett frostat glas i valvet. Lysrörsarmaturerna matas med en vanlig oval lampsladd skx och en snabbkoppling som trycks in i armaturens kortsida. Varje armatur har en extra skarvsladd med för att man skall kunna seriekoppla flera armaturer i rad. Då dessa skx kablar kommer ligga inne i väggen helt löst så är min fråga om man får lägga dessa i vp-rör för att skydda dem? Det är endast med de medföljande snabbkopplingarna som man kan koppla in dessa armaturer så byta kabel och förlägga denna insatallation fast verkar inte vara ett alternativ. Tacksam för svar.
 
Det kommer inte att bli inbyggt i väggen. Någonstans måste du kunna komma åt att byta armatur eller rör och då är kabeln inspekterbar.

Sedan undrar jag över lämpligheten i detta projekt, har du kalkylerat vart dina 63 Watt ska ta vägen, kan bli varmt i väggen.

Protte
 
Det frostade glaset skall vara löstagbart så att man kan byta lysrör och armatur vid behov. Vad det gäller värme så alstrar T5 16mm lysrör nästan obefintligt med värme så det skall ej bli ett problem. Min fråga är om man får lägga denna kabel ,skx , i vp rör för att skydda den bättre?
 
Tror jag vet vad det är för typ av armatur och den har väl en tvåstiftsanslutning i ändan? Det medföljer väl en kabel med europadon i andra änden på anslutningsladden? Sätter du ett uttag där inne eller hade du tänkt att klippa av den (då faller garantin för armaturen) och ansluta med en dosa? För lampsladd/skx och gummikabel får ju inte läggas för fastanslutning/i rör vad jag vet.
 
Mycket riktigt Tomtebloss du verkar ha koll på vilken armatur jag menar. Så om jag monterar tre stycken uttag fast i valvet, ett vid varje armatur, och sedan nyttjar anslutningskabeln som medföljer utan att göra någon åverkan på densamma så skulle det kunna vara en lösning som både är tillåten och kan bli bra?
 
Brytarstyrda uttag vid armaturerna är en vanlig lösning.

//Patrik
 
Japp. Lägg VP-rör med FK fram till ett/flera uttag som du styr över en brytare. Precis som patrik skriver. Då faller inte garantin. Det finns ju hyfsat små envägsuttag för utanpåliggande montering också. De är väl 60x60 mot vanliga som är ungefär 80x80
 
JoJe- skrev:
Vad det gäller värme så alstrar T5 16mm lysrör nästan obefintligt med värme så det skall ej bli ett problem.


Likväl matar du in 63 W i väggen och en liten del kommer ut som ljus.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.