Hej!

Äger ett borohus från -90 där man använder sig av luftburen värme (ACJ fläkt). VI har väl alltid tyckt att det fungerar SÅDÄR och i år fick jag för mig att undersöka elementet som innehåller vattnet från fjärrvärmen som sedan luften passerar igenom för att värma huset. Till min förvåning kändes det inte varmt förutom litegrann i överkant (Se bild). Är detta verkligen normalt? Har det blivit en luftficka någonstans som i ett vanligt element, kan jag lufta?

mvh
Rickard

ACJ värmeelement med rör, delvis markerade med rött för varmt område och blått för kallt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Dom där värmebatterierna med 6 djup är väldigt effektiva och behöver inte så stor temperaturskillnad.
Har du problem med rumstemperaturen?
Visst kan det bli luft i värmesystemet, men det är viktigare att kontrollera luftfiltren så inte filtren är igensatta och minskar luftflödet som i sin tur begränsar värmen till huset.

Sedan tror jag inte att fjärrvärmen går direkt till batteriet utan växlas i en central i huset till ett sekundärsystem med egen pump som förser batteriet med värme.
Om det är ett grupphusområde kan det finnas en gemensam fjärrvärmecentral vars sekundärsystem försörjer samtliga hus.
 
Ok, tack för infon. Det är ett friliggande hus och det stämmer att det är en fjärrvärmeväxlare emellan. Ja temperaturen har svårt att ens kravla sig över 20 grader inomhus när utetempen kryper ner mot 0.

Filtrena byter jag hyffsat ofta, åtminstone varannan månad. Kan möjligen vara så att jag köpt för tjock filtermatta som jag klipper ifrån.
 
Stäng av pumpen och lufta på skruven på den röda markeringen, sen startar du upp pumpen på max så kan ev, luft kvar åka med runt,det som kan vara problem med att bli av med luften är om det inte finns någon behållare som vattnet går igenom,då åker luften bara runt, kan bli många varv med att lufta, kommer det luft så ge dig inte, bara några varv till. Och tänk på att ha trycket på ca 1 bar hel tiden
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Ok tack för hjälpen, och när du säger pumpen så menar du stänga av vattenflödet från fjärrvärmeväxlaren eller, annars blir jag väl blöt :)? Kan du se på bilderna var jag gör det? Trycket i fjärrvärmeväxlaren visar bara runt 0,6-0,7, är det onormalt lite kanske?

Fjärrvärmeväxlare med mätare och rörledningar inuti ett skåp, manometer visar lågt tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer som visar runt 0,7 bar i en fjärrvärmeväxlare med synliga rör och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fjärrvärmeväxlare med tryckmätare och ventiler samt fråga om var avstängning görs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en fjärrvärmeväxlare under ett köksskåp med synliga rör och kopplingar, och fråga om var man stänger av pumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trycket är nog normalt, det är inte mycket vatten i systemet, det med pumpen menar jag cirkpumpen,den som är grön och sitter till höger på din bild, ett fläktbaserat värmesystem är ett högtempsystem och behöver rätt bra med värme, tar du luft utifrån med så behövs det ytterligare högre temp på vattnet, se om du kan höja kurvan på reglercentralen, den grå lådan på första fotot, har du manualen för den , en siemens villa 2 ser det ut som, ganska enkel att ställa om
 
  • Gilla
rhagstrand
  • Laddar…
HIttade manualen på nätet och drog upp dagvärmen från 20 till 21.5 samt nattvärmen från 18 till 20. Såg direkt hur tillflödestemperaturen började öka, så förhoppningsvis får det effekt. Tack för hjälpen.
 
Det med nattsänkning är ett otyg vid GV och element, vet inte hur det fungera riktigt med fläktvärme, men på morgonen min 1 tim före vaknande ska tempen höjas och då kostar det på att höja till rätt temp, bäst är att ha en jämn temp dygnet runt
 
Jag fick stänga av cirkulationspumpen och lufta med hjälp av skruvarna på vattenelementet. Jag hörde inget pysande och det kom ganska mycket vatten, men efter detta och uppstart igen så var plötsligt hela elementet varmt igen.
 
R rhagstrand skrev:
uppstart igen så var plötsligt hela elementet varmt igen.
Jepp då gick nog luften i väg , det är samma som jag fick på min i matkällaren ( frikyla från hålen ).Hoppas det håller sig nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.