Hej
Jag flyttade nyligen in i ett radhus på 113 m2 i Bohuslän och har lite funderingar på uppvärmning och hur man kan minska kostnaden för detta. Förra ägaren rapporterade en elförbrukning på ca 15.000 kWh per år. Detta är värme samt hushållsel.
Det som finns idag är en Nibe VVM 225 panna med elpatron och vattenburen värme via radiatorer. Det finns även ett FTX (RDKS) ventilationssystem.

Det jag funderat på är att skaffa en luft/vatten-värmepump och koppla till den befintliga värmepannan. Jag skulle önska alla tankar kring detta. Är detta en bra idé? Finns i något bättre jag kan göra eller utöver detta? Hur mycket kan jag förvänta mig att elförbrukningen minskar? Jag är helt ny på detta med bostadsägande så alla tips är välkomna! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
När är huset byggt och isolerat? 1-plans eller 2-plans? 15 MWh/år är inte alls så farligt mycket men för 113 m2 i Bohuslän med milt klimat går det givetvis att få ner det en del men man kan förvänta sig att återbetalningstiden för investeringen blir ganska lång. Vilken årsmodell är det på din VVM225?
 
Byggt 88 och är 2-plans.

Jag vet att det finns folk med betydligt högre elräkning, men med tanke på klimatet här och att det inte är så stort så tänker jag att det ändå bör gå att få ner elförbrukningen en del. Kanske dock inte det bästa valet om återbetalningstiden blir allt för lång?

Jag vet inte exakt årsmodell men det kanske går att kolla i menyn någonstans? Jag vet att den installerades bara för något år eller två sedan så bör vara ganska ny.
 
Ok. Om din VVM 225 är såpass ny så ska det inte vara några problem att ansluta en luftvattenvärmepump till den. Lämplig modell är NIBE F2050-6 och den har ett listpris på 58.300 kr. Installation tillkommer med runt 15.000 kr gissar jag men det kan variera en del.

FTX RDKS låter som gamla grejer och verkningsgraden på gamla FTX är inte alls så bra som dagens FTX. FTX kan också ha elektrisk förvärmare för att klara påfrostning på vintern och elektrisk eftervärmare för att alltid garantera komfortvarm tilluft på 18-19 grader. Dessa kan dra förhållandevis mycket ström och minskar besparingen med FTX om man inte ser upp med inställningarna.
 
Det var ungefär där mina planer låg också. I och med att vi redan har inomhusmodulen så skulle det vara ekonomiskt fördelaktigt att bara komplettera med utomhusmodulen tänkte jag.

Jag har varit och kollat på inställningarna för ftx men jag vill ju inte samtidigt ha kall luft in. Sänker jag måltemperaturen så drar den ju inte full nytta av värmen som finns i ut-luften heller tror jag. Jag är inte helt säker på hur jag ska balansera dessa system.
Jag var precis och kollade på ftx-panelen och nu när det är lite kallare ute så låg eftervärmaren på 100% vid en måltemperatur på 19 grader.

Ftx rdks vet jag inte hur gammal den är
https://www.flaktgroup.com/se/produ...er-rdks-ftx-aggregat/?code=RDKS-1-0-0-2-0-0-2
 
Redigerat:
Om du skaffar luftvattenvärmepump så vill du ju helst inte att el-värmarna i FTX ska värma huset mer än absolut nödvändigt utan det ska värmepumpen göra.
 
K
15 000kWh låter lite mycket i mina öron. Förstår att du vill göra något åt saken.

Jag och sambon bor strax norr om Uppsala i ett enplanshus (trä), 100kvm, byggt -79 på oisolerad betongplatta, kopplade 2-glasfönster, eget VA. Värmer upp med LLVP (IVO Nordic), oljefyllda radiatorer (2x 1 000W) och stödeldar lite i kamin när det blir riktigt kallt.
Under perioden 1 oktober 2023 - 31 mars 2024 gjorde vi totalt av med 5 357kWh.

Vi kommer byta fönster i sommar, och planerar för en bättre uppvärmningslösning (oklart när det blir av).
 
När jag räknar lite och uppskattar ser jag faktiskt man kan spara uppåt 7000 kWh per år med en luftvattenvärmepump om ni nu förbrukar 15000 kWh/år. Byter ni till ny FTX så kommer den i sig att ge en ökad FTX-besparing och då blir besparingen med luftvattenvärmepumpen något mindre.
 
J Josth skrev:
Om du skaffar luftvattenvärmepump så vill du ju helst inte att el-värmarna i FTX ska värma huset mer än absolut nödvändigt utan det ska värmepumpen göra.
Det är jag helt med på.
 
J Josth skrev:
När jag räknar lite och uppskattar ser jag faktiskt man kan spara uppåt 7000 kWh per år med en luftvattenvärmepump om ni nu förbrukar 15000 kWh/år. Byter ni till ny FTX så kommer den i sig att ge en ökad FTX-besparing och då blir besparingen med luftvattenvärmepumpen något mindre.
Det låter ju som en besparing som absolut kan återbetala sig :)
 
Glömde en viktig sak. Vilken värmekurva och förskjutning har ni nu VVM 225 inställd på?
 
J Josth skrev:
Glömde en viktig sak. Vilken värmekurva och förskjutning har ni nu VVM 225 inställd på?
värmekurva: 10
förskjutning: -3

Dessa har jag satt för att försöka få 21 grader inomhus oavsett utomhustemperatur
 
Ok, det låter bra. Ingen tokhög värmekurva alls utan det blir då max framledningstemperatur runt 50 grader hos er när det är som allra kallast. Det klarar värmepumpar bra.
 
Det låter ju positivt. Jag har fyllt i mina kontaktuppgifter på nibe:s hemsida så att en av deras "experter" kan kontakta mig med lite råd.
 
Nu vet jag inte hur det ser ut hos er, men med tanke på att det är ett radhus och lvvp för mer eller mindre väsen bör du fundera på placeringen av utedelen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.