Byggahus.se
M micke880 skrev:
Läser på många ställen att man inte ska ha en luft/luft som primär värmekälla utan endast som komplement till annan värmekälla.

Varför är det så? Läser man om luft/vatten så finns inga såna råd. Är luft/vatten mer driftsäkra?
Ja.
Även om kompressorn rasar i en luft/vatten har den elpatroner att falla tillbaks på.
Rasar kompressorn på luft/luft är den död och producerar ingen värme.
Därför ska man ha elelement som backup.
 
D Dilato skrev:
Ja.
Även om kompressorn rasar i en luft/vatten har den elpatroner att falla tillbaks på.
Rasar kompressorn på luft/luft är den död och producerar ingen värme.
Därför ska man ha elelement som backup.
Allright. Tack för svar. 😅👌
 
MultiMan
Jag har elelement som backup, vilket är tur då det är -25C igen och LLVP i princip inte ger någon värme. Möjligen 20% av behovet i bästa fall.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har elelement som backup, vilket är tur då det är -25C igen och LLVP i princip inte ger någon värme. Möjligen 20% av behovet i bästa fall.
Finns nyare luft/luft som fortfarande ger bra värme vid dessa utetemperaturer
 
E Einh skrev:
Finns nyare luft/luft som fortfarande ger bra värme vid dessa utetemperaturer
Detta är en lögn. Jag har en toppmodern pump som är ca 6 månader gammal. Efter -25 så räkna med runt 15-16 grader om du har en bra planlösning och bra isolering utan någon annan värmekälla.
 
  • Gilla
  • Haha
electroluxaren och 2 till
  • Laddar…
vilken toppmodern modell har du och hur stor yta är det tänkt att den ska värma vid -25 ?
Antar att du har väldigt bra isolerat och kanske FTX för att inte få så mycket ventilationsförluster.
 
  • Gilla
electroluxaren
  • Laddar…
B Byggarmike skrev:
Detta är en lögn. Jag har en toppmodern pump som är ca 6 månader gammal. Efter -25 så räkna med runt 15-16 grader om du har en bra planlösning och bra isolering utan någon annan värmekälla.
Vilken modell och märke har du? Man får vad man betalar för.
 
  • Gilla
electroluxaren
  • Laddar…
B Byggarmike skrev:
Detta är en lögn. Jag har en toppmodern pump som är ca 6 månader gammal. Efter -25 så räkna med runt 15-16 grader om du har en bra planlösning och bra isolering utan någon annan värmekälla.
Vad är lögn?
Din pump ger mer än 90% av ditt värmebehov vid -25? Låter ganska bra, även om 100% klart hade varit att föredra, men det är väl där elradiatorer kommer in..
Så någon har räknat lite fel.

Sen att du inte säger vilken pump, vilken yta eller någon annan av din "små" detaljerna gör det bara mer spännande.. :)
 
E Einh skrev:
Vilken modell och märke har du? Man får vad man betalar för.
O [old rusty] skrev:
Vad är lögn?
Din pump ger mer än 90% av ditt värmebehov vid -25? Låter ganska bra, även om 100% klart hade varit att föredra, men det är väl där elradiatorer kommer in..
Så någon har räknat lite fel.

Sen att du inte säger vilken pump, vilken yta eller någon annan av din "små" detaljerna gör det bara mer spännande.. :)
HZ35 med ftx och 450 mm på vinden. 15-16 är MAX vid så kalla temperaturer
 
Beror väl på var man bor.

Bor i södra Sverige. Här funkar luft/luft mer än utmärkt som ensam värmekälla. Förutsatt att du överdimensionerar. Tex jag köpte den värsta jag kunde hitta som täcker 200m2 (nedervåningen är väl 140). Inga problem att hålla 21-23c under vintrarna som är här nere. Nu när det varit -10/-15 håller den ändå över 20c.
 
Förvisso bra kapacitet vid -20 - -25 grader C numera med moderna norden/kanada-anpassade LLVP, men typ 50% - 65% av värmen är elvärme från kompressorns arbete vid dessa temperaturer...

Äldre LLVP med 50 Hz fix-varvtals kompressorer och med kappillär-strypdon tappade andan nära helt redan vid -10 - -15 grader C och mycket beroende att kompressorn inte kunde snurra fortare för att få mer sugkapacitet av den densitetsmässigt tunnare gasen vid kyla och heller inte får vara med för stor sugkapacitet av den densitetsmässigt tjockare gasen när den skulle arbeta som AC vid varmt väder - medans en inverterkompressor ligger på 80 - 100 varav i sekunden och nära dubbla sugkapaciteten som en fix-varvtalskompressor på evaporatorsidan när det är riktigt kallt och kanske bara 20 varv i sekunden när densiteten på suggasen är hög på sommaren när den arbetar som AC + styrbara expansionsventiler som medger mycket tätare styrning av kondens och evaporatortemperaturer gentemot lufttemperaturer än vad som är möjligt med en 50 Hz fix-varvtals kompressor.

---

COP vid låga temperaturer har inte ökat speciellt mycket även med nyare R32-köldmedel.

Vid snabb surf på maskin som jag redan hade bokmärke på ger:

Fujutsi exellence 09 slim (minsta modellen) med R32 anger vid -25 grader C
2.77 kW ut vid 1.62 kW in vilket ger 1.71 i COP

mellanstorleken 12 anger 3,28/1,85 vilket ger COP 1.77

och största storleken 14 anger 4,67/2,71 vilket ger COP 1.72

jag skulle tro att det inte skiljer sig avgörande mycket när man tittar på andra märken/modeller i samma storleksklasser[1] i den mån de över hvudtaget uppger effektnivåer värme/inmatad effekt vid olika temperaturer - som vid äldre modeller är förvånasnvärt svårt att hitta någon information om.

Jag har en mycket äldre '09' Slim och den håller temperaturen >= 20 grader C till -16 grader C och därefter sjunker det märkbart ned med graderna utomhus och man får använda elelement för att lyfta dessa grader igen - men det är inte många dagar per år det är aktuellt och skulle kräva en '12' eller '14' i LLVP-storlek och därmed större säkringar, större inomhusdel etc. och för '14' också nya kablar för 16 Ampere 230V om den skall täcka till 100% ned till under -20 grader C



[1] med benämning liknande som:
xx09xx = 9000 BTU, xx12xx = 12000 BTU och xx14xx = 14000 BTU kyl/värmeeffekt - angiven 'pdesign' och nämda BTU-värden ovan stämmer ganska väl överens +/- 100 Watt för fujitsus maskiner )
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
B Byggarmike skrev:
HZ35 med ftx och 450 mm på vinden. 15-16 är MAX vid så kalla temperaturer
Med FTX har du mindre ventilationsförluster 👍
450mm på vinden är bra, förhoppningsvis har du bra i väggar, golv och bra fönster också.
framgår inte hur stor yta du ska värma?
 
Grejen är ju att LLVP brottas med problematiken att de ger lägre värmeeffekt ju lägre utomhustemperatur, tex vår hyfsat nya Daikin caldo xrh40 som ska ge 5,5 kW vid -5, och 4 kW värme vid -25. Betvivlar inte uppgifterna, givetvis litet olika COP vid olika utetemp men energimässigt en bra affär.

Problemet är ju att den minskande värmeeffekten vid lägre utetemp rimmar illa med husets ökade behov av värme, vilket får en del att tro att LLVP inte "ger något" vid säg -25 grader ute. Det gör den visst (4 kW i detta fall och till hyfsad COP), men inte tillräckligt utan behöver stöttas med annan värmekälla om det ska bli tillräckligt komfortabel värme inne.
 
  • Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Problemet är ju att den minskande värmeeffekten vid lägre utetemp rimmar illa med husets ökade behov av värme, vilket får en del att tro att LLVP inte "ger något" vid säg -25 grader ute. Det gör den visst (4 kW i detta fall och till hyfsad COP), men inte tillräckligt utan behöver stöttas med annan värmekälla om det ska bli tillräckligt komfortabel värme inne.
jo många glömmer bort att värmebehovet ökar med kallare ute-temperatur och vid en viss gradtal att behovet överstiger vad LLVP kan leverera vid dessa temperaturer.

Idag har man ändå plattat ut LLVP:s minskade kapacitet med lägre temperatur utomhus ganska så bra med nordenanassade LLVP och stort varvtalsomfång på kompressorn medans en sidoimport mellaneuropeisk LLVP kommer att tappa andan helt i kapacitet när temperaturen går under -10 - -15 grader C med bara 700-1000 Watts värmeproduktion (nästan bara elvärme i det läget) för att kompressorns pumpkapacitet är betydligt mindre i dessa modeller då de är mest designade för att arbeta som AC och ganska lite del av tiden som LLVP vid relativt måttlig kyla utomhus och i princip är kvar på samma nivå som 1990 - 2000 -talets 50 Hz fixvarvtals-kompressorer i LLVP från den tiden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.