Inte ny på forumet, men ny som skribent..
Har nyligen köpt hus med vedpanna (Calmar v33) samt två ackumulatortankar och Termovar laddkoppel.
Vid tillträde upptäckte jag att cirkulationspumpen i laddkopplet hade kärvat ihop så jag bytte ut den till en ny. Pannan blir nu inte alls lika varm och laddar tankarna mycket bättre. Självklart mättes in/ut-temperaturer vid pannan för att ställa in rätt hastighet på pumpen. Däremot såg jag något märkligt vid denna mätning. När tankarna var relativt välladdade, gissningsvis 80%, så började temperaturerna pendla så returen till pannan var stundvis varmare än det som normalt är ut från pannan. Tanken leder mig förstås till luft i systemet och hur jag kontrollerar att jag fått ur all luft från pumpbytet. Ovanpå acktankarna sitter Flexvent-ventiler och på returen från radiatorkretsen sitter även en Flamcovent. När jag mäter lutning och tillopp till tankarna får jag det till att majoriteten av luften kommer att samlas i toppen av min ena ackumulatortank.
Slutligen till frågorna, hur kan jag kontrollera att all luft är ute? Och följaktligen hur vet jag om Flexventarna fungerar?

Edit: Flexventarna har stått öppna hela tiden så jag kan inte bara lätta på korken och lyssna
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.