Har påbörjat renoveringen av en Husqvarna 1927 som ska få ny lera och där brännjärnen ska bytas ut. Problemet är att för att komma åt måste hällen lyftas bort. Hällen sitter med fyra stora, 16 mm, skruvar med rakt spår som rostat fast ordentligt. Har försökt med 5.56, huggmejsel och hammare, huggmejsel och polygriptång. Sitter helt fast. Jag antar att det skulle gå att borra loss skruvhatten med stålborr men vill helst inte det. Osäker på om jag kan hitta några nya skruvar av den dimensionen. Finns det någon som har goda råd eller som stött på samma problem vid spisrenovering?
 
Hej.
Du kanske kan värma med varmluftspistol, det brukar funka på gamla bromsrör på bilen
 
Tack för rådet. Jag ska prova det. Jag testade att försöka skruva, eller snarare slå på huggmejsel, när spisen var uppvärmd men det fungerade inte bättre.
 
Har du provat med slagskruvmejsel?
Archive%5CProduct_images%5C12%5CLarge%5C12-847_l.jpg
 
Nej, slagskruvmejsel kanske kan funka. Exakt hur använder man den? Problemet är att det är en väldigt bred skruv med rakt spår (16 mm). Idag finns inte mejslar med den bredden.
 
Om möjligt, värm med gasolbrännare. Värm upp den rejält innan du försöker skruva.
 
Just en 1927 har jag inte öppnat, men det brukar vara långa pinnskruvar som går genom hela spisen på de äldre varianterna. 1927 står väl på golvet. På spisarna som är "halvhöga" kan man hitta en mutter på undersidan mitt emot "hattmuttern" på hällen. Det kanske finns inuti din spis någonstans. Om det finns så är det garanterat lättare att lossa muttern undertill än uppepå. Jag har en gång skruvat isär en över 100 år gammal Husqvarna 027, och det var bara att lossa på muttrarna underifrån utan vare sig smörja eller värme.

Behöver du verkligen ta bort hällen? Ugnslera går att få på i alla fall och brännjärnen brukar också gå att lirka ut.

Erik
 
Jag antar att du försökt med det gamla tricket att spänna någon tiondel först. Mindre risk att man drar sönder skallen om det glider så den inte går att få ut.
 
Jag renoverade utan att ta bort hällen, men jag är inte exakt säkert på hur en 1927 ser ut? Det var pilligt men det gick.
 
Borra eller såga det är ingen mening att ödsla tid på annat.
Därefter köper du stor spårskruv på järnaffären och mutterhylsor samt gängstång med muttrar och drar samman det hela med.
Du måste ta isär den helt och rengöra alla tätytor och kitta om dessa annars kan det ryka och pysa lite överallt både på sidorna och in i ugnen.
I värsta fall kan det ligga rost i skarvarna som spänner och expanderar så att spisen spricker men detta gäller nog mest spisar som legat väldigt fuktigt

Kolla annars om inte Josef davidssons i Reftele har färdiga skruvar ,det tror jag nästan.
 
Redigerat:
Tack för alla råd.

Jag har varit inne på att lägga på lera utan att ta bort hällen men jag tror inte att det kommer att bli bra. Jag vill också lyfta ur vattencisternen som rostat och försöka få ordning på den. Dessutom verkar den förre ägaren ha lagt på lera istället för att byta ut brännjärnen så det är inte helt lätt att bara lyfta ur dom gamla, det behöver rengöras.

1927 är helt riktigt en modell som står på golvet och jag gissar att det är långa pinnskruvar som går igenom hela spisen. Jag ska försöka leta reda på muttrarna men jag är osäker på om det går att komma åt dom eller var dom egentligen sitter.
 
Om man lyfter av hällen brukar spisen falla ihop som ett korthus. Det är lite pyssligt att få ihop den, men det går. Däremot är jag skeptisk till att lägga på ugnslera innan hällen monteras. Innan muttrarna är åtdragna så räknar i alla fall jag med att den kan kollapsa så att man måste börja om. Då är det jobbigt om leran redan ligger på.

Vill du få spisen i riktigt bra skick är det nog rätt väg att plocka isär den, men jag skulle i alla fall vänta med leran till sist.

Om du kommer åt att kapa pinnskruvarna inifrån spisen så kan det sedan gå att få bort hylsmuttrarna för att använda på nya pinnskruvar. Hamra på sidorna av muttrarna och spänn sedan fast skruven i skruvstycke och dra med rörtång eller polygrip. På de spisar som jag plockat isär har det dock gått att öppna underifrån utan att förstöra något.

Erik
 
Tack alla återigen för många bra förslag. Jag hade nästan gett upp men nu känns det som att det ska kunna funka på något sätt. Hur gör man för att öppna den underifrån? Min spis står ju på golvet och den emaljerade fronten går ner till golvet. Eller finns det en list längst ner som går att plocka bort?
 
Vet inget om just den spisen, men det verkar troligt att spisen behöver lossas från muren och vältas över ända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.