Ta ett grepp om budgivningen redan innan den startat, se till att ha ett maxbud och en strategi. Det menar docent Tommy Andersson är receptet för att vinna budgivningen på huset du vill ha.

Du kan läsa artikeln här: Listiga taktiker för att vinna budgivning på hus
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Och när kommer artikeln om mot-taktik när andra budgivare använder dessa taktiker? :)
 
känns spontant svårt att skrämma bort budgivare då de flesta torde ha ett maxbud.

Även om jag skulle bli jäääääääätttttte rädd för en höjning på en halv miljon så skulle jag ju lägga hundra tusen till om mitt maxtak accepterade det.....
 
  • Gilla
TheProfile och 1 till
  • Laddar…
Fast det är väl relativt vanligt att folk bjuder på liiiite till över sin limit. Det händer troligen lättare om man "småbjudit" sig upp till gränsen.
 
Psst! Det heter bjuda inte buda, att buda är att skicka något med bud.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Det har du nog rätt i! Jag ändrar. :)
 
bjudgivning?



;)
 
  • Gilla
  • Haha
Okarlsson och 2 till
  • Laddar…
Här kommer ett riktigt bra tips som alltid funkar:



lägg det högsta budet
 
  • Gilla
Tobias Nordling och 4 till
  • Laddar…
Marlen: (y)
 
G
Jag har själv praktiserat metoden höja med minst dubbelt så mycket som de övriga budgivarna varje vända. T ex om de bjöd från 2300000 till 2350000 så bjöd jag nästa gång 2450000. Bjöd de 2310000 så bjöd jag 2400000. Det funkade för mig två gånger av två, men det kan ju också vara så enkelt att jag hade satt högst maxbud ;-)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
G
Varje bjudgivning är unik med nya människor. Svårt att hitta en teori på hur man skall höja. Några av våra erfarenheter:
-Höja inte med en sådan liten summa att du gör säljaren och mäklaren förbannade.
- Sätta ett högsta pris och ett absolut högsta pris. Det hjälper till att kunna sluta i tid med en god känsla inför nästa hus om du inte fick huset.
- Bjud INTE! Så länge det är två bjudgivare kvar spelar det ingen roll om ni bjuder eller inte. Lägg ett bud först, säg till mäklaren att ni är med och räkna. Avvakta tills slutet och bjud då. Det sparar på er energi
 
I vårt fall förlorade vi budgivningen. Men sen visade det sig att de som hade vunnit budgivningen behövde göra sig av med en bostadsrätt innan de vågade köpa, och säljarna hade skrivit kontrakt på nytt hus redan.

Så ett sätt att vinna budgivningen är just att se till att säljaren får ett snabbt avslut. Ha lånelöfte från banken fixat, kontakt med besiktningsman etc. Kan man säga "Vi gör besiktning på lördag och skriver kontrakt på måndag" så väger det oftast tyngre än några hundra tusen extra på priset.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Jag skulle vilja tillägga tipset att erbjuda smidig affär, t.ex. vara öppen för olika tillträdesdatum, inte tjafsa om tillbehör som lösa garderober, vattenslang etc utan låta säljaren bestämma. Inga förbehåll som att man själv måste få sin nuvarande bostad såld först till ett visst pris. Och så förstås - om man lovar att inte tjafsa om "dolda fel".

En sån smidig köpare kan mycket väl få huset trots att hon inte kom med högsta budet!
 
G
Har varit med ett par gånger att en köpare lagt ett bud till säljaren med villkor att inga motbud får komma (det vill säga att inga andra kontaktas) och att säljaren "fegat ur" och tagit det budet. Så försvinner objektet innan man ens har hunnit bjuda överhuvudtaget. Klart irriterande.
 
Vi har bjudit i runda slängar på 20 hus. Vi har provat alla ovanstående varianter vid olika budgivningar och i 16 fall slutat som näst högsta budgivare, samt i 3 fall hamnat ännu längre bort.

Ser man till attraktiva områden så är det den som har mest pengar som får huset!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.