Ja, större skillnad än vad man kanske tror. Tror att 3D-mätningen börjar på GLM 40. D.v.s. area och volym också. GLM 50 har även en C-version. Du kan alltså koppla den med bluetooth till telefonen och en app. Den brukar inte vara dyrare än den vanliga modellen.
GLM 40 och uppåt har även visst minne i enheten, och är mer exakta i mätningen än 30 och nedåt.

Kort och gott skulle jag rekommenderat GLM 50C.
 
  • Gilla
HammarClark
  • Laddar…
Jag äger en glm30. Det är en enda knapp på den, för att mäta avstånd. Den minns förra mätningen och adderar med din nästa.

Jag valde just den för att slippa allt lull-lull och alla extrafunktioner (som säkert är abvändbara för mer avancerade byggare än jag).

Älskar den och ångrar att jag inte köpte för tio år sedan. Sjukt användbar.
 
Jag har en GLM 50 och en GLM 120 C på jobbet. Jag hade inte köpt enklare än GLM 50 p.g.a. minne och noggrannhet. 120 är bra om man mäter mycket utomhus då den har inbyggd kamera så du ser vad du pekar på.
 
Det du ska titta efter är toleransen då jag upplevt Bosch alldeles för dålig på detta jämfört med Leica.
Så min rekommendation är att skippa nischen och satsa på en Leica.
 
Vilka avstånd ska du mäta på och vilken typ av mätning (Areor, vinklar, höjder, eller bara enkla avstånd)?

Jag har en relativt billig modell från Clas Ohlsson och har inte upplevt att noggrannheten på +/- någon mm skulle vara något problem. Det är ju inte sämre än ett vanligt måttband.
Enligt specifikationerna ligger både Leica och Bosch på samma noggrannhet.

Sen kan det såklart finnas andra fördelar med en dyrare och hållbarare modell om man använder den yrkesmässigt...
 
GLM 50C. Toleransen för avstånd är under 1 mm i praktiken. Jag kontrollerade min mot ett 20 m klass 1-måttband och den var mitt i prick hela tiden. Vinkelmätning skulle jag dock bara se som en hjälp och inte ett riktigt verktyg.
1500:- på Duabhuset just nu.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.