Hej! Vi planterade Lagerhägg novita förra hösten och nu är vissa buskar mer ljusgröna och andra mörkgröna. Någon som vet varför? Är det okej eller är det ett tecken på att de kanske är på väg att dö? Vi vattnar med droppslang. Tack på förhand.
 
  • Cykel med barnstol framför gröna buskar, vit husfasad i bakgrunden, grå molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om buskarna kommer att dö går inte att svara på om man inte vet vad som hänt. Jag vet förstås inte heller men det jag kan se från den enda bilden är att samtliga buskar till vänster i bild har en ljusare färg. Det betyder, gissar jag att det kan vara något i jorden som påverkar dem negativt. Vissa växter får ljusa blad vid näringsbrist t.ex.

Ligger det stenar under buskarna på vänstra sidan som gör att rötterna har svårt att leta sig ner i jorden? Eller något annat som nedgrävda rör t.ex. ?

Tillägg;

Kom på en sak till när jag tänkte på ev. näringsbrist hos buskarna. Lagerhägg vill ju ha sur jord, dvs lågt pH värde och om pH värdet är för högt drabbas i första hand näringsupptagningen. Växten kan inte tillgodogöra sig näring även om den finns tillgänglig.

Men - det förklarar inte varför en del buskar har mörkgröna blad.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Det har ju varit en regnsommar utan dess like. Kanske står de ljusgröna plantorna i vatten så att rötterna kvävs. Det kan uppstå om avrinningen i marken är dålig (lera). Särskilt uppstår det om man har grävt ett dike och fyllt med mulljord.

Men det kan också vara det andra fallet, att ni har mark som består av makadam och kross så att det är för torrt på denna plats. Men jag tycker mig se lera på bilden...
 
Okej tack snälla, vi kollar med sådan vattenmätare hur fuktigt jorden är och den är inte torr iallafall. Jag kanske helt enkelt vattnar för mycket. Tack att i skrev. Kommer ni på något mer så tar vi tacksamt emot råd.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.