Jo jag har läst en hel del om detta på forumet, laga med papper och lim och så vidare.

Mitt problem är att jag har ett spänntak som är helt och fint förutom en del på ungefär 1kvadratmeter där färgen har spruckit och lossnat. Jag har pillat bort all lös färg och funderar nu på hur jag ska få det snyggt. Jag har provat att slipa försiktigt där färgen lossnat och det verkar fungera men blir inte helt perfekt.

Kommer det att synas om jag bara målar eller hur ska jag göra för att bli av med färgsprickorna?

En annan fråga är hur mycket och om man behöver tvätta taket innan man målar. Taket är nu nikotin och sotfärgat och kommer därför att behöva målas med alkydfärg, binder det även smuts?

Jag vill till nästan varje pris behålla mitt spänntak.
 
Nu har jag testat mig fram, det blev inte så bra.

Jag pillade bort all lös färg och slipade så mycket jag vågade på kanterna, det känndes jämt men nu när färgen är där så ser man tydligt var sprickorna varit.

Jag funderar nu på att sätta upp tidningspapper istället. Det ska väl inte vara omöjligt att få till det utan veck och bubblor?
 
Är det ett gammalt tak som har haft limfärg på sif som man bara har dragit på plastfärg så är det typ inte skoj om dom har glömt patentera taket.
All färg måste då bort vilket inte är så lätt innan man kan måla det på nytt.
 
Tackar för svaret!

Dessvärre har jag redan hunnit måla det 2 gånger och nu ser det riktigt snyggt ut. Vi får väl helt enkelt hålla tummarna och hoppas att det håller. Clownerna som ägde huset innan har gjort jättemycket dumt. Tagit bort kakelugn, målat plastfärg på den kalkade putsfasaden, struntat i att laga det läckande taket etc. etc. Men det finns mycket fint som går att rädda.
 
Hade också samma problem, jag slipade lite i kanterna där gamla färgen hade flagnat. Sedan drog jag på ytterst lite latexfog för att jämna av kanterna. Till sist målade jag med oljefärg. Det verkar hålla. Om mna får stjäla tråden lite undrar jag om det finns någon instruktion för att sätta upp nya spännpappartak? Vi har ett rum kvar att renovera i huste och där är papptaket inte bra.

L
 
Måla aldrig spänntak med vattenbaserade produkter!
 
larsa_c skrev:
Måla aldrig spänntak med vattenbaserade produkter!
Blaj, det går visst.
Inte allt på en gång, bit för bit.
Sista varvet alltihop men jäkligt tunt.
Gjort det många gånger, fungerar jämt.
 
Man kan laga flagnande och trasiga vävtak med vanligt väggspackel.. Grunda med alkydfärg och sen tunt lager spackel. Provade att efter konstens alla regler limma dit tunt papper och sen flossa kanten efter tork. Såg för taskigt ut så jag greppade sackelspadarna i rena ilskan. Tro´t eller ej men det funkade och hyresvärden blev nöjd.
 
_bystrom_ skrev:
Blaj, det går visst.
Inte allt på en gång, bit för bit.
Sista varvet alltihop men jäkligt tunt.
Gjort det många gånger, fungerar jämt.
Väldigt skönt att höra. Jag fick svärfar att måla taket härom veckan. Bedyrade att det skulle bli jättebra. Hade ingen tanke på några komplikationer. Hoppas det håller!

Vad är det som kan hända när man målar hela eller för tjockt?
 
Frågan är om det håller sex månader, ett år, två år eler längre... När vi flyttade in i vårt 20-talshus för drygt 10 år sen målade vi (efter råd från färgaffären) med oljefärg. Problemet är att färgen på sikt släpper från taket på sina ställen, varpå man pillar loss det som släppt, fixar och målar på ännu mer varpå det släpper ännu mer o s v. Set man skall göra är att tvätta ner den gamla limfärgen färgen innan man målar om. Det är som jag ser det det enda sättet att på lång sikt lyckas med taken. I vårt fall var taken bortom all räddning, så vi stod i valet mellan att spänna om med ny papp eller gipsa med renoveringsgips. Vi valde det senare.
 
Mitt tak i vardagsrummet ser ut så här ! - väv . för 28 år sedan samma spricka spacklade och lade i glasfiberremsa. Har hållt tills nu , sprickan tillbaka på samma ställe och flera andra mindre , det går inte att trycka lätt på tacket då spricker det..... vad göra ?
 
  • Kronlampa i vardagsrum med synliga långa sprickor i taket som följer runt lampan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.